jump to navigation

Angkuhnya Manusia Bernama Asri Zainal Abidin December 30, 2009

Posted by ibrahimbaba in Islam.
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
9 comments

Memang benar angkuhnya!

Mana-mana pihak atau agensi dan sesiapa juga yang tidak sehaluan atau yang dia rasakan menentangnya, dia akan memperleceh dan merendah-rendahkan agensi atau seseorang itu.

Sikap angkuh dan sombong melampaunya bukan suatu yang baru. Bagi sesiapa yang pernah menonton ceramahnya dalam Youtube atau mana-mana rakaman – pasti telahpun banyak yang dapat mengesahkannya. Itulah angkuhnya manusia yang bernama Dr. Mohd Asri Zainal Abidin @ Abdul Talib (MAZA) [komen lencongan sikit … pelik sikitlah Abdul kepada Talib … hmmm]

Contoh terbaru ialah berikut (yang dipetik dari tulisan terbarunya semalam – tak payahlah IB tambah “hits” dia dengan meletakkan pautannya [lagi tambah act dia]):

Pihak RTM 1, pula semalam (28 Disember 2009) menyiarkan siaran langsung Hj. Uthman Muhammady dan seorang penceramah yang tidak dikenali membuat tafsiran yang salah terhadap perbezaan pendapat dan usaha pembaharuan.

Ustaz Muhammad `Uthman El-Muhammady hanya dipanggil dengan Hj. Uthman Muhammady! Saya serahkan kepada pembaca menilainya. Begitulah dalam banyak petikan ceramahnya yang lain … termasuk apa yang dipanggilnya kepada Sheikh Jaafar Al-Barzanji – ada rakaman Youtube tu.

Kepada panelis kedua, Prof. Madya Dr. Fakhruddin Mukti, disebut oleh Dr. Asri hanya sebagai seorang “penceramah yang tidak dikenali“. Dia nak kata dia lebih dikenali … ikut dialah. Nama Dr. Fakhrudin terpampang di skrin TV. Dr. Fakhruddin seorang Profesor Madya. Dr. Asri tu sekadar pensyarah kanan je! Jangan duk act lah! Perbezaan antara seorang PM dengan setakat pensyarah kanan adalah kayu pengukur kesarjanaan. Yang mencari populariti dengan berbangga dengan hits di blog, muka disiar oleh akhbar, puak Islam Liberal memberi sokongan, Mahathir suka, telefon Marina Mahathir bila kena tangkap …. dan panjang lagilah … itu bukannya kayu pengukur kesarjanaan.

Dr. Asri (MAZA) dalam banyak tulisannya telah melacurkan kesarjanaan yang dia sendiri selalu berbangga dengannya. Dia selalu tidak jujur dalam penyampaian maklumatnya, kerap sengaja diputarbelitkan fakta, pick-and-choose mana yang dia rasa membantunya dan menyorok sesetengah fakta lain … apakah itu nilai kesarjanaan yang dicari dan diwarwarkannya? Bacalah salah satu sanggahan Dr. Asmadi: Ulasan Terhadap Artikel Dr. MAZA: Salah Guna Nama Ijmak.

Kalau RTM tak jemput dia jangan terus “kecewa kerana ada saluran media yang tidak bersikap positif“. Yang hang duk bayar kat Astro untuk siar kisah perahu hang tu? Yang Majalah-i tu penuh dengan tulisan-tulisan menentang arus perdana – hang kata “memberikan laporan yang positif dan adil“. Kerana ikut hang, hang OK. Tak siar muka hang, hang kata tak positif … apalah!

Kalau orang Teganu, MAZA ni bunyinya semacam “majal” seperti sial majal. Agaknya bunyi itu mengambarkannya … boleh kita katakan begitu?

Mereka yang sealiran dengan dia ni sememangnya begitu. Kadang-kadang tu, bila kita tengok muka mereka ni nampak macam dia orang “gong”lah … kata orang Teganu. Tengok sajalah bagaimana kebiadaban Dr. Fauzi Deraman dalam rakaman Al-Kuliyyah (yang Asri marah sangat tak disiar secara langsung – lihat nota tambahan di bawah). Dengarlah gelak ketawa penonton yang sealiran dengannya – siap ada yang tepuk tangan. Tak pe … tu bukan bidaah.

Sekian, IB

… bagi mereka yang mengikuti penulisan IB, kali ini gaya penulisan dan bahasa yang IB guna agak berbeza sikit … sebab geramlah!

Nota tambahan:

Ini yang IB telah tulis sebelum ini berhubung siaran rakaman Al-Kulliyyah:

Pasal rakaman ini, apa yang IB dengar, ianya mungkin tidak akan disiarkan kerana “orang-orang tertentu” merasakan rakaman ini tidak menyebelahi mereka. Malah asalnya “mereka” hendak siarkan secara langsung kerana dirasakan mereka bakal dapat “pukul” Ustaz Uthman secara “live” dengan dua orang tokoh mereka. Allah Maha Bijaksana dalam perancanganNya.

[dipetik dari komen IB kepada artikel Kebiadaban Spiritual]

Siapa Agen Amerika? Pendedahan Buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times December 24, 2009

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Kerajaan, Mahathir, politik, UMNO.
1 comment so far

Dengan hebohnya penahanan buku (dilaporkan The Star) yang telah dilancarkan 4 Disember 2009 , kita dapat menilai beberapa isu yang selama ini tersembunyi dan mungkin terus disorokkan:

The book on Tun Dr Mahathir Mohamad, “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” was withheld by the Port Klang branch of the Home Ministrys’ Quran Publication Control and Text Division.

Membaca ulasan-ulasan buku tersebut yang mudah dicapai melalui carian google antaranya akan menimbul beberapa persoalan sejauhmana persahabatan Mahathir dengan Amerika.

Bacalah satu dari ulasannya di sini:

Book Review: Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times

Written by John Berthelsen

Friday, 04 December 2009

by Barry Wain. Palgrave Macmillan, 363pp. Available through Amazon, US$60.75. Available for Pre-order, to be released Jan 5.

In 1984 or 1985, when I was an Asian Wall Street Journal correspondent in Malaysia, an acquaintance called me and said he had seen a US Army 2-1/2 ton truck, known as a “deuce-and-a-half,” filled with US military personnel in jungle gear on a back road outside of Kuala Lumpur.

Since Malaysia and the United States were hardly close friends at that point, I immediately went to the US Embassy in KL and asked what the US soldiers were doing there. I received blank stares. Similar requests to the Malaysian Ministry of Defense brought the same response. After a few days of chasing the story, I concluded that my acquaintance must have been seeing things and dropped it.

It turns out he wasn’t seeing things after all. In a new book, “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times,” launched Dec. 4 in Asia, former Asian Wall Street Journal editor Barry Wain solved the mystery. In 1984, during a visit to Washington DC in which Mahathir met President Ronald Reagan, Defense Secretary Caspar Weinberger and others, he secretly launched an innocuous sounding Bilateral Training and Consultation Treaty, which Wain described as a series of working groups for exercises, intelligence sharing, logistical support and general security issues. In the meantime, Mahathir continued display a public antipathy on general principles at the Americans while his jungle was crawling with US troops quietly training for jungle warfare.

That ability to work both sides of the street was a Mahathir characteristic. In his foreword, Wain, in what is hoped to be a definitive history of the former prime minister’s life and career, writes that “while [Mahathir] has been a public figure in Malaysia for half a century and well known abroad for almost as long, he has presented himself as a bundle of contradictions: a Malay champion who was the Malays’ fiercest critic and an ally of Chinese-Malaysian businessmen; a tireless campaigner against Western economic domination who assiduously courted American and European capitalists; a blunt, combative individual who extolled the virtues of consensual Asian values.”

Wain was granted access to the former premier for a series of exhaustive interviews. It may well be the most definitive picture painted of Mahathir to date, and certainly is even-handed. Wain, now a writer in residence at the Institute of Southeast Asian Studies in Singapore, is by no means a Mahathir sycophant. Advance publicity for the book has dwelt on an assertion by Wain that Mahathir may well have wasted or burned up as much as RM100 billion (US$40 billion at earlier exchange rates when the projects were active) on grandiose projects and the corruption that that the projects engendered as he sought to turn Malaysia into an industrialized state. Although some in Malaysia have said the figure is too high, it seems about accurate, considering such ill-advised projects as a national car, the Proton, which still continues to bleed money and cost vastly more in opportunity costs for Malaysian citizens forced to buy any other make at huge markups behind tariff walls. In addition, while Thailand in particular became a regional center for car manufacture and for spares, Malaysia, handicapped by its national car policy, was left out.

Almost at the start of the book, Wain encapsulates the former premier so well that it bears repeating here: Mahathir, he writes, “had an all-consuming desire to turn Malaysia into a modern, industrialized nation commanding worldwide respect. Dr Mahathir’s decision to direct the ruling party into business in a major way while the government practiced affirmative action, changed the nature of the party and accelerated the spread of corruption. One manifestation was the eruption of successive financial scandals, massive by any standards, which nevertheless left Dr Mahathir unfazed and unapologetic.”

That pretty much was the story of Malaysia for the 22 years that Mahathir was in charge. There is no evidence that Mahathir himself was ever involved in corruption. Once, as Ferdinand Marcos was losing his grip on the Philippines, Mahathir pointed out to a group of reporters that he was conveyed around in a long black Daimler – the same model as the British ambassador used – that the Istana where he lived was a huge mansion, that he had everything he needed. Why, he asked, was there any need to take money from corruption? Nonetheless, in his drive to foster a Malay entrepreneurial class, he allowed those around him to pillage the national treasury almost at will, which carried over into Umno after he had left office and which blights the country to this day.

Wain follows intricate trails through much of this, ranging from the attempt, okayed by Mahathir, to attempt to rescue Bumiputra Malaysia Finance in the early 1980s which turned into what at the time was the world’s biggest banking scandal.

In the final analysis, much as Lee Kuan Yew down the road in Singapore strove to create a nation in his own image and largely succeeded, so did Mahathir. Both nations are flawed – Singapore in its mixture of technological and social prowess and draconian ruthlessness against an independent press or opposition, Malaysia with its iconic twin towers and its other attributes colored by a deepening culture of corruption that has continued well beyond his reign, which ended in 2003. Mahathir must bear the blame for much of this, in particular his destruction of an independent judiciary, as Wain writes, to further his aims.

Mahathir, as the former premier said in the conversation over his mansion and his car, had everything including, one suspects, a fully-developed sense of injustice. He appears to this day to continue to resent much of the west, particularly the British. Wain writes exhaustively of Mahathir’s deep antagonism over both British elitism during the colonial days and the disdain of his fellow Malays (Mahathir’s parentage is partly Indian Muslim on his father’s side), especially the Malay royalty. That antagonism against the British has been a hallmark of his career – from the time he instituted the “Buy British Last” policy for the Malaysian government as prime minister to the present day.

Robert Mugabe, in disgrace across much of the world for the way his policies have destroyed what was one of the richest countries in Africa, remains in Mahathir’s good graces. Asked recently why that was, an aide told me Mugabe had driven the British out of Zimbabwe and was continuing to drive out white farmers to this day, although he was replacing them with people who knew nothing of farming. That expropriation of vast tracts of white-owned land might have destroyed Zimbabwe’s agricultural production. But, the aide said, “He got the Brits out.”

For anybody wishing to understand Mahathir and the nation he transformed, Wain’s book is going to be a must – but bring spectacles. The tiny type and gray typeface make it a difficult read. And a disclaimer: Wain was once my boss.

Golongan Ahlussunnah menurut Imam al-Baghdadi December 23, 2009

Posted by ibrahimbaba in Islam.
Tags: , , , , ,
add a comment

Artikel Utusan Malaysia hari, IB rasa suatu tulisan yang amat baik bagi mengulas apa sebenarnya ASWJ yang kini banyak cuba disalaherti. Sesetengah tokoh PhD dalam bidang agama memetik nama imam-imam tersohor tetapi telah menyembunyikan fakta sebenar dan hanya memetik sebahagian maklumat sambil cuba disalahertikan.

Penipuan ilmiah sebegini pernah IB dengar dari seorang ilmuan apabila beliau mengulas Dr. Asri/MAZA sering mengguna nama Pak Hamka dalam banyak tulisannya. Satu contoh ialah MAZA memetik satu tulisan Pak Hamka dan mengatakan bahawa ianya surat yang Pak Hamka kirim kepada Mufti Johor. Namun, pengkaji ilmiah telah menyatakan bahawa buku tersebut adalah karangannya sekadar menyatakan pandangan dan teguran Pak Hamka – ianya tidak pun dibuat secara surat rasmi kepada Mufti Johor pada ketika itu (sila baca pendahuluan/pengantar di awal muka surat buku tersebut).

Satu analisa baik berhubung MAZA mengaitkan Pak Hamka telah dikupas dengan tepat oleh Sdr. Yusri (mantan Presiden Abim) boleh dibaca di sini.

Sekian, IB

—————————-

Golongan Ahlussunnah menurut Imam al-Baghdadi

Oleh DR. ASMADI MOHAMED NAIM

SAYA membaca tulisan mengenai makna atau definisi Ahlu al-sunnah wal Jamaah (ASWJ) daripada seorang penulis mingguan pada pertengahan November 2009 lepas. Penulis mengutip definisi Ahlussunnah yang ditulis oleh Imam al-Baghdadi (wafat429H) dalam kitabnya, al-Farq Baina al-Firaq.

Namun malangnya perkataan al-turuq al-sifatiah atau ‘jalan-jalan sifat’ dalam definisi tersebut diabaikan. Walhal, itulah antara perkara yang penting untuk menentukan sama ada tauhid yang mensyarahkan sifat-sifat 20 adalah sesuatu yang baru atau sememangnya sudah lama.

Pada saya, ada sedikit masalah ‘ketidakjujuran ilmu’, bila dia tidak menerangkan secukupnya maksud al-Baghdadi apabila mensyarahkan pengertian ASWJ.

Demikian juga, ada sebuah lagi penulisan yang menceritakan aliran pemikiran tauhid di Nusantara, yang merujuk bahawa aliran yang mensyarahkan Sifat 20 hanyalah muncul selepas tahun 1,000 Hijrah melalui Imam Sanusi dengan kitabnya Umm al-Barahin.

Penulis tidak merujuk kemunculan metod tersebut kepada penyusunnya yang sebenar iaitu Abu Hassan al-Asy’ari (wafat324H) yang muncul pada akhir kurun ke 3 Hijrah. Ini masalah ‘sikap amanah’ dalam penulisan.

Dalam kesempatan ini, saya hanya mahu menjelaskan siapakah Ahlussunnah menurut penulisan Imam al-Baghdadi yang telah menjadi rujukan definisi ASWJ supaya pembaca dapat memahaminya secara jelas.

Beliau menyatakan (hal.19): “Maka golongan yang ke 73 ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu golongan ahl al-ra’y (Ibu Hanifah dan murid-muridnya) dan ahlu al-hadis; bukan mereka yang mempermain-mainkan hadis; dan ulama fikah mereka, penghafal al-Quran mereka, perawi hadis daripada mereka, dan ulama hadis di kalangan mereka, semuanya sepakat atas keesaan Pencipta, keesaan sifat-sifat-Nya, keadilan-Nya, hikmah-Nya dan nama-nama-Nya dan pada bab kenabian dan kepimpinan, hukum hudud dan pada perkara usuluddin.”

Seterusnya, Imam al-Baghdadi Rahimahullah memperincikan lapan golongan yang termasuk dalam Ahlusunnah wal Jamaah (lihat bukunya dari halaman 240-243):

lGolongan pertama, mereka yang menguasai ilmu khususnya dalam bab Tauhid (meng-esa-kan Allah) dan kenabian, hukum-hukum wa’ad (khabar gembira) dan wa’id (ancaman seksa), pahala dan balasan, syarat-syarat ijtihad, pemerintahan dan kepimpinan. Mereka yang melalui jalan ini ialah ulama Kalam (Tauhid) yang bebas dari fahaman tasybih (menyerupakan sifat Allah dengan makhluk) dan bebas daripada fahaman ta’til (yang menafikan sifat-sifat yang Azali bagi Allah SWT), dan bebas daripada bidaah al-Rafidhah, Khawarij, Jahmiah, Najariah dan seluruh pengikut bidaah dan hawa nafsu.

lGolongan kedua ialah imam-imam fiqh sama ada kumpulan yang cenderung pada rakyun (dalil aqal) atau hadis. Iaitu mereka yang beriktikad (berkeyakinan) pada perkara usuluddin dengan mazhab-mazhab sifat pada Allah dan pada sifat-sifatnya yang azali (membicarakan sifat-sifat Allah SWT sebagaimana sifat 20), dan mereka bebas daripada fahaman Qadariah dan Muktazilah; mereka menetapkan melihat Allah Taala dengan mata (di akhirat kelak) dengan mata tanpa tasybih (menyerupakan Allah dengan makhluk), tanpa ta’til’ (menafikan sifat-sifat Allah). Termasuk dalam golongan ini ialah murid-murid kepada Malik, al-Shafie, al-Auza’i, al-Thauri, Abu hanifah, Ibn Abu Laila (wafat148H), sahabat-sahabat Abu Thaur (wafat240H), sahabat-sahabat Ahmad bin Hanbal (wafat241H), ahli al-Zahir, keseluruhan ulama fiqh yang beriktikad dalam bab-bab akal ini dengan prinsip-prinsip Sifat (tauhid yang membahaskan Sifat-sifat Allah). Dan mereka tidak mencampurkannya dengan apa-apa daripada ahli bidaah dan hawa nafsu.

lGolongan ketiga ialah mereka yang menguasai ilmu-ilmu yang berkaitan dengan periwayatan hadis dan sunnah yang disampaikan oleh Nabi SAW, mereka berupaya membezakan antara sahih dan cacat antaranya, mengetahui sebab-sebab al-jarh wa al-ta’dil (kredibiliti seorang rawi) dan mereka tidak memasukkan ilmu mereka dengan apa-apa daripada ahli bidaah dan nafsu yang menyesatkan.

lGolongan keempat ialah kaum yang menguasai kebanyakan topik-topik sastera Arab, nahu dan saraf. Mereka berada atas jalan pakar bahasa seperti al-Khalil (wafat175H), Abu ‘Amr bin al-‘Ala (wafat 145), Sibawaih (wafat 180H), al-Farra’ (wafat 207H), al-Akhfash (wafat 215H), al-Asma’i, al-Mazini (wafat 236H), Abu Ubaid (wafat 224H) dan seluruh imam-imam Nahu sama ada ulama-ulama Kufah atau Basrah, yang mana mereka tidak mencampurkan ilmu mereka dengan sesuatu daripada bidaah al-Qadariah, atau Rafidhah atau Khawarij.Maka sekiranya seseorang itu cenderung ke arah nafsu yang menyesatkan, maka bukanlah ia daripada golongan Ahlussunnah walaupun kata-katanya adalah ‘hujah’ dalam ilmu bahasa dan Nahu.

lGolongan kelima, antaranya ialah mereka yang menguasai ilmu yang berkaitan dengan jenis-jenis qiraat untuk al-Quran dan jenis-jenis tafsiran al-Quran, penakwilannya berdasarkan mazhab-mazhab Ahlussunnah, tanpa berpegang dengan takwilan ahli nafsu yang sesat.

lGolongan keenam ialah, antaranya ialah para ahli zuhud sufi yang mempunyai ilmu maka jauh pandangan, yang telah dinilai maka ia diiktibarkan, mereka reda dengan hidup yang ringkas, mereka mengetahui bahawa penglihatan, pendengaran dan hati dipertanggungjawabkan terhadap kebaikan dan kejahatan; menghisab dengan neraca zarah-zarah, justeru menyediakan diri mereka dengan sebaik-baik persiapan untuk hari Kiamat. Perkataan mereka berjalan di atas dua jalan iaitu secara jelas dan isyarat di atas jalan ahli hadis, tanpa mereka ‘membeli’ pandangan yang mempermainkan hadis. Mereka tidak melakukan kebaikan kerana riak, tidak pula meninggalkan kebaikan kerana malu kepada orang lain. Agama mereka hanya satu dan menafikan pentasybihan (menyerupakan Allah dengan makhluk), mazhab mereka ialah tafwidh (menyerahkannya) kepada Allah SWT, bertawakal kepada-Nya, penyerahan kepada-Nya, tenang dengan apa yang direzekikan-Nya.

lGolongan ketujuh ialah, antaranya kaum yang terikat dengan barisan hadapan peperangan dengan orang-orang kafir, berjihad melawan musuh-musuh Islam, mereka menjadi benteng melindungi umat Islam, meninggalkan isteri-isteri mereka dan negara mereka dan menzahirkan pada barisan hadapan mereka Mazhab ASWJ.

lGolongan kelapan ialah, antaranya kebanyakan negara-negara yang secara kebiasaannya terdapat syiar ASWJ, bukannya negara yang menzahirkan syiar ahli hawa-nafsu yang sesat.

Itulah huraian sebenar al-Imam Abdul Qahir bin Tohir bin Muhammad al-Baghdadi. Rupanya, ramai sebenarnya yang diiktiraf sebagai Ahlussunnah. Ia berbeza dengan pandangan yang meminoritikan dan mengeksklusifkan ASWJ hanya untuk golongannya sahaja, dengan tuduhan sesat dan bidaah pada perkara remeh-temeh seperti qunut, talkin, zikir selepas solat, berdoa beramai-ramai dan sebagainya.

Lihat kata Imam al-Baghdadi tentang perkara-perkara cabang (hal. 19): “Mereka (ASWJ) hanya khilaf mengenai halal dan haram pada cabang hukum, bukanlah khilaf tersebut mengundang kepada sesat dan fasik; mereka adalah puak yang terselamat, kerana mereka bersatu pada keesaan Pencipta dan qidam-Nya, qidam segala sifatnya sejak azali, dan harus melihat-Nya tanpa sebarang perumpamaan dan gangguan, serta yakin terhadap isi kandungan kitab-Nya dan rasul-Nya, dan mengikut segala syariat Islam dan menghalalkan segala yang dihalalkan oleh al-Quran, dan mengharamkan segala yang diharam oleh al-Quran serta menerima apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan beriman pada hari kebangkitan dan perhitungan, dan soal dua Malaikat dalam kubur, beriman dengan telaga Kauthar dan Timbangan.

Semoga masyarakat Islam tidak terbelenggu dengan perpecahan yang lebih parah, lantaran perkara-perkara tersebut.

Banyak masa yang perlu digunakan untuk memperbetulkan generasi muda yang menyongsang arus dengan pelbagai gejala sosial. Wallahu a’lam.

Kebiadaban Spiritual – Bila Imam Shafi’i Diketawakan December 22, 2009

Posted by ibrahimbaba in Islam.
Tags: , , , , , , , , , ,
3 comments

Terkedu bila IB tonton youtube ni … komen sebegitu dari Dr. Fauzi? Apakah itu sahaja yang orang bermazhab Shafi’i mesti lakukan? Bukankah ada pendapat lain dalam mazhab Syafi’e yang membolehkan sentuhan tanpa sengaja.

Alangkah murninya kalau Dr. Fauzi komen dengan memberi pendapat-pendapat lain dalam mazhab Syafi’e? Kalaulah dia senaraikan pendapat-pendapat lain dengan kepelbagaian hujah nampaklah kematangan berhujah dan bersihnya hati beliau dari hendak memperkecilkan seorang tokoh yang tidak sebanding dengan kita.

Sedih dengan sesetengah sarjana serta ahli-ahli akademik berPerasaan Hasad Dengki (PhD) kini yang kurang hemahnya. PhD mereka tu baru untuk satu bidang kajian yang amat khusus kalau hendak dibandingkan dengan imam-imam terdahulu.

Satu hal lagi … topik perbincangan ialah Aqidah. Kenapa hentam bab fiqh?

Pasal rakaman ini, apa yang IB dengar, ianya mungkin tidak akan disiarkan kerana “orang-orang tertentu” merasakan rakaman ini tidak menyebelahi mereka. Malah asalnya “mereka” hendak siarkan secara langsung kerana dirasakan mereka bakal dapat “pukul” Ustaz Uthman secara “live” dengan dua orang tokoh mereka. Allah Maha Bijaksana dalam perancanganNya.

Sekian IB

———

Kebiadaban Spiritual – Bila Imam Shafi’i Diketawakan

http://akarimomar.wordpress.com/2009/12/05/kebiadaban-spiritual-bila-iman-shafii-dikertawakan/

Apakah apabila kita sudah mempunyai segulung ijazah mahupun PhD serta bergelar dengan Profesor Madya, kita sudah setaraf atau lebih hebat dari Imam Shafi’i? Hingga kita boleh “menghina” imam-imam besar untuk diketawakan dalam majlis ilmu?

Sila tonton bahagian soal jawab dalam rakaman program Al-Kulliyyah terbitan TV3 ini (perhatikan pada minit mulai 04:24, yang ahli panel menyebut:

Kalau pergi haji kalau ikut mazhab Shafi’i kena 3 bulan duduk di sana … (orang ketawa) … bagi orang Hanafi balik dulu, bagi orang Maliki balik dulu, tinggal puak-puak Shaf’i’i, (biar jarak) sedepa seorang tawaf … (diketawa ramai) …

Kemudian, di akhirnya pada minit 05:10, pengajaran Sifat 20 pula dijadikan bahan ketawa.

Maka terharulah seorang ahli panel lain dengan ulasan beliau di sini (tontonlah dan renungilah):

Apakah ini benar-benar yang disebut sebagai kebiadaban spiritual?

p.s.

ADUN BN Bbaloh Sama Sendiri December 21, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
add a comment

Guanenya bbaloh sama sendiri tu … ?

Hari Pertama Sidang Dun Terengganu Panas Soalan Wakil BN

KUALA TERENGGANU, 21 Dis (Bernama)– Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu yang sebelum ini disifatkan agak “muram”, Isnin bertukar rancak dan sekali sekala keadaan menjadi agak panas dengan soalan yang bertubi-tubi daripada penyokong kerajaan sendiri.

Semasa sesi soal jawab hampir satu jam pada hari pertama persidangan, beberapa soalan yang diajukan kepada Menteri Besar Datuk Ahmad Said, menyebabkan keadaan sedikit tegang dan kadangkala sindir-menyindir kedengaran dalam dewan melibatkan wakil rakyat Barisan Nasional sendiri.

Sesi soal jawab pagi ini dimulakan dengan soalan daripada Din Adam (BN-Bukit Besi) yang mahukan penjelasan berhubung nama syarikat pengendali bijih besi di Bukit Besi dan manfaat kepada rakyat tempatan.

Menjawab soalan itu, Ahmad berkata kerajaan telah meluluskan pelantikan tiga syarikat untuk melakukan perlombongan bijih besi di Bukit Besi yang terletak di Dungun.

Beliau berkata dengan pembukaan semula kawasan perlombongan di kawasan itu, ia dijangka mampu memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan khususnya 50 peratus daripada pekerja yang diupah seperti mana yang disyaratkan.

Tidak berpuas hati dengan jawapan itu, Din minta penjelasan tentang nama syarikat yang dilantik dan kemampuannya selain mempertikaikan sama ada benar syarikat tersebut melantik 50 peratus rakyat Terengganu menjadi tenaga kerja situ.

“Saya hanya tahu mengenai pembukaan kawasan lombong itu melalui pekerja kawasan itu. Saya orang Bukit Besi, duduk di Bukit Besi dan menjadi wakil rakyat Bukit Besi tetapi tidak tahu menahu tentang perkara tersebut,” kata Din.

Ahmad berkata kerajaan Terengganu bercadang untuk membuka semula kawasan perlombongan di kawasan itu setelah perunding yang dilantik mengesahkan masih terdapat lima juta metrik tan bijih besi di situ.

Untuk itu, katanya, kerajaan negeri telah melantik tiga syarikat untuk mengendalikan pajakan selama lima tahun iaitu TBM Minerals Sdn Bhd, Cahaya Ikhtiar Sdn Bhd, dan Wahaba Wangi Shd Bhd yang kesemuanya beralamat di Terengganu.

Ahmad kemudian menyindir Din dengan menyatakan wakil rakyat itu kerap tidak hadir pada persidangan dewan dan jarang menjejakkan kaki di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri menyebabkannya tidak mengetahui pembangunan di kawasan sendiri.

Pertikaman lidah turut melibatkan Alias Abdullah (BN-Alur Limbat) apabila beliau mempertikaikan jawapan yang diberikan oleh Ahmad mengenai peruntukan yang diluluskan oleh kerajaan untuk melaksanakan projek perparitan Baruh Muring Tasek-Padang Leban-Sungai Bukit Payong.

Ketika ditemui di luar dewan, Ahmad berkata beliau melihat perubahan pada persidangan kali ini sebagai satu petanda baik.

“Ini satu petanda baik walaupun kadang kala kita lihat cara soalan dikemukakan tidak seharusnya dilakukan oleh pihak kerajaan…seolah-olah sebagai parti pembangkang…tapi kita tidak kisah.

“Kita boleh melihat bagaimana kematangan bukan sahaja di kalangan wakil rakyat tetapi juga keintelektualan pihak kerajaan menjawab soalan. Saya tidak ada masalah,” katanya.

Dewan Undangan Terengganu mempunyai 24 anggota BN dan lapan daripada Pas.

— BERNAMA

Bekas Ketua Polis Baling Bertemu Penyelamatnya Dalam Kejadian Memali December 21, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
add a comment

Mujur ada keinsafan …

Bekas Ketua Polis Baling Bertemu Penyelamatnya Dalam Kejadian Memali

KUALA LUMPUR, 21 Dis (Bernama) — Bekas Ketua Polis Baling, Tunku Muzafar Tunku Ibrahim, Isnin bertemu seorang anggota Pas yang menyelamatkannya daripada diserang dalam peristiwa Memali pada tahun 1985.

Ketika mengimbas kembali kejadian itu, Tunku Muzafar berkata ketika beliau sedang menuju ke Kampung Memali menaiki sebuah kereta peronda, kenderaannya dikepung 200 penyokong Pas tetapi tiba-tiba beliau terdengar satu suara memekik: “Ini Pak Tunku OCPD Baling, jangan apa-apakan dia, saya biasa berbincang dengan dia, saya tahu dia boleh dipercayai.”

Tunku Muzafar, 67, hari ini buat pertama kalinya selepas 24 tahun berlakunya peristiwa itu, bertemu semula dengan orang yang menyelamatkannya, Muhamad Yusof Husin (sekarang senator) di Lobi Parlimen di sini.

“Muhamad Yusoflah orang yang memainkan peranan sehingga dapat meredakan kemarahan penyokong Pas sehingga saya terselamat,” kata Tunku Muzafar kepada pemberita selepas pertemuan yang diaturkan oleh abangnya, Senator Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

Tunku Muzafar datang dari Kedah semata-mata untuk menemui Muhamad Yusof kerana berasa terhutang budi kepadanya kerana dapat mententeramkan keadaan yang amat getir ketika itu.

Muhamad Yusof, 55, yang ketika itu merupakan seorang anggota jawatankuasa Pas Baling, berkata beliau menahan penyokong Pas daripada menyerang Tunku Muzafar kerana menghargai sikapnya yang adil terhadap semua tanpa mengira fahaman politik mereka.

“Ketika kejadian, saya masih muda iaitu 31 tahun, tetapi ia tidak menghalang saya daripada berfikir secara rasional untuk menghargai nyawa orang lain,” kata Muhamad Yusof yang kini Setiausaha Perhubungan Pas Kedah.

Dalam kejadian pada 19 Nov 1985 itu seramai 18 orang terbunuh dan ramai lagi tercedera ketika polis melancarkan operasi menangkap guru agama, Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan nama Ibrahim Libya.

— BERNAMA

RUNTUH Lagi Di Terengganu – Apa Nak Jadi? December 21, 2009

Posted by ibrahimbaba in Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Empat Cedera Bumbung Kaca Terminal Bas Dalam Pembinaan Runtuh

HULU TERENGGANU, 21 Dis (Bernama) — Tiga buruh rakyat Bangladesh dan seorang buruh tempatan cedera apabila penghadang cahaya kaca di terminal bas baru Kuala Berang yang sedang dalam pembinaan runtuh Isnin.

Dalam kejadian pada kira-kira pukul 3.05 petang itu, difahamkan terdapat 15 pekerja di kawasan berkenaan dengan dua daripadanya sedang memasang kaca sebagai bumbung penghadang cahaya.

Kejadian itu menyebabkan dua buruh yang berada di atas bumbung dan dua lagi yang berada di bawah cedera ringan di kaki dan tangan akibat terkena serpihan kaca itu.

Penyelia tapak pembinaaan berkenaan, Zahir Hariri berkata kesemua yang cedera dihantar ke Hospital Hulu Terengganu dan dirawat sebagai pesakit luar.

“Ketika kejadian saya berada di pejabat tapak pembinaan dan saya terdengar bunyi kuat dari arah terminal itu. Apabila keluar, saya lihat kaca yang dijadikan bumbung penghadang cahaya jatuh dan pecah,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Beliau berkata kerja pemasangan kaca yang dimulakan sejak seminggu lepas itu hampir 80 peratus siap.

Kejadian dipercayai berlaku disebabkan penyambungan panel yang tidak sempurna pada penghadang cahaya itu, katanya.

Terminal bas berharga RM4.2 juta yang mula dibina pada Mac 2008 dan sepatutnya siap awal tahun depan itu merupakan projek Majlis Daerah Hulu Terengganu.

— BERNAMA

Apakah Kerana Dia Pengusaha Melayu? December 16, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
3 comments

IB sekadar melontar satu kemungkinan di sini.

Apakah benar bekalan susu dari kilang ini tidak menepati tahap piawainya? Apakah kerana pengusahanya seorang  Melayu (betul ke?) ingin membekal kepada industri yang mungkin dikawal oleh bangsa lain? Apakah peranan kerajaan dalam hal seperti ini?

Telah banyak sebelum ini disebut bahawa sesetengah orang kita yang cuba melakukan pelbagai usaha untuk menembusi pasaran yang dikawal oleh orang lain akhir mereka gagal dan mengalami kerugian yang amat besar.

Ambil contoh industri ternakan ikan. Ramai pengusaha yang cuba tetapi akhirnya kerugian apabila pembeli atau pemborong menekan dan mengenakan pelbagai sekatan yang menyulitkan sehingga akhir mereka terpaksa kerugian samada terpaksa jual dengan harga yang murah atau menanggung kos lebih kerana terpaksa menyimpan bekalan yang semakinhari semakin membesar dan perlu makanan yang semakin banyak.

Penternak ikan tahu bila tempoh yang patut dijual. Jika terlewat maka mereka terpaksa menanggung kos makanan. Ini juga diketahui oleh mereka yang mengawal industri ini, di mana jika mereka tidak beli, penternak terpaksa jual dengan murah atau rugi lebih banyak.

Satu lagi kawalan atau tekanan ialah penternak ini perlukan bahan makanan untuk ikan mereka. Mereka pula kadang-kadang dimainkan pula oleh pembekal bahan ini dan terpaksa mengawal kos untuk menepati harga yang telah juga ditetapkan oleh orang lain.

Bukan sekadar industri ini sahaja, malah pelbagai industri yang cuba diceburi oleh orang Melayu dalam bidang yang dikawal oleh orang lain akhir terpaksa bungkus. Perkara seperti ini diakui oleh pegawai-pegawai yang terlibat dalam pelbagai agensi kerajaan yang terbabit. Cuma apakah kesudahan dan tindakan kerajaan?

Sekian, IB

—————–

75,000 liter susu segar dibuang dalam parit

SYED Muhd. Alwi Abdullah (kiri) bersama pekerja ladang terpaksa membuang 16,500 liter susu lembu segar ke dalam parit kerana pengilang enggan menerima susu tersebut di ladang Fidaf, Muadzam Shah, Pahang, semalam.


ROMPIN 15 Dis. – Sebuah syarikat pengeluar susu lembu tempatan terbesar di Semenanjung menanggung kerugian apabila terpaksa membuang sebanyak 75,000 liter susu segar berikutan keengganan pengilang menerima produknya sejak hampir dua bulan lalu.

Dalam kes terbaru hari ini, syarikat terbabit, First Dairy Farm (M) Sdn. Bhd. (Fidaf) membuang sebanyak 16,500 liter susu segar ke dalam parit di ladang ternakannya di Bandar Muadzam Shah dekat sini.

Berikutan keengganan pengilang menerima susu segar keluaran tempatan itu, syarikat terbabit terpaksa menanggung kerugian hampir RM200,000 sejak pertengahan bulan lalu.

Pengarah Urusan Fidaf, Datuk Syed Muhd. Alwi Abdullah mendakwa, keengganan pengilang menerima susu segar keluaran tempatan kerana harganya dikatakan lebih mahal berbanding susu segar import dari Australia dan New Zealand pada masa ini.

”Keadaan ini amat membimbangkan kita kerana ia boleh menjejaskan industri pengeluaran susu segar tempatan apabila pengilang lebih berminat untuk membeli susu segar import yang lebih murah.

”Dengan teknologi pengeluaran susu yang kita miliki, kita tidak mampu menawarkan harga yang lebih rendah daripada RM2.50 seliter berbanding susu segar import,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas membuang sebanyak 16,500 liter susu segar di sebatang parit di ladangnya di Muadzam Shah hari ini.

Fidaf yang diwujudkan di bawah Ministry Of Agriculture Incorporated (MOA Inc.) pada tahun lalu, dibangunkan di kawasan seluas 920 hektar dan kini mempunyai 1,600 ekor lembu susu.

Fidaf kini mengeluarkan kira-kira 6,000 liter susu segar sehari kepada tiga pengilang terkemuka di negara ini.

Syed Muhd. Alwi menegaskan, bagi menangani masalah kesukaran susu tempatan memasuki pasaran, kerajaan menerusi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani perlu campur tangan dengan mengkaji semula permit import (AP) yang dikeluarkan kepada pengilang.

Menerusi kajian semula itu, katanya, kerajaan perlu menilai semula kuota pengimportan susu segar import berdasarkan kadar tertentu supaya produk tempatan dapat terus bersaing di pasaran.

”Saya sedang menyiapkan surat berhubung kajian terhadap permit import untuk diserahkan kepada kerajaan dalam tempoh terdekat ini,” katanya.

185 Pelbagai Guna Dari Sumber Seekor Khinzir December 15, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
add a comment

Suatu yang mungkin tidak kita ketahui bahawa dari seekor khinzir terdapat 185 jenis pelbagai guna yang dihasilkan.

Baca seterusnya:

dipetik dari http://www.dailymail.co.uk/sciencetech

Bullets, bread and beer, tambourines and toothpaste… and the 180 other things you can to do with a PIG

By Marcus Dunk

When we tuck into a bacon sandwich, few of us wonder what has happened to the other parts of the pig whose life has been sacrificed so we can enjoy a juicy breakfast.

But one inquisitive writer set out to trace where all the body parts of one porker ended up.

Christein Meindertsma, 29, said: ‘Like most people, I had little idea of what happens to a pig after it leaves the abattoir so I decided to try to find out. I approached a pig farmer friend who agreed let me follow one of his animals.’

Identified by its yellow ear tag number, 05049, her pig trail ended with her identifying an incredible 185 different uses to which it was put  –  from the manufacture of sweets and shampoo, to bread, body lotion, beer and bullets.

Christein said: ‘I was shocked when I began to find out just how unusual and varied the different uses for a ordinary pig were. It’s almost as if these days, a pig is no longer thought of an animal  –  more like an industrial raw material with a mind-blowing amount of different uses.’

She found that 4.9lbs of her 16st 3lb pig went to making wine gums, while 4.8lbs went into liquorice. In this process, collagen is taken from the pig and is then converted into gelatine. This finds its way into numerous foodstuffs, where it acts as a gelling agent.

Although not all sweets in the UK contain pork gelatine, many do  –  including Marks & Spencer’s hugely popular and aptly-named Percy Pigs sweets.

It is not only sweets that contain pork gelatine. In some beers, wines and fruit juices, pig gelatine is used to remove the cloudiness from the drink. It works as a clarifying agent by reacting with the tannins in the liquid and absorbing the cloudiness.

Some ice creams, whipped creams, yoghurts and certain butters also contain gelatine, as do certain pet foods. More surprisingly, a number of medicines also contain pig gelatine  –  everything from painkillers to multivitamins.

Hygiene and beauty products are also made of pig. Fatty acids extracted from the bone fat of pigs are used in shampoos and conditioners to give them their shiny, pearl-like appearance. These acids can also be found in a number of body lotions, foundations and anti-wrinkle creams. Glycerine made from pork fat is also an ingredient in many types of toothpaste.

Christein, from Holland, found that while some companies were reluctant to cooperate in her quest, others claimed that they didn’t even realise their products contained elements taken from a pig because of the middle men involved in the complex distribution process.

The confusion is not helped by the fact that it is not clear on products’ ingredient labels where they originally came from.

According to the Food Standards Authority, there is no legal obligation for manufacturers to specify whether the gelatine they use is from a pig or another animal. When it is specified, it is often confusingly referred to as Suilline gelatine.

According to Richard Lutwyche  –  a British pig farmer with more than 60 years experience, chair of the Traditional Breeds Meat Marketing Company and a member of the British Pig Association  –  the reasons for much of this confusion is due to the industrial-scale of much pig farming.

‘In the UK, big commercial farms send their pigs to large abattoirs. The abattoir will find different markets for all the by-products,’ he says. ‘Everything they can’t sell they have to incinerate, so it’s in their best interest to sell as much as they can.

‘There’s an old expression that says: when it comes to pig, you can use everything but the squeal. Over the past 100 years those uses have expanded rapidly.’

Some of the surprising products that can include pig material include photographic film, which uses collagen from pig bones; shoes that use bone glue from pigs to improve the quality of the leather; and certain paints that use bone fat to enhance their glossy properties.

Some makers of cigarettes use haemoglobin from pig’s blood in their filters. Apparently this element works as a sort of ‘artificial lung’ in the cigarette so, they claim, ‘harmful reactions take place before the chemicals reach the user’.

And the next time you buy a loaf of bread you would be well advised to read the packaging. Some manufacturers use an ingredient called L-cysteine, which is a protein made from pig or other animal hair and which is used to soften the dough.

A product like Tesco’s Plain Tortilla Wraps includes this ingredient. The strangest use for a pig by-product that Christein found was in bullets and explosives. Pig bone gelatine was used to help transport the gunpowder or cordite into the bullet. It is difficult not to be impressed by the sheer versatility of this animal and its parts.

Virtually nothing in a pig goes to waste. The snout from Pig 05049 became a deep-fried dog snack, while pig ears are sometimes used for chemical weapon testing due to their similarity to human tissue.

Tattoo artists even buy sections of pig skin to practise their craft on due to its similarity to human skin, while it is occasionally used with burns patients for the same reason.

Pigs make an enormous contribution to medicine, with insulin, the blood-thinning drug heparin and pig heart valves all vital.

However, for vegetarians, Jews keeping kosher, Muslims and anybody else wishing to avoid pig products, this may not be such good news.

The complex workings of the global food and processing industry have ensured that it is almost impossible to avoid pig altogether.

Sultan Selangor: Dapatkan Tauliah Jika Ingin Berdakwah December 11, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
add a comment

KLANG, 11 Dis (Bernama) — Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menegaskan pihak yang ingin berdakwah dan mengajar agama di negeri itu perlu mendapatkan tauliah dari Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) bagi memastikan dakwah yang disampaikan betul dan mengelakkan pengembangan ajaran sesat.

Baginda bertitah tauliah daripada Mais merupakan salah satu cara untuk memastikan perpaduan ummah yang kukuh di negeri itu tidak dirosakkan melalui dakwah fahaman yang berpuak-puak dan juga dakwah atau pengajaran mengelirukan yang boleh memecah belahkan kesatuan umat Islam di Selangor.

“Jawatankuasa Tauliah Mais telah menguatkuasakan kaedah-kaedah tauliah yang diberi di bawah Seksyen 118 (4) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 yang memperuntukkan penalti bagi kesalahan mengajar agama Islam tanpa tauliah.

“Justeru, sebagai muslim yang benar-benar beriman kepada Allah maka patuhilah ajaran agama Allah yang kita anuti ini, jadilah individu yang bertakwa dengan melaksanakan apa yang diperintahkan dan meninggalkan segera apa yang dilarangnya,” titah baginda semasa merasmikan Masjid Bandar Diraja Klang di sini Jumaat.

Turut berangkat ke majlis perasmian itu Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Datuk Mohammed Khusrin Munawi.

Sultan Selangor bertitah adalah perlu Jais membuat pengawalan terutama berhubung ceramah atau pengajaran agama Islam di negeri itu kerana ramai orang dari luar yang datang ke Selangor sebahagiannya bukan hanya mencari rezeki tetapi juga berdakwah serta mengajar perkembangan agama Islam.

Titah baginda segala peraturan dan prosedur yang dibuat bertujuan untuk pembangunan agama Islam dan perpaduan ummah hendaklah dipatuhi supaya umat Islam dipandang mulia dan dapat dihayati oleh umat bukan Islam untuk mendekati serta memahami agama Islam yang sebenarnya.

“Akhir-akhir ini terlalu banyak permasalahan sosial berlaku dalam masyarakat kita antaranya permasalahan perpaduan umat Islam, ajaran sesat, fanatik berkumpulan, fahaman ekstremis dan keruntuhan moral di kalangan muda-mudi kita yang kesemuanya memerlukan kepada kekuatan dan kebijaksanaan kita untuk saling bekerjasama mencari jalan penyelesaiannya,” titah baginda.

Baginda turut mengingatkan walaupun terlalu banyak isu fitnah dan hasutan, salah faham, perselisihan dan perpecahan berlaku pada masa ini, semua pihak harus sedar bahawa cabaran itu bukan sahaja datang dari luar tetapi juga dari kelemahan, kelalaian, kejahilan dan permasalahan dalaman pihak itu sendiri yang kurang peka terhadap perihal agama, anak bangsa dan negara.

“Kadangkala sikap yang terlalu optimis dengan ideologi kumpulan masing-masing dan memperbesarkan isu-isu yang remeh temeh menyebabkan perpecahan dan sengketa di antara ummah,” titah baginda.

Mengulas mengenai fungsi masjid, Sultan Selangor bertitah selain menjadi pusat ibadah bagi seluruh umat Islam, masjid perlu berperanan sebagai pusat penjanaan, pembinaan kekuatan ummah dan penyatuan umat Islam secara menyeluruh.

Baginda bertitah keberkesanan institusi masjid bukan terletak kepada rekabentuk dan kelengkapan peralatan serta kemewahan sesebuah masjid itu sendiri tetapi ianya wujud sekiranya sesebuah masjid itu dapat memenuhi pengisiannya yang dapat menyatukan masyarakat, komitmen dan serius dalam mengatur strategi dakwah serta dapat menyelesaikan perselisihan dan perbalahan dalam kariah dan membina serta membimbing masyarakat ke arah kebaikan.

Sultan Selangor dalam pada itu menasihatkan rakyat agar mengelakkan sebarang spekulasi yang boleh mencetuskan huru-hara yang menjejaskan keharmonian dan keamanan negeri itu.

“Laksanakanlah pelbagai langkah untuk memulihkan keadaan ekonomi kita agar kemampuan berbelanja tidak terjejas, kebajikan untuk golongan fakir miskin tidak dilupakan dan keupayaan untuk menunaikan zakat yang banyak dapat dilaksanakan,” titah baginda.

— BERNAMA