jump to navigation

Siapa Ambiga? July 22, 2011

Posted by ibrahimbaba in Anti-Islam, IFC, Melayu, politik.
Tags: , ,
1 comment so far

Sekali lagi IB ingin memetik dari kiriman emel yang diterima untuk posting. (yang sebelum ini: Apa Sudah Jadi Dengan ABIM Sekarang?). Ini adalah dari satu “thread” yang membicarakan Profil Dato’ Ambiga Sreenevasan.

Sekian, IB

***********************

Subject: RE: (INGATAN) Profil Dato’ Ambiga Sreenevasan

1. Kalau nak berjihad yg mana kena letak utama kita kena utamakan…bkn tembak semua benda nanti org Islam nampak kita hilang arah. Kalau sudah pengerusi mmg sudah kafir dan sudah tentu menentang Islam secara jelas….tak perlu cakap byk. Kita tak mengasingkan politik dan musuh sebenar, kalau kita tak kisah…..maka sebenarnya kita pun sebahagian yang lain sebenarnya kita sudah sekularkan diri kita sendiri.
2. Kenapa ramainya org Islam ikut pengerusi nie, kan byk lagi kita boleh perjuangkan dalam Islam. Seronok sgt kita nak tunjukkan satu dunia kita berdemo dan tak malukan kita. Kalau nak sgt berdemo, startlah kat jln bukit bintang ..tempat2 org kafir tue…bkn kacau laluan peniaga2 Islam kita masjid India.
3. Sambil kita berdemo, seronok kita antara lelaki dan perempuan bercampur. Politik Islam sudah di permudahkan atau sudah menghalalkan utk kita berseronok dan bercampur. dah takda halal dan haram.
4. Kecian abg2 polis tue gaji kecik…kena tinggalkan anak bini kat rumah dan kena kutuk berbakul-bakul. Fikir2 sikitla bila menyusahkan org….sape menyusahkan…kalau kebanyakan semua org Islam.
5. Kat mana adilnya kalau Guag Eng pun takda hari tue….tak fikirke kita org Cina takut mati secara psikologi sebab tue ubat cina mahal2 belaka……bkn kita di perkudakan.
6. Seronok sgt ke pengerusi dah tentu penentang Islam, kita boleh berjalan sebelah2…bkn zaman nabi sudah jelas golongan yg menentang Islam apa hukumannya??? Kawan sebelah kita sudah tentu kafir menentang Islam, kawan kita yg mmg sudah Islam cuma kena betulkan dan bagi jalan yang betul ditolak salam persahabat.
7. Hari Jumaat dan Sabtu dgn jemnya nak masuk KL, roadblock mana2….semua abg polis berbakul kena hamun…..kita dok salahkan kerajaan…tak fikir ke sudah jelas lagi bersuluh.
8. Bila pengerusi kafir nie jumpa ketua agama kita berjanji…tp mungkir bukan Quran sudah bagi peringatan kafir tetap kafir…kenapa dok lagi org macam nie.
9. Stadium byk….susah sgt ke nak buat kat stadium…..seronok sgt kita beremosi….
10. Akhir sekali, tgk you tube, tgk surat khabar—seronok sgt ke semua org memanipulasikan gambar2 org nak mati, polis gunakan kekerasan….semua org tgk…apa motifnya…..?????? org berlakon dalam youtube pun dah kena tangkap…..siap nak kena ugut bunuh…..takut rahsia bocor…apa cerita….yg tak betul tetap tak betul…..kalau betul PR nak sgt kerajaan, PAS tue kena jadi pemimpin bukan jadi pengikut…tue yg dok berkudakan……

Jgnlah seronok sgt, bila buat keputusan tue fikir E2E (big picture), sebab kita anggap org Islam tak lebih Islam daripada kita….maka semua benda buruk kita jadi halal. tak betul tue…kalau tak betul kita tegur….bkn politik sepenuh masa……yg merosakkan nie semua golongan profesional…fikir tinggi tapi tak pernah bersyukur kesan sebab tak puas hati tue…yg patut tak puas hati tue patutnya nelayan, petani, org felda tue….balik kepada asal, letakkan keutamaan bkn belasahje. Kalau byk buruk daripada baik…..jatuh pada ??

Sekarang dia yang sempurna, kita kena pilih antara hodoh dengan hodoh…..kita kena bersyukur, kalau betul Allah nak pastikan jalan dia akan mempermudahkan dan takan

—– Original Message —–

Siapa Ambiga?

1. Ambiga Sreenevasan (lahir 1956) merupakan Presiden Badan Peguam Malaysia sejak 2007.

2. Beliau merupakan seorang peguam kanan yang tegas berhubung hak asasi manusia untuk berhimpun. Perarakan hak asasi manusia yang dirancang oleh Badan Peguam dari Jalan Raja Laut ke Pasar Seni pada 10 Disember 2007 telah dibatalkan kerana tidak mahu memenuhi syarat polis yang memerlukan permit berhimpun. Polis Malaysia mengemukakan alasan Perkara 10(2) Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang jelas menyatakan sebarang perhimpunan perlu mendapatkan kebenaran demi ketenteraman dan kesejahteraan awam.

3. Datuk Ambiga Sreenevasan merupakan individu yang cuba menegakkan dasar toleransi atau kebersamaan antara agama di Malaysia dan merupakan peguam bela dalam kes Lina Joy. Ambiga telah mempertikaikan undang-undang syariah di bawah “Bab Perkara Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan”, dengan alasan bahawa Islam tidak berbeza dengan agama lain di bawah undang-undang Malaysia.

4.  Bertindak dalam kapasiti Presiden Majlis Peguam, Ambiga telah menerima satu memorandum kepada pembentukan satu Suruhanjaya Antara Agama, yang membuat 14 tuntutan dan salah satunya mempersoalkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi dan dan mendakwa ia bercanggah dengan perlembagaan. Ambiga turut mengadakan forum mengenai artikel dalam perlembagaan yang berkaitan undang-undang syariah, walaupun mendapat bantahan daripada umat Islam.

Siapa pula Lina Joy? kalau korang dah lupa, meh saya ingatkan…

Lina Joy atau nama Islamnya Azlina Jailani merupakan wanita Melayu yang berumur 42 tahun tetapi kini mengaku telah murtad (keluar dari agama Islam) dan memeluk agama Kristian Katolik. Lantaran itu beliau cuba menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalan MyKad yang dimilikinya. Rayuan dan permohonannya dibuat dengan mengenepikan kuasa mahkamah syariah, tetapi secara lansung melalui proses undang-undang sivil. Pada mulanya beliau ke Mahkamah Tinggi, kemudian ke Mahkamah Rayuan, seterusnya ke Mahkamah Syariah dan Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia (JPN).

Rentetan

1. Pada 2 Februari 1997, Azlina Jailani memohon kepada JPN untuk menukar namanya kepada Lina Joy tetapi permohonan itu ditolak pada 11 Ogos 1997.

Pada 1999, dia sekali lagi memohon kepada JPN untuk menukar namanya kepada Lina Joy dan diluluskan, tetapi permohonan untuk menukar status agama itu ditolak kerana tidak mendapat pengesahan daripada Mahkamah Syariah atau pihak berkuasa Islam yang lain.

2. Pada April 2001 Lina Joy telah mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Tinggi. Tetapi Mahkamah Tinggi menetapkan bahawa sebagai seorang Muslim, dia tidak boleh keluar daripada Islam, dan soal keluar daripada Islam, perlu diputuskan oleh Mahkamah Syariah. Oleh itu Lina Joy membuat rayuan di Mahkamah Rayuan.

3. Pada 19 September 2005 Lina mengemukakan rayuan itu kepada Mahkamah Persekutuan setelah Mahkamah Rayuan membuat keputusan menghalangnya daripada menggugurkan perkataan “Islam” daripada kad pengenalannya dengan alasan bahawa tindakannya keluar daripada Islam tidak mendapat pengesahan daripada Mahkamah Syariah atau pihak berkuasa Islam yang lain.

4. Pada 30 Mei 2007 rayuan Lina Joy ditolak oleh Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Alauddin Sherif. Manakala Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Datuk Richard Malanjum membenarkan deklarasi yang dipohonnya [2]. Lina menamakan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, kerajaan Malaysia dan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Datuk Wan Ibrahim Wan Ahmad, sebagai responden.

apa 14 tuntutan Ambiga melaui IFC?

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam… tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh… dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Advertisements

Apa Sudah Jadi Dengan ABIM Sekarang? July 22, 2011

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Islam, politik.
5 comments

Ya, apa sudah jadi dengan ABIM sekarang?

Ramai di kalangan aktivis ABIM yang sudah pencen atau veteran merasakan kegemilangan ABIM sudah tiada. Kalau dulu kehadiran perwakilan dan pemerhati Muktamar Sanawi mereka melempahi dewan, kini dewan kecil yang disewa pun tidak dapat dipenuhkan.

Pada Muktamar tahun lalu yang pertama kali mengabungkan ketiga-tiga pertubuhan di bawah jenama ABIM – iaitu ABIM sendiri, sayap pelajarnya PKPIM dan sayap veterannya Wadah – tidak dapat menandingi bilangan kehadiran Muktamar solo mereka yang terakhir di bawah pimpinan Dr. Yusri.

Apakah kerana pendekatan tidak popular yang diambil oleh sesetengah pihak yang mengemudi ABIM dari belakang membuat ABIM kini longlai dan tiada sambutan. Atau ABIM sebenarnya sudah tidak lagi relevan selepas keputusannya untuk tidak lagi menjadi jurubicara ummat sebaliknya mengecilkan tumpuan sasaran dakwah kepada hanya kelompok belia.

Apakah benar ramai yang terasa tidak selesa dengan “syura” yang terlalu di”control” oleh Anwar atau/dan orang Anwar? Apakah ini juga puncanya Presidennya, Dr. Razak, sekarang tidak selesa dan ingin berundur (atau terpaksa berundur – bergantung bagaimana anda lihat situasinya). Apakah Dr. Razak bakal mengikuti jejak Dr. Yusri yang terus tersisih langsung dari segala akviti ABIM selepas bergelar mantan Presiden. Hatta bagi mereka yang masih dalam ABIM yang cuba merapatkan diri dengan Dr. Yusri menerima “teguran”. Apakah Dr. Razak seorang sahaja? IB dengar ada lagi yang lain yang agak vokal menyuara pendapat dan amat tidak disenangi oleh tangan-tangan “ghaib” dalam pembuat keputusan ABIM.

Apakah teguran terbuka (emel dari pengirim bernama “Azizi Mokhtar” bertajuk “MUHASABAH KEPADA ABIM” yang IB terima pagi tadi – IB lampir di akhir posting ini – agak panjang juga … ) kepada pimpinan ABIM berhubung pergolakan dan ketidakmampuan ABIM untuk melaksanakan agenda asal penubuhan mereka menjadi satu kayu pengukur ke mana arah tuju ABIM sekarang? Apakah benar ada berlakunya penyelewengan “kuasa ghaib” dalam percaturan ABIM?

Apa yang IB kesali ialah, suatu usaha murni dengan asas yang baik kini telah rosak akibat ketaksuban melampau. Jika ini benar, maka sewajarnya pimpinan baru yang bakal dipilih membuktikan mereka tetap kekal “non-partisan” dan bukan menjadi budak suruhan mana-mana politikus.

Sekian, IB

*****************

Assalamualaikum warahmatullah,
Saudara Pimpinan Terhormat,

Sempena Muktamar Abim (dan seminar), elok kita muhasabah sikit.ABIM ujud dah setengah abad. Didirikan oleh idealisme nak daulatkan Islam, nak tegakkan al-Quran, Sunnah, Ijma dan Qiyas.Tapi sekarang Abim sibuk nak tegakkan fahaman secular, pluralism agama dan ajaran sesat anutan Anwar pula.Sepatutnya Abim sibuk bina ilmu dan rijal!. Berapa ramai produk Abim yang boleh dijadikan rujukan masyarakat?; jadi pemimpin berkualiti? berjaya dalam politik ?; mahir dlm al-Quran, Ulum al-Quran, al-Sunnah, Hadith, Ilmu Hadith, Fiqh, Usul Fiqh,Usuludin-Akidah, akhlak, politik dsb. Dari dulu sampai sekarang sibuk nak daulatkan Anwar. Macam Arqam dengan Ashari. Malang.

Mari Muhasabah.

Dulu Abim musuhi UMNO sebab Anwar tak nak UMNO. Bila dia masuk UMNO, Abim sokong UMNO. Bila dia musuhi UMNO semula, Abim pun ikut. Dulu Abim kata UMNO bapak secular dan toghut, sekarang ABIM sokong pulak datuk secular dan toghot. Bukankah PKR tu lebih secular dan toghot dari UMNO?. Anwar kata, dia tak nak Syariat. Abim tak nak juga? Tengok pelaksanaan dan nasib undang-undang Islam di PP dan Selangor. Lihat ucapan2nya di youtube.

Saudara terhormat,

ABIM nak buat program Siyasah Syar‘iyyah (SS). Kami dah ikuti program  SS tahun lepas.Tak ada kesan sikit pun dalam pemikiran pemimpin ABIM. Tahun ni buat lagi. Tujuannya nak jaga Anwar, bukan nak jaga Islam. Dari segi awlawiyat, kita kena bincang bagaimana nak mantapkan ilmu dan tarbiyah ahli, nak lahirkan rijal al-dakwah yang tulin, nak lahirkan pemikir umat yang serious, nak mantapkan akidah dengan berbincang isu akidah spt kesesatan Syiah, liberalisme, pluralisme dsb dan panggil ahlinya yang benar-benar mahir bercakap hal ini; isu kedudukan Islam dan orang Melayu – bagi ahli kita faham betul-betul; isu  Perlembagaan- bagi ahli kita mahir dlm isu Perlembagaan ni; faham gerakan pemurtadan betul-betul dan sensitif ttg Kristianisasi dan macam2 lagi. Gerakan Abim bukan nak jaga sorang, tapi umat.

Tahun lepas SS pasal ekonomi. Bincanglah yang realistik, pasal KBI. Macam mana nak majukan KBI.Jangan hanya pandai kritik kerajaan UMNO tak pandai, tak betul, nepotisme dll tengok dalam KBI. Buat muhasabah. Lihat perancangan dan pencapaiannya; ada tak salah guna kuasa, penyelewengan, konflik kepentingan dll. Semuanya ada!. Kami tak nak dedahkan saja. Malu kat orang ramai perangai orang dakwah. Pernah pegawai kanan KBI dua tahun  dulu, mintak seorang luar labur RM 2 juta utk KBI. Minta lah kat Anwar. Minta dia tolong bisnes KBI-Abim. Selangor dan PP banyak peluang niaga. Sekarang dia dah rujuk balik kat Abim. Dia tolong Kamarudin Jaafar, Azmin, Idris Jusi, Nazri Dollah dll, apa yang  mereka tolong Abim?.

Mau kami dedah?

Tahun ni ABIM buat program pasal Demokrasi pula. Ada demokrasi dalam Abim?. Yusri sepatutnya secara otomatik jadi ahli syura sebab dia bekas presiden, tapi tidak.Cikgu Sidik Baba ahli syura, tapi tak dipanggil mesyuarat.   PENGASAS Abim spt Sanusi Junid, Zakaria Hashim, Ust Osman Bakar Perak, Ahmad Ismail, Haji Ismail Mina, Kamaruddin Md Nor dan ramai lagi, sudah tak ada dlm senarai Abim. Ini bukan salah saudara-saudara. Saudara-saudara hanya jadi pak turut Anwar-Sidik-Idris saja.Merekalah yang berkuasa penuh.Anda kena muhasabah. Abim bukan milik mereka. Mereka sudah ada WADAH. Apa nak kacau Abim lagi. Wadah tu pun hidup kerana Abim. Sidik-Idris takut berdepan dengan mereka ni. Demokrasi?.Dalam program pengkisahan Abim baru-baru ini, ramai dari mereka yang tak dijemput. Kenapa? Mereka tu lah yang banyak jasa kpd Abim berbanding Anwar-Sidik-Idris. Apa lebihnya Anwar dari mereka itu?. Abim macam temukut tepi gantang masa Anwar berkuasa dulu.Tapi sekarang dia himpit Abim macam nak gila. Anda kena ingat baik-baik. Dulu Abim marah kat Arqam pasal akidah rosak. Sekarang Abim sokong pula akidah rosak.  Anwar tu macam Ashari Arqam. Akidah rosak. Ya, ini bukan kehendak Abim, tapi kehendak Sidik. Gelap atas gelap!. Betullah orang kata, Abim benar-benar kuda kayu Anwar-Sidik.

Dalam PKR pun tak ada demokrasi. Nak cakap pasal demokrasi macam mana. Dia cakap pasal demokrasi kerana nak elak dari kena penjara, pasal liwatnya. Kalau dia kena penjara, dia akan kata, tak ada demokrasi!. Yang dia dilepaskan dulu tu, apa? Kata Dr Halim Muhammady dlm kertas kerja Maqosidnya, Sayyidina Abu Bakr ra, bakar orang liwat dan Sayyidina Ali ra pula, lempar dari tempat tinggi. Zaman ni pulak, kita pakai dua2 – lempar dari tempat tinggi kemudian bakar lagi!. Dr.Mohd Nur Manuty tu pun tak layak cakap pasal demokrasi. Dia kalah dalam pemilihan Ketua PKR Perak kepada Mustafa Kamil, tapi Anwar lantik dia jadi ketua. Dia terima. Di Johor, Anuar Saleh kalahkan Jui Meng. Tapi atas nama ‘demokrasi’, Jui Meng dilantik oleh Anwar jadi ketua PKR di Johor. Di Sabah pun serupa. Tipu undi. Tak percaya tanya anak-anak Anwar. Pemimpin PKR yang tak pernah masuk Abim pun nampak. Komen mereka: lebih teruk dari SPR!.Macam ketam suruh anak berjalan betul. Pimpinan Abim tak salah.

Cuba fikir, kalau negeri ni tak demokratik, bolehkah Wadah, ABIM, PKR dan parti pembangkang lain boleh  ada macam sekarang? Ikhwan Muslimin, Refah Partisi, Nahdah, Masyumi, diharamkan! Bolehkah Presiden ABIM, Dr.Shaharudin, Prof.Ridhwan Othman, Prof. Aziz Bari dll dpt mengajar di IPTA? dan bolehkah Hashim Kamali dan Osman Bakar yang pro Anwar tu,dapat jadi CEO dan Tim.CEO di IAIS? Bolehkah kolej KDH milik Dr Sidik Fadhil mendapat lesen dan sijilnya diiktiraf pula oleh kementerian Pengajian Tinggi, jika tidak ada demokrasi?. Bolehkah pula Suara Keadilan, Harakah dan Risalah Abim memuatkan tulisan yang pertikaikan mereka?.

Terbukti, Anwar-Manuty tak ada langsung ciri-ciri demokrasi, walau pada paras paling rendah. Dulu, Anwar pelekeh keputusan syura ABIM Pusat berkaitan dengan kemasukannya kedalam UMNO dan baru-baru ini pulak, dia pelekeh syura Abim Kedah, kerana tak nak lepas Mat Kasim jadi calon PKR dalam PRU 12 lalu. Demokrasi? Buta sangatkah Wadah-Abim sampai tak dapat tengok dalam terang.

Dalam ABIM ada demokrasi? Bekas pemimpin tertinggi ABIM tahun 80-90an berkomentar: Ust Sidik seorang saja yang berkuasa. Majlis syura kuda kayu Sidik. Siapa putuskan serah IPI dan Kompleks ABIM-PLA, Sg Ramal kepada Ust Sidik dijadikan KDH?. Pernahkah ABIM atau syuranya panggil pengasas ABIM (Sidik bukan pengasas ABIM) dan ahli-ahli  yang  banyak memberi sumbangan  membina kompleks ABIM, untuk dapat fikiran? Mereka tak berani nak berdepan dengan orang macam ini, takut kalah hujah. Anwar pernah merungut kepada orang ABIM: dia (Sidik) jadikan harta ABIM sebagai harta dia!. Kata seorang bekas pimpinan kanan Pusat : mereka mencuri harta Abim. Bukankah kompleks PLA-ABIM itu tegak atas doa, derma, titik peluh dan air mata ahli?. Atas nama demokrasi, harta ABIM jadi milik kelompok tertentu dalam sekelip mata!. Abim kena transperens. Cari auditor bebas buat odit harta benda ABIM. Ahli nak tahu. Kena amanah. Dah 30 tahun ABIM ujud masih jadi pelarian lagi. Tak ada pejabat tetap.Tak ada pusat latihan. Dimana amanah? Dimana demokrasi? Orang buat salah nampak, ketua sendiri buat salah, tidak mengapa. Para Demokrat Wadah-Abim kata, Siyasah Syar‘iyyah, dapat  membina dan menyuburkan demokrasi. SS-demokrasi Wadah-Abimlah menyebabkan harta Abim hilang.

Objektif seminar ni hendak kesan pelaksanaan demokrasi di Malaysia. Terlalu besar. Mula dalam lingkungan yang kecil dulu. Dalam Abim-PKR. Cuba ABIM-Wadah buat penyelidikan tentang status-indeks demokrasi dalam PKR, kemudian keluarkan keputusannya. Tunjuk kpd Anwar. Apa dia nak kata. Dia akan kata: Anta semua tak reti politik. Politik tu tipu. Kita kena tipulah, itulah maqosid. Anta semua tak belajar habis.Ust Md Nur sorang yg tau, sebab tu, bila dia kalah, ana lantik dia, dia terima.

Pasal moral Anwar, Wadah-ABIM pertahan mati-mati. Tak tengokkah dalam youtube, dia menari dengan wanita China dan Melayu dan menari masa pilihan raya kecil dikhalayak. Abim setuju? Saya yakin Abim tak setuju, tapi terpaksa setuju. Wadah-ABIM dah tengok video seks Anwar? Ramai pemimpin PAS dah tengok. Mereka percaya pelakunya Anwar!. Anwar sendiri peleceh empat saksi dan terima bukti moden dalam kes zina.Tapi dlm kes seksnya,dia nak 4 saksi pula.  Baca buku IKD ‘Hukum Barat Pun Islam’ ms 30.  Peliknya, utk orang boleh, utk dia tak boleh! Abim tak boleh fikir?

Abim dah jumpa orang yang dakwa ia diliwat  Anwar?. Dalam kes Antartuya, Abim percaya bulat-bulat Najib terlibat. Percaya pasal Anwar cerita. Anwar pulak percaya kepada si Hindu Bala tu. Hasan Banna, ketika dtg seorang mengadu bergaduh, dia minta nak jumpa lawan pengadu tu. Itu baru betul-betul adil. Dalam isu liwat Anwar, Abim tolak mentah-mentah. Bukan nak selidik dan kaji. Bahkan pulak buat  program qazaf rata ceruk, nak justify perlakuan Anwar. Tak puas lagi, terbit buku pulak. Abim persoal keislaman dan keimanan pengadu. Kata Us Hashim Yahya, Saiful tu fasik. Dah jumpa Saiful? Anwar tu macam mana pula? Akidah dia pluralisme agama. Kata Harusani, boleh murtad. Dah minta Anwar tunjuk  jam Omega?, Orang kata tertinggal dan jumpa ditempat pelacur. Sampai sekarang Anwar tak dapat tunjuk jam tu. Tak baca sirah? Nabi  s‘aw beri tahu Sahabat, wanita yang Baginda sedang cakap tu ialah isterinya. Itu bukti utk tolak fitnah. Anwar tak dpt tunjuk jam tu, apa maknanya? Abim tak boleh fikir?. Kalau Saiful tu fasik tak boleh dipercayai, Si Hindu Bala tu apa pulak? Percaya pulak. Kalau buta mata tak mengapa, jangan buta akal dan hati.

Mana demokrasi? Mana keadilan?

Untuk maklumat anda, ABIM Johor dulu, pernah hantar surat kepada ABIM Pusat,  minta jangan lantik Idris Jusi jadi ahli syura kerana masalah moral dalam perniagaan masa dia jadi cikgu dulu. Tanya dia. Sampai sekarang dia jadi ahli syura!. Ketika kawan-kawan Anwar sibuk buat program nak bebas Anwar dari penjara, dia pulak sibuk jadi pengurus kempen Mat Taib bertanding Naib Presiden UMNO.  Malam perjumpaan dengan Anwar, dia dakwa sentiasa bersama Anwar. Bila diajak aktif dalam Parti Keadilan Nasional (PKR sekarang) dia tolak dengan alasan: aku orang berniaga!. Dia juga ada minta projek dengan MB Perak sekarang, pada hal dia kata dia setia kepada Anwar. Ini kualiti ahli syura?

Ust Sidik Fadhil pernah kata dlm perjumpaan dengan pimpinan PAS: ana kenal makhluk ini (Anwar), makhluk dua alam. Dia juga pernah kata kepada Ust Mohd Nur Manuty: apa murni lagi Anwar ini? Dan kepada seorang kawan yang lain pula, Ust Sidik kata: rosak lagi merosakkan. Tentang sikap Anwar dalam hal permurtadan, kata Sidik kepada seorang bekas aktivis PKR: jembalang apa pulak yang masuk dalam tubuh Anwar ni. Pada satu waktu yang lama dulu, Ust Sidik pernah berkata kepada seorang teman IKD: sampai bila kita nak ikut Anwar?. Tapi baru-baru ni pulak,dia kata: pencerahan melalui Anwar. Ust Sidik jujur, bila ditanya oleh seorang kawan lamanya mengenai sikap politiknya, katanya: muqallibal qulub, hati bolak balik. Prof.Dr.Mohd Nor Nawawi berkomentar kepada banyak kawan satu masa dulu:  lebih baik ana tak masuk politik (PKR), kerana akan lebih respek kepada Bro Anwar (sebab bila bergelumang dengan politik PKR dia nampak kekotoran Anwar dan hilang respeknya – tapi kini dia bergelumang balik). Dan jangan lupa, ketika grup ABIM kalah dalam pemilihan PKR di Kemaman, Anwar masih dalam penjara, syura ABIM buat keputusan, tarik sokongan kepada PKR. Komen Anwar kepada seorang kawan rapatnya: depa mesyuarat sama-sama depa!. 

Kami dpt tau, nak jayakan seminar ini,Wadah-ABIM minta derma. Kami cadangkan Wadah-ABIM, minta derma dari Konrad Adenuer, Yayasan Soros dan beberapa yayasan Yahudi lain di Amerika. Mereka pemurah dan banyak duit. Anwar ada hubungan  baik dengan mereka. Kalau Anwar boleh tolong IKD-IKDAS dengan duit  Yayasan-yayasan ini, pasti  Anwar boleh tolong Abim, lagi pun program ni nak tolong dia jugak.

Dalam brosur disebut Qaradawi. Dia bukan dalam Tanzim mana-mana gerakan dakwah. Banyak Fatwanya bercanggah dengan Islam. Dia menghalalkan makan sembelihan orang bukan Islam. Sebab itu Anwar makan sembelihan Majusi  di China. Tanya Anwar.

Disebut, objektif program ini, nak mendidik masyarakat tentang kemampuan Islam. Buatlah program didik  pemimpin dulu spt Anwar, Ust Md Nur, Azmin, Nurul Izzah, Nizar, KJ-grup Ataturk, pimpinan Wadah dan Abim, supaya mereka benar-benar yakin kemampuan Islam. Ust Md Nur pun tak yakin dengan Islam, sebab tu dia jadi ketua pemantapan Agama utk memantapkan semua agama syirik!. Sewajibnya, dia buat program ajak musyrikun tu, Tian Chua, Kit Siang, Karpal dll, masuk Islam, bukan buat program nak jadikan mereka tu lagi kuat dan tegar syiriknya. Aduhaiii aktivis Islam Wadah. Mantapkan akidah, syari‘at, akhlak dlm diri pemimpin dulu, supaya ada amanah, malu,tak tipu, tak bohong, tidak berfaham syirik dll.

Seminar juga nak bincang keharmonian kaum. Memang baik. Kenapa dijemput Melayu saja, tak jemput Cina, India, Singh sama? Melayu kah punca tak harmoni kaum?. Inilah persepsi jahat Wadah-ABIM terhadap Melayu. Sebab itu dibuat program khas untuk  Melayu. Kalau berani, buatlah program khas macam ni kpd Kit Siang, Singh,Bian Baru, Nair, Ronie, Ely Wong, Ambiga dan segala musyrikun tu, cerita kat mereka, merekalah sebenarnya punca segala kejahatan di Malaysia ni. Tuntut yang bukan hak mereka. Hak Melayu pun mereka kebas. Apa Anwar-Abim-Wadah buat? Nak buat apa? Cina tauke Genting dah bagi pompuan kat Anwar jadi pasangan menari, apa nak kata lagi. Setujulah. Tengok youtube. Cina ni bangsa yang tak sedar diri. Beri betis nak paha!. Abim jangan terikut-ikut cara Anwar. Dia sudah gadai Agamanya untuk sebuah kerusi yang bakal reput. Dialah yang kata Lina Joy bebas murtad; dialah yang desak kerajaan lepaskan Bible dalam Bahasa Melayu; dialah yang perjuangkan supaya orang bukan Islam boleh kongsi guna kalimah Allah Yang Maha Suci  itu. Siapa yang provoke orang Melayu kalau bukan si Anwar ini? Bila Melayu bangkit pertahankan yang hak, dia tuduh Melayu-Islam tak harmonilah,sempitlah, jumudlah dsb. Dialah punca sebenarnya masyarakat tidak harmoni. Ini terbukti. Dia dah buat.  Abim kena peka dan fikir. Dia dah berjaya pecah-belah Abim, dah rosakkan PAS dan sekarang nak hancurkan Melayu dan Islam seluruhnya pula. ABIM tak boleh baca? Buatlah program perbetulkan pemikiran Wadah-Abim-PKR. Jangan salahkan Melayu.

Cukuplah. Cukup. Bebaskan dari cengkaman Anwar-Sidik.

Kembalilah kepada Islam!.

ABIM perlu buat program ajar orang bukan Islam supaya mereka benar-benar faham yang Islam tu  sumber manhaj hidup untuk semua manusia; untuk solidariti, keadilan sosial dan kedewasaan berpolitik dan menjamin kegemilangan manusia dan kemanusiaan. Ia memberi kebebasan dan menghormati prinsip kebebasan komprehensif seperti yang tercatat dalam Piagam Madinah yang unggul itu. Islam dah sempurna, tidak perlu lagi ideologi lain menempel. Huraikan kepada yang bukan Islam itu, Islam yang sebenar bukan Islam versi Anwar. Beri tau kedudukan dan hak mereka yang sebenar berdasarkan Perlembagaan Persekutuan. Minta  yayasan Yahudi-Kristian yang sponsor IKD tu, sponsor program macam ni. Kalau mereka mahu sponsor, amat bertuahlah dan kami tabik kat Wadah-Abim (bukan tabik kat bangkai Beng Hock yang bunuh diri tu macam Anwar, Azmin, Salahudin PAS – ada dalam youtube. Sidik pun bela Beng Hock walupun dia tak tabik macam mereka ni. Amati tulisan dia).  Buat program Siyasah Syari‘ah kepada musyrikun tu. Demokrasi yang diperjuangkan Wadah-ABIM ini, nak bela dan junjung Anwar saja. Anda adalah alat untuk mengesahkan diktator totaliter Anwar. Ada kuasa tanpa akhlak dan kawalan Syari‘at. Ia bermula dengan satu pemikiran dan fahaman Liberalisme yang membuka luas pintu kejahatan – kerosakan akhlak dan hukum hakam dan memonopoli kuasa secara mutlak seperti dalam kes penentuan pemilihan dua ketua parti yang disebut sebelum ini.Maka undang-undang tubuh parti PKR yang sepatutnya sebagai pengawal,  tidak  diendahkannya. Anda yang dikenali sebagai orang dakwah sepatutnya rasa malu kpd Zaid Ibrahim, yang Anwar tuduh dia macam-macam buat maksiyat, lebih peka dengan isu transperansi, walaupun anda dah buat program Good Governance and Transperancy, tapi anda tetap tak nampak. Bukalah matamu sedikit. Lihat dunia luar anda. Demokrasi Islam yang Anwar bawa ini, terlalu amat jijik dibandingkan dengan mana-mana diktator, kerana dia berhujah atas nama Siyasah Syar‘iyyah Islam dan kebebasan mutlak. Ini ada kaitan dengan penolakan mabda’ kebebasan seperti dalam Syari‘at. Demokrasi yang anda anuti ialah Demokrasi Mazhab Anwar yang asas demokrasinya ialah hawa nafsu, yang memberi legitimasi bagi penyelewengan-penyelewengan ‘aqidah sebab Anwar adalah seorang Pluralis. Program Wadah-Abim ini,  tiada kaitan langsung dengan Siyasah Syari‘ah. Bagaimana boleh ada Siyasah Syari‘ah sedangkan undang-undang tubuh PKR tidak Syar‘ie. Abim bela parti paling secular di Malaysia, PKR. Siapa kata PKR parti Islam? Anwar sendiri tak mengaku, ABIM pulak mengaku!

Nizom Islam ialah nak bina kuasa dan digunakan  untuk  jaga hak-hak manusia dalam batas Syari‘at, bertujuan menjamin hurumat manusia yang merangkumi ‘aqidah, jiwa-ruh, maruah dan harta; dan juga keselesaan hidup spt yang terkandung dalam al-Qur’an, Sunnah dan Ijma‘. Jadi, Islam adalah nizom yang sempurna. Anda tak berjuang nak daulatkan Islam seperti yang  dicakap selama ini, tapi berjuang nak daulatkan Anwar. Nak jayakan ini, kena ada  hisbah iaitu mekanisme  memperbaiki keadaan pemimpin dan masyarakat dan membersihkanya dari kemungkaran. Boleh kah Wadah-Abim menjadi sebahagian dari mekanisme hizbah untuk mengawal perjalanan hidup Anwar seperti mana anda mahu mengawal penyelewengan lawan politik Anwar? Anwar mahukah perkara ini?.

Anwar cakap pasal leadership and change. Berubah kemana?. Dari Islam kepada Jahiliyah? Itu yang berlaku pada dia. Standard moral, hukum, ‘akidah dan syari‘at dia ialah Barat-Yahudi. Dia nak Abim-PKPIM berubah macam dia.Tak cakap pasal Islam lagi. Tengok siapa sahabat dia. Semua Yahudi. Dia kawan dengan orang agama setakat nak tutup pekong busuk dia saja. Abim kena teliti. Dia tak berhak cakap sebagai pemimpin gerakan Islam.Parti dia tu secular totok!.

Saudara terhormat,

Anda semua tidak bersalah. Anda kena cari jalan keluar dari cengkaman Anwar-Sidik. Abim tak perlu Wadah, Wadah yang perlu Abim. Kembalikan Abim sebagai gerakan yang independen dan non partisan yang bercakap atas kebenaran. Dakwah kita mencabar sekarang. Ummat menunggu pimpinan yang solih!. Anda sebahagian dari rangkaiannya.

Selamat bermuktamar!

Mustahil Beng Hock Bunuh Diri? July 21, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kehakiman, Ketelusan, politik.
add a comment

Mereka telah dari awal lagi membuat keputusan bahawa ada orang yang bunuh dengan menolak Beng Hock jatuh dari bangunan. Itulah yang sudah pun mereka putuskan. Mereka tidak akan menerima apa-apa keputusan lain yang tidak menyokong apa yang sudah terpahat dalam benak otak mereka.

Maka sudah pastinya keputusan yang dinantikan dari Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh Beng Hock ialah bahawa ada orang yang menolak untuk membunuhnya. Apabila keputusan yang mendapati setiausaha politik DAP itu membunuh diri – sememangnya itu suatu yang akan ditolak.

Hatta, jika adapun rakaman CCTV atau ada orang yang nampak Beng Hock terjun sendiri, pastinya akan dikatakan rakaman tersebut telah diubahsuai atau dilakonkan oleh orang yang mirip macam Beng Hock tapi bukan Beng Hock.

Dan kepada orang yang benar-benar lihat dengan mata kepalanya Beng Hock terjun sendirian, pastinya akan dikatakan orang itu diupah atau diugut untuk membuat pengakuan palsu.

Beng Hock bukan malaikat. Dia seorang manusia manusia biasa yang pastinya ada kelemahannya – begitulah kita semua.

Cukuplah. Kalau benar ada pegawai SPRM ada yang terlalu keras, memaksa serta menekan hingga Beng Hock bertindak di luar jangkaan mereka – maka siasatlah pula pegawai-pegawai itu.

NAMUN – siasatan asal apakah mungkin bos Beng Hock ada terlibat dengan rasuah itu tidak wajar terhenti di situ sahaja.

Kenapa mesti apa-apa yang PR lakukan semestinya betul, baik dan telus?

Kenapa mesti apa-apa yang BN lakukan semestinya salah, jahat dan mempunyai agenda?

Yang betul, betul jugak. Yang salah, salah jugak.

Jangan kita terus membuta hati dan memekak telinga menerima kebenaran?

Sekian, IB

Kalau Begitu Saja Penatlah Orang PAS Berdemo dan Bantah! July 16, 2011

Posted by ibrahimbaba in masalah sosial, Melayu, PAS.
add a comment

Pas tak nak keluar Pakatan Rakyat? Nak teruskan brdemonstrasi?

Sekian, IB

Berita petikan dari Utusan malaysia:

Aktiviti berbentuk konsert hiburan di i-City tetap diteruskan – MB Selangor

KUALA SELANGOR 15 Julai – Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyatakan akan tetap meneruskan penganjuran aktiviti berbentuk konsert hiburan di i-City memandangkan ia adalah kawasan komersial seperti mana yang diluluskan kerajaan negeri sebelum ini.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat setelah pihaknya mengambil kira perjanjian yang telah dibuat di antara kerajaan negeri dengan i-City meskipun timbul dakwaan bahawa penduduk kawasan berhampiran tidak senang dengan penganjuran aktiviti berkenaan pada hujung minggu sehingga menimbulkan bunyi bising dan sebagainya.

Pada masa yang sama, beliau turut mempersoalkan pembinaan kediaman mewah berhampiran kawasan i-City apabila jaraknya terlalu dekat termasuklah tidak mempunyai zon penampan dengan jarak 500 meter.

“Saya pelik bagaimana kawasan itu dijadikan taman perumahan mewah dengan jarak terlalu dekat dengan kawasan perindustrian dan komersial berikutan saya difahamkan tiada buffer zone dengan jarak 500 meter.

“Saya akan buat pertemuan dengan penduduk di kawasan itu dan berbincang pendekatan terbaik untuk mengatasi masalah ini memandangkan kawasan perumahan mereka terlalu dekat dengan i-City. Sama ada mereka akur dengan keadaan bising itu atau mahu cadangan pemasangan penampan bunyi dilaksanakan.

“Namun, itu (pemasangan penampan bunyi) memerlukan kos yang tinggi. Kita akan bincangkan perkara ini kemudian,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Jom Shopping bersama-sama 60 warga emas di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad semalam yang menuntut penjelasan kerajaan negeri mengenai status i-City termasuk program yang dijalankan di kawasan itu di setiap minggu yang didakwa menimbulkan masalah kepada penduduk sekitar.

Tuntutan itu dibuat Khalid kerana beliau sebelum ini telah mengemukakan petisyen kepada kerajaan negeri pada minggu lalu setelah difahamkan beberapa program berbentuk hiburan akan diadakan di lokasi berkenaan pada Ramadan ini.

Sementara itu, Khalid Abdul Samad ketika dihubungi hari ini menyatakan Pas Selangor tetap tidak bersetuju i-City dijadikan lokasi hiburan di Shah Alam kerana ia tidak sesuai dengan peranan bandar raya ini sebagai pusat pentadbiran dan pendidikan di Selangor.

Katanya, lokasi i-City itu tidak wajar dijadikan kawasan penganjuran hiburan kerana penganjuran aktiviti sedemikian bukan hanya mendapat bantahan daripada penduduk berhampiran kawasan berhampiran tetapi mencemari konsep bandar raya Shah Alam sebagai pusat ilmu.

“Shah Alam ini ada banyak pusat pendidikan, institusi pengajian tinggi (IPT), kawasan kediaman, masjid negeri dan pusat pentadbiran kerajaan negeri.

“Saya tidak setuju i-City itu dijadikan pusat tumpuan aktiviti hiburan. Saya minta kerajaan negeri memikirkan semula mengenai perkara ini,” ujarnya.

Dulu Ambiga Musuh, Apakah Kini Ambiga Sudah Menjadi Pemimpin Kita? July 15, 2011

Posted by ibrahimbaba in Anti-Islam, IFC, Melayu, PAS, politik.
add a comment

Bukannya kita sudah lupa bahawa Ambiga dulu (dan kini) musuh Islam, tetapi kita kerap mewarnai pertimbangan kita dengan cita-cita politik.

Begitu mudahkan kita lupa musuh-musuh kita?

Tonton video ini.

4 Orang Saksi vs Penjelasan Qarinah July 15, 2011

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Ketelusan, politik.
Tags: , , , , ,
2 comments

Apabila menonton kedua-dua video ini IB lebih percaya dengan penjelasan seorang yang berilmu dalam bidang agama lagi hafiz.

Tuan-puan tonton sendiri dan nilai.

Tonton yang ini dulu.

Kemudian tonton dan amati penjelasan aspek lain yang terlalu ramai orang pejam mata dan tutup telinga.

Rakaman video kurang memuaskan. Kalau pening bila tonton – dengar sahaja pun memadai. Kita nak dengar hujjahnya.

Sekian, IB

Tragedi 3 Mac 1946 – ‘Ketuanan Rakyat’ Yang Menjadi Detik Hitam Sejarah Melayu July 5, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kesultanan, Kesultanan Melayu, Melayu.
4 comments

Keturunan Raja Dibunuh Oleh Pakatan Komunis Di Indonesia 65 Tahun Yang Lampau !!!

Tragedi 3 Mac 1946. ‘Ketuanan Rakyat’ Yang Menjadi Detik Hitam Sejarah Melayu

65 tahun tidak lama. Adakah kita telah lupa? Dua bulan sebelum UMNO ditubuhkan di Istana Johor, lima sultan di lima negeri Melayu di Sumatera Timur telah dibunuh dengan kejam. Beribu-ribu orang kerabat raja turut dibunuh kejam.

Jam 12 malam 3 Mac 1946 merupakan detik hitam bagi orang Melayu dan kini menjadi penyesalan yang tak sudah bagi sebahagian besar warga Melayu di Sumatera Timur. Ia juga merupakan penyebab orang Melayu Semenanjung menolak untuk menyertai gagasan Indonesia.

Dalam satu malam sahaja, beberapa orang Sultan di beberapa negeri telah dibunuh dengan kejam oleh puak pro-komunis yang dibantu oleh kuli-kuli ladang dari keturunan pendatang luar.

Peristiwa bermula menjelang tahun 1946 di mana keadaan suhu politik di Sumatera Timur menjadi panas apabila kumpulan pro-komunis mula menguasai partai politik dan juga membentuk askar bersenjata di antaranya Laskar Buruh atau Parti Komunis Indonesia.

Istana Darul Aman, Tanjung Pura, milik Kesultanan Langkat, di tahun 1930an. Kini ia musnah hancur akibat fitnah puak yang melaungkan 'Ketuanan Rakyat' yang semata-mata mahukan kuasa bersama-sama berbelas-belas istana kesultanan lain di Sumatera Timur. Rakyat Sumatera Timur kini menyedari kesilapan yang telah dilakukan oleh datuk nenek mereka terdahulu.

Akibat jarak dan kegagalan Sukarno berhubungan dengan sultan-sultan Melayu di Sumatera bagi mendapatkan kepastian mereka dalam pernyataan sokongan kemerdekaan dari Belanda, Timbalan Gabenor Sumatera yang dilantik, Amir Syarifuddin (salah seorang pro-komunis) tiba di Serdang dalam negeri Asahan dari pulau Jawa dan menghasut para penyokong komunis supaya menghapuskan kuasa Sultan dan bangsawan di istana mereka di Serdang. Dia merupakan seorang penulis yang merupakan redaksi majalah Pemoeda Soematra.

Secara diam-diam, pihak komunis mempersiapkan rancangan untuk menghapuskan monarki kerajaan Melayu dan ingin mengambil alih pemerintahan kerajaan. Mereka kemudian membuat propaganda di akhbar, radio dan risalah serta isu-isu fitnah palsu untuk menghasut rakyat dengan laungan ‘Daulat Rakyat’ bagi melawan laungan ‘Daulat Tuanku’. Selain itu, isu bahawa Raja-Raja Melayu ini mempunyai hubungan baik dengan dengan Belanda dimainkan selain kononnya pihak istana memeras dan menindas rakyat.

Muslihat ini dilakukan setelah Gabenor Sumatera yang dilantik, Tengku Muhammad Hassan beserta rombongan yang 7 buah kereta , bertolak dari Medan pada 6 Februari 1946 melalui Brastagi dan Sumatera Tengah menuju ke Sumatera Selatan, dan mengikut rancangan, akan kembali ke Medan pada 22 Mac 1946.

3 Mac 1946, tepat jam 12 malam secara serentak, orang ramai yang kebanyakan rakyat pendatang, telah dipimpin oleh orang-orang komunis kiri PKI dan mengajak bersama-sama mereka PNI dan Pesindo, menyerbu istana dan pejabat kerajaan Melayu dan mengumumkan bahawa kerajaan Melayu telah dihapuskan oleh rakyat Indonesia.
Pembunuhan terhadap kerabat-kerabat raja dilakukan secara besar-besaran dengan ada yang dibenamkan di laut, dipotong kepala mereka, ditanam hidup-hidup dan berbagai pembunuhan sadis yang lain, di lakukan oleh orang ramai yang pro-komunis yang dipimpin Parti Komunis Indonesia.
Penyerbuan itu merupakan tragedi buat Sultan Bidar Alam Syah IV di negeri Bilah, Sultan Mahmud Aman Gagar Alam Syah di negeri Panai dan Tengku Mustafa gelar Yang Dipertuan Besar Makmur Perkasa Alam Syah di negeri Kota Pinang, kesultanan Serdang Asahan di Tanjung Balai, Kesultanan Deli di Medan, kerajaan Melayu Yang Dipertuan Tengku Al Haji Muhammad Syah di Labuhan Batu. Kesemua sultan ini mangkat dibunuh oleh rakyat pendatang yang bekerja di ladang-ladang Sultan yang terpengaruh dengan dakyah komunis.
Hampir separuh penduduk negeri-negeri ini terdiri dari kaum pendatang yang didatangkan sebagai kuli di ladang-ladang.
Di tempat lain, istana Sultan Langkat di Tanjung Pura dan di kota Binjai diserbu dan dirompak, di mana kerabat raja-raja Melayu Langkat ditangkap dan sebahagian besar dibunuh dengan kejam termasuk sasterawan Indonesia yang terkenal, Tengku Amir Hamzah. Lebih kejam, puteri-puteri Sultan Langkat diperkosa dan yang lebih memilukan lagi pemerkosaan dilakukan di depan mata baginda Sultan Langkat, dan putera mahkota yang masih muda hilang entah ke mana. Kekejaman ini dilakukan oleh seorang pemimpin PKI bernama Marwan dan pengikut-pengikutnya.
Kesultanan Langkat adalah kesultanan paling kaya dan mewah di Sumatera kerana mempunyai hasil petroleum dan jika istana Sultan Langkat yang hangus dibakar itu masih berdiri, ia merupakan khazanah yang tinggi nilainya untuk orang Melayu sedunia.
Kerabat-kerabat lelaki di negeri Asahan dibunuh kesemuanya termasuk isteri Tengku Musa dan anaknya. Dalam masa beberapa hari, 140 orang yang dikenalpasti sebagai kerabat raja yang memakai nama Tengku, Wan dan Raja mati dibunuh dengan kejam di Asahan sahaja.
Mereka kemudian menangkap semua kerabat-kerabat diraja Melayu di beberapa daerah terdiri dari perempuan dan anak-anak dan dibawa ke kem tahanan di Simalungun dan Tanah Karo, disiksa, dihina dan dibunuh.
Indonesia pada waktu ini seolah-olah menyokong kekejaman ini sehinggakan dua generasi orang Melayu hampir kehilangan identiti mereka. Mereka takut mengaku Melayu, takut memakai baju Melayu dan menambah gelaran Batak di depan nama mereka supaya boleh bersekolah atau diterima di pejabat kerajaan. Mereka menghilangkan gelaran Tengku atau Wan karena takut dicaci sebagai kerabat raja.
Akhirnya, selepas 19 tahun, pada 30 September 1965, terjadilah rampasan kuasa oleh Angkatan Bersenjata Republik Indonesia pimpinan Jenderal Suharto yang bertindak memusnahkan Parti Komunis Indonesia. Puak pro-komunis Indonesia menerima nasib yang dianggap sebagai balasan kepada apa yang telah mereka lakukan ke atas Sultan-sultan Melayu di Sumatera. Hampir 2 juta puak pro-komunis Indonesia telah dibunuh oleh tentera Indonesia dan sebahagian besar pemimpin Parti Komunis Indonesia di Sumatera Timur terbabit mencetus ‘Revolusi Sosial 1946’ di Sumatera Timur dengan membunuh parak Sultan dan kerabat diraja serta merompak istana-istana ditangkap dan dibunuh oleh tentera dan juga rakyat.
Sinar bagi orang Melayu di Sumatera Timur kembali pada tahun 1971 apabila pemimpin masyarakat Melayu Sumatera Timur yang dilindungi oleh Panglima Komando Wilayah Sumatera, Leftenan Jenderal Ahmad Tahir, telah mengumpul dan menyatukan sebanyak 17 organisasi masyarakat Melayu dan membentuk payung organisasi bernama MAJLIS ADAT BUDAYA MELAYU INDONESIA (MABMI) .
Sehingga kini, adat budaya Melayu masih banyak yang hilang akibat terputusnya dua generasi pada masa mula revolusi sosial dan sepanjang zaman pemerintahan Sukarno. Walaupun kini telah ada yang berusaha menggali khazanah budaya Melayu Sumatera Timur tetapi itu belum cukup tanpa bantuan dari orang orang Melayu di seluruh penjuru dunia.
Para pecinta sejarah Indonesia kini menyesali keterlanjuran masyarakat yang mudah ditipu oleh pihak komunis yang kononnya pro-rakyat yang meniup fitnah demi merampas kuasa pemerintahan dengan jalan mudah.
Dipetik dari – Blog Ipoh Malay http://ipohmalay.blogspot.com/