jump to navigation

Agihan Pakaian Sekolah Terengganu RM1,000 Seorang Pelajar? February 17, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, politik, Terengganu.
1 comment so far

Cuba tolong kirakan untuk IB.

Mat Said kata kos untuk “Program agihan bantuan pakaian sekolah … menelan kos RM12 juta”.

Seramai 12,000 pelajar yang layak menerima bantuan.

Maka, RM12,000,000/12,000 pelajar = RM1,000 seorang pelajar.

Bukankah begitu?

{laporan dari berita Bernama di bawah}

Apa yang terkandung dalam pakej program tersebut untuk seseorang pelajar?

Agak IB, jika kita ambil program MAIWP/Baitul Mal sebagai contoh:

a. pelajar lelaki diberi satu set pakaian sekolah beserta dengan kasut, dan satu set pakaian untuk sekolah agama i.e. baju Melayu beserta songkok dan kain samping.

b. pelajar perempuan pun begitu; cuma baju Melayu diganti dengan baju kurung dan tudung sebagai ganti songkok.

Berapa kos sepasang? Tidak lebih dari RM180 satu pasang.

Berapa pasang seorang?

Satu? Teruk sangat … macam tak nak beri je.

Tiga pasang? Munasabahlah, ataupun dua pasang pun boleh – seperti program Baitul Mal MAIWP (dua pasang seorang).

Lima pasang? Satu hari satu? Itu agak melampau.

Kalau tiga pasang … belum sampai RM600 seorang. Yang MAIWP punya tidak lebih RM400 seorang (maklumat terus dari pegawai yang terlibat dengan pengagihan bantuan BaitulMal.

Bagaimana sifir Mat Said menjadi RM1,000 seorang? Mungkin itu bajet untuk tabung pilihanraya …

Satu perkara lagi berhubung tarikh pengagihan.

Kalau sekarang ini sudah masuk bulan kedua persekolahan masih belum diagihkan pakaian apa gunanya lagi. Bila hendak diberi bantuan, kita bantulah sebelum ibubapa terpaksa bersusah-payah membeli pakaian dah. Agih selepas sekolah dah buka apa ertinya?

Apakah pelajar yang memohon tangguh beli pakaian? Nak pergi sekolah tanpa pakaian sekolah dulu sementara dapat tahu keputusan bantuan? Habis kalau sudah dibeli, nanti berlebihan pulak baju. Bukannya boleh simpan. Budak-budak ini semua membesar dengan cepat.

Hendak disalahkan permohonan bertindih?

Sekian, IB

*************

February 16, 2011 14:43 PM

Agihan Pakaian Sekolah Di Terengganu Ditangguh Kerana Pertindihan Permohonan

KUALA TERENGGANU, 16 Feb (Bernama) — Kerajaan Terengganu terpaksa menangguhkan pengagihan bantuan pakaian sekolah kepada pelajarnya disebabkan terdapat 2,654 permohonan bertindih beberapa kali.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata permohonan yang bertindih itu mungkin disebabkan ibu dan bapa murid sudah berpisah.

“Pertindihan mungkin berlaku apabila ibu buat permohonan, bapa buat permohonan, mungkin nenek pun ada buat permohonan kerana pelajar tinggal bersamanya,” katanya selepas mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri di sini Rabu.

Ahmad berkata perkara disedari apabila disemak melalui kad pengenalan dan surat beranak pelajar melalui data peribadi mereka.

Program agihan bantuan pakaian sekolah yang menelan kos RM12 juta itu sepatutnya bermula minggu depan terpaksa ditunda sehingga dua minggu lagi berikutan masalah yang berlaku itu.

Kini terdapat 106,000 permohonan bagi mendapatkan bantuan pakaian sekolah manakala yang layak adalah 12,000 pemohon, kata Ahmad.

— BERNAMA

Advertisements

Lagi Satu Ide Bernas Dari Mat Said February 8, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Kelmarin MB Mat Said sekali lagi mengeluarkan pendapat BERNASnya!

Kerana keprihatinan beliau dan kerajaan negeri, beliau menyatakan bahawa kerajaan negeri sedang memikirkan untuk membawa pensyarah dari universiti-universiti Mesir untuk membolehkan pelajar dari Terengganu meneruskan pengajian mereka di Terengganu.

Wah! Bagus sekali cadangan itu!

Ide dari Mat Said sendiri? Sudahkah dia fikir betul-betul? Memang indah sekali bunyinya.

Apakah dia fikir membawa pensyarah dari Mesir datang kat Terengganu ni untuk ajar ratusan pelajar Terengganu itu macam ajar kelas tuisyen?

Apakah pelajar kita di sana semua belajar satu bidang?

Apakah semua mereka dalam satu kelas/tahun yang sama? Dan dari universiti yang sama?

Berapa ramai pensyarah yang hendak dia bawa?

Pensyarah yang hendak dibawa ini apakah mereka yang mengajar subjek-subjek tersebut di universiti-universiti tersebut untuk kelas-kelas pelajar kita itu sekarang?

Apakah Mat Said ingat seorang pensyarah itu akan datang mengajar sepuluh jenis kelas yang pelbagai?

Di mana hendak dia adakan kelas tersebut?

Di mana hendak dia tempatkan semua pelajar tu? Suruh ibu bapa pergi hantar setiap hari macam kelas tuisyen?

Berapa banyak kerajaan negeri hendak belanjakan?

Kerajaan negeri ada duit? Baik – kenapa tidak sahaja belanjakan kepada puluhan lagi pelajar kita yang memohon bantuan kewangan sebelum ini yang Mat Said kata tak ada duit. Siapa ada rakaman kata-kata kesat Mat Said kepada pelajar itu apabila mereka memohon kerajaan negeri bantu mereka kerana terputus sumbangan dana awal tahun lepas?

Kesian kat orang Terengganu mendapat MB semacam ini.

Umum di kalangan orang UMNO tahu jarak perbezaan pemikiran antara Mat Said dengan Derih Jusoh. Ramai mereka yang dulu menentang Derih semasa peralihan kuasa Derih-Mat Said, kini menyatakan kekesalan mereka dalam pemilihan Mat Said. Sudahlah idea tidak berapa ada. Kalau yang “tubik” tu pelik-pelik belaka! Dok masuk akal! Nampok sangat dok reti mmikir! … antara kata-kata mereka.

Mmikir pung dok habih!

Ada pula seorang sahabat graduan USM yang semasa dengan beliau dulu mengatakan “buat malu kat alumni USM je”.

Sekian, IB

***

Berita yang dipetik dari NST:

State mulls getting Egyptian lecturers


KUALA TERENGGANU: The state government is considering bringing lecturers from Egyptian universities to enable Terengganu students to continue with their studies here.

Students who went to Egypt on the Terengganu Foundation (YT) scholarships will be given priority in the programme.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said said the state government would hold discussions with Egyptian universities on the matter.
He said the state government was concerned about the decision of Egyptian universities to shut down operations for up to a year due to the unrest there.

“The students and YT will be on the losing end if nothing is done to enable them to continue with their studies here while awaiting the Egyptian universities to reopen.”

Ahmad was speaking after presenting e-books to 775 Alor Limbat constituency primary school pupils at SK Kampung Baru Serada here yesterday.
He said there were 247 Terengganu students sponsored by YT and the Terengganu Religious and Malay Customs Council in six Egyptian universities.

“So far, 197 of them have returned here, including the 78 who landed at the Sultan Mahmud airport on Friday. The rest will come home on later flights arranged by the Federal Government.”

He said YT has a secretariat in Jeddah with a 24-hour operation room to monitor the situation and provide feedback to the students’ families.
In Alor Star, the state government commended the Federal Government’s effort and commitment in ensuring the safety of Malaysians stranded in Egypt.

Kerajaan Nak Bina Patung Pulak? December 16, 2010

Posted by ibrahimbaba in Islam, Kerajaan, Pembaziran.
1 comment so far

Apakah yang dimaksudkan dengan memorial ini? Patung? Untuk Tun Ghaffar?

Rais! …. Sila baca fatwa yang telah dikeluarkan dalam pengharaman ini. Kalau memorial itu bererti seperti perpustakaan sejarah tokoh-tokoh tersebut serta menyimpan bahan-bahan sejarah yang berkaitan, itu mungkinlah boleh kita pertimbangankan. Tetapi NST (seperti dipetik di bawah) melaporkan bahawa tiga “monuments” yang akan dibina. Itu dah jadi patung.

Rais … silalah rujuk bahagian yang berwajib dalam bab ini!

Jangan bazirkan wang rakyat! RM18 juta – banyak lagi yang boleh dimanafaatkan darinya.

Sekian, IB

******

RM18m for 3 former leaders’ memorials

KUALA LUMPUR: The government has allocated RM18 million for the construction of memorials for three of the nation’s former leaders — Tun V. T. Sambanthan, Tun Tan Cheng Lok and Tun Ghafar Baba.Information, Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim, who announced this, said the project was approved by the government two years ago and was part of the Ninth Malaysia Plan. It, however, had to be put on hold due to the economic situation then.

He said work on the memorials for the three leaders would begin in February.
The sites for the three monuments have still to be decided, he said after launching an exhibition on Tunku Abdul Rahman here yesterday.

Tun Sambanthan, the fifth president of the MIC, was also one of the founding fathers of the nation, along with Tunku Abdul Rahman and Tun Tan Cheng Lock. He died on May 18, 1979, at the age of 60.

Cheng Lock, who died on Dec 16,1960, at the age of 77, was a founder of the MCA.
His son, former finance minister Tun Tan Siew Sin was the party’s third president.

Ghafar was a former deputy prime minister and chief minister of Malacca. He died on April 23, 2006, at the age of 81.

Read more: RM18m for 3 former leaders’ memorials http://www.nst.com.my/nst/articles/RM18mfor3formerleaders__8217_memorials/Article#ixzz18Dz9rUIA

Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT September 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu, UMNO.
1 comment so far

KUALA TERENGGANU – Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Ahmad Said menuduh Jabatan Audit seolah-olah mensabotaj kerajaan negeri kerana maklumat laporan audit keatas syarikat Top IT Industries Sdn Bhd. terdedah kepada umum.

Ahmad dipetik Bernama berkata, beliau telah mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri memanggil pihak daripada Jabatan Audit yang dipercayai mendedahkan beberapa maklumat mengenai syarikat itu kepada pembangkang.

“Saya tidak faham mengapa Jabatan Audit telah memberi laporan berkenaan kepada pihak pembangkang jika ada berlaku perkara sedemikian. Apa tujuan Audit berbuat demikian seolah-olah hendak sabotaj kerajaan negeri dalam perkara ini?.

“Sepatutnya Audit memberi laporan terlebih dahulu kepada kerajaan sebelum mendedahkan kepada pihak lain jika ada sebarang perkara yang tidak kena berlaku,” tegasnya

Sebelum itu, Ahmad telah memberi pengesahan bahawa, kilang Top IT Industries Sdn Bhd, syarikat yang memasang e-Book adalah selamat dan tidak mendatangkan bahaya kepada pekerjanya.

Beliau berkata perkara itu disahkan oleh juruperunding dan pembinaan kilang itu mengikut peraturan yang ditetapkan.

Kilang itu hanya mengalami keretakan biasa pada dinding yang tidak mendatangkan bahaya kepada pekerja, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini Rabu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Buruk Dr Syed Azman Syed Ahamad Nawawi pada Khamis lepas bahawa kilang anak syarikat kerajaan negeri berharga RM12 juta itu tidak selamat kerana retak selain tidak ada sijil layak menduduki (CF).

Menteri Besar berkata: “Sekarang CF sudah tidak dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan lagi tetapi oleh juruperunding dan mereka menyatakan bangunan itu selamat untuk digunakan”.

Beliau menegaskan bahawa kilang berkenaan hanya berharga RM7.9 juta dan bukannya RM12 juta seperti didakwa.

sumber: http://www.buletinonline.net

Sebelum ini: Apasal MB Mat Said Takut?

Apasal MB Mat Said Takut? September 2, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Menurut laporan dalam akhbar The Star hari ini, Mat Said nak siasat bagaimana maklumat laporan audit bocor kepada parti lawan. Ada apa-apa rahsia yang dia takut sangat akan bocor tapi belum dihebohkan lagi? Kenapa dia takut sangat?

Kita tunggu next move Dr. Syed Azman.

Sekian, IB [berita susulan dari buletinonline: Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT]

*******

Laporan The Star 2hb September:

Ahmad Said orders probe over leak

KUALA TERENGGANU: The Men­tri Besar had ordered an investigation into how a confidential audit report on a state-owned computer firm was leaked to the Opposition.

Datuk Seri Ahmad Said was especially incensed because the Aug 26 report was leaked to the opposition even before the document was submitted to the state government.

“We believe this is an attempt to sabotage the state government, and meant to tarnish our reputation,” Ahmad said after chairing the weekly exco meeting here yesterday.

The state computer firm, Top IT produces the e-Book or digital notebooks that have been distributed free to thousands of primary school pupils here since 2009.

This was a move to lighten the heavy schoolbags of students, and to expose the young ones to the Internet.

Ahmad was responding to a recent online allegation that Top IT’s factory in Gong Badak was unsafe for use and incurred massive cost overruns while it was was being built.

The allegation was made by Batu Burok assemblyman Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Ahmad said it was inaccurate to say the construction cost of the factory for Top IT ballooned to RM12mil as the actual amount was only RM7.9mil.

On claims that the building was unsafe, Ahmad said cracks only appeared in certain parts of the building and this was rectified a long time ago.

The Mentri Besar said he was baffled how outside parties, with no expertise about safety of buildings, could conclude the factory was unsafe.

As for Dr Syed Azman’s claim that the factory begun operations without a Certificate of Fitness for Occupation (CFO), Ahmad said Dr Syed Azman was behind time.

“Top IT received certification on Sept 15, 2009 from a professional consultant that the building was safe.

“The company is awaiting the Certificate of Completion and Compliance (CCC) that replaces the CFO previously issued by the local authority,” he added.

Jurang Antara Pendapatan Orang Kaya dan Miskin Terus Melebar August 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in ekonomi, Kerajaan, masalah sosial, Pembaziran.
1 comment so far

Perbezaan antara apa yang diperolehi oleh golongan kaya dan yang miskin (jurang perbezaan pendapatan) terus melebar dan memerlukan perhatian segera daripada kerajaan, kata Persatuan Penggun Pulau Pinang.

Presidennya, SM Mohamed Idris berkata, dalam masyarakat yang adil dan saksama, pertumbuhan ekonomi seharusnya memberikan manfaat kepada semua.

“Malangnya ini tidak berlaku di Malaysia walaupun sudah bertahun-tahun mengalami pertumbuhan ekonomi.

“Kini kita mempunyai kekayaan aristokrat di mana sekumpulan kecil rakyat Malaysia terlampau kaya (22 bilionair) manakala yang lain masih ramai lagi sekadar cukup makan.

“Malah lebih malang masih lagi ada yang hidup dalam keadaan ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’.

“Di satu pihak kita mempunyai orang yang tinggal di rumah yang mempunyai ruang yang begitu luas dengan nilai berjuta ringgit.

“Manakala di satu pihak lagi tinggal bersama dalam keadaan sesak dengan bilangan sehingga 21 orang di flat kos rendah yang sempit,” kata Mohamed.

Menurutnya, statistik membuktikan bahawa jurang yang tidak seimbang kini menjadi masalah utama:

  • 40 peratus isirumah di bahagian bawah mempunyai purata pendapatan RM1,222 manakala 20 peratus isirumah di bahagian atas memperolehi pendapatan purata RM8,157.
  • 58 peratus isirumah memperolehi pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan. (Pada 2009, kerajaan memutuskan bahawa mana-mana isirumah bandar dengan kurang daripada RM3,000 akan dianggap sebagai miskin.).
  • Pertumbuhan pendapatan menjadi kuat hanya untuk mereka yang memperolehi pendapatan yang berada 20 peratus di bahagian atas terutama sekali sejak 1990.
  • Perbezaan dalam kalangan kumpulan bandar kekal tinggi dengan tiada perubahan dalam dekad yang lalu.

“Pada 2007, Pekali Gini Malaysia adalah 0.441 pada 2007 ia itu satu perubahan daripada 0.462 pada 2004. Bagaimanapun pada 1990, Pekali Gini adalah 0.442, yang bermakna bahawa tidak banyak kemajuan dalam menangani masalah ketidakseimbangan pendapatan.

(Pekali Gini adalah ukuran ketidakseimbangan daripada 0 kepada 1, dengan 0 mewakili persamaan mutlak dan 1 mewakili ketidakseimbangan mutlak).

“Lebih banyak yang perlu dilakukan untuk membolehkan penduduk miskin bandar dan luar bandar bagi mengeluarkan mereka daripada lingkaran ganas kemiskinan,” tambahnya.

“Berada dalam kemiskinan menyebabkan mereka berdepan dengan pelbagai masalah yang berkaitan seperti pemakanan, kesihatan dan pendidikan.

“Sebahagian besar daripada kanak-kanak Malaysia masih lagi mengalami masalah kekurangan zat makanan dengan kira-kira 15 peratus didapati mempunyai kurang berat badan dan terencat pembesarannya.

“Apabila kanak-kanak ini membesar dengan tanpa kelayakan akademik yang baik, mereka berakhir dengan pekerjaan yang berpendapatan rendah.

Mereka terus miskin seperti ibu bapa dan begitulah seterusnya anak-anak dan cucu mereka melainkan lingkaran kemiskinan ini diatasi,” tambahnya.

Mohamed berkata, ia bukan hanya persoalan ekuiti bahawa semua rakyat Malaysia perlu mendapat bahagian yang sama daripada pertumbuhan ekonomi negara.

“Jika masalah jurang perbezaan ekonomi ini tidak ditangani dengan serius, ia akan membawa kepada masalah sosial, contohnya peningkatan dalam kadar jenayah. Masyarakat yang adil dan saksama akan berkembang dengan lebih pantas berbanding dengan yang kurang adil.

“Jurang perbezaan pendapatan yang tidak diselesaikan jelas menunjukkan bahawa kita mempunyai masalah struktur.

‘Kita perlu berhenti daripada meneruskan model pembangunan ekonomi yang diimport dari Barat tetapi sebagai ganti menggunakan model yang memenuhi keperluan kita sendiri dan memberikan manfaat kepada semua sektor penduduk.

“Oleh itu kerajaan perlu membelanjakan lebih banyak wang untuk pendidikan dan program penjagaan kesihatan terutama sekali khusus untuk membantu golongan miskin.

“Ia juga perlu mengurangkan jurang perbezaan antara pelaburan bandar dan luar bandar dengan memastikan peluang pekerjaan boleh diperolehi dengan banyak di kawasan luar bandar,” tegasnya.

Menurutnya, lebih banyak dana diperlukan untuk menjalankan program bagi merapatkan jurang ketidakseimbangan pendapatan yang seharusnya datang daripada golongan kaya, yang mempunyai kawajipan moral untuk membantu sesama insan yang tidak bernasib baik.

“Kami menyarankan cukai berikut digunakan untuk merapatkan jurang ketidakseimbangan pendapatan:

a) Cukai Pewarisan/duti harta: Memperkenalkan sama ada cukai pewarisan (yang akan dibayar oleh orang yang mendapat faedah) atau duti harta

(yang dibayar oleh harta si mati). Banyak negara (contohnya Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Jerman, Belanda dan Kanada) telah melaksanakan cukai pewarisan atau duti harta. Malaysia juga mempunyai duti harta sehinggalah ia dimansuhkan pada 1991.

Cadangan cukai pewarisan/duti harta ini perlu mempunyai nilai permulaan yang rendah dan struktur progresif. Cukai ini akan dapat membantu negara menuju ke arah masyarakat yang lebih adil.

b) Cukai Peribadi: Kerajaan perlu menghentikan pengurangan kadar cukai pendapatan persendirian untuk mereka yang berpendapatan tinggi. Sebagai ganti ia seharusnya meningkatkan kadar untuk mengutip lebih banyak dana untuk pembahagian pendapatan.

dipetik dari Malaysiakini

RUNTUH Lagi Di Terengganu – Apa Nak Jadi? December 21, 2009

Posted by ibrahimbaba in Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Empat Cedera Bumbung Kaca Terminal Bas Dalam Pembinaan Runtuh

HULU TERENGGANU, 21 Dis (Bernama) — Tiga buruh rakyat Bangladesh dan seorang buruh tempatan cedera apabila penghadang cahaya kaca di terminal bas baru Kuala Berang yang sedang dalam pembinaan runtuh Isnin.

Dalam kejadian pada kira-kira pukul 3.05 petang itu, difahamkan terdapat 15 pekerja di kawasan berkenaan dengan dua daripadanya sedang memasang kaca sebagai bumbung penghadang cahaya.

Kejadian itu menyebabkan dua buruh yang berada di atas bumbung dan dua lagi yang berada di bawah cedera ringan di kaki dan tangan akibat terkena serpihan kaca itu.

Penyelia tapak pembinaaan berkenaan, Zahir Hariri berkata kesemua yang cedera dihantar ke Hospital Hulu Terengganu dan dirawat sebagai pesakit luar.

“Ketika kejadian saya berada di pejabat tapak pembinaan dan saya terdengar bunyi kuat dari arah terminal itu. Apabila keluar, saya lihat kaca yang dijadikan bumbung penghadang cahaya jatuh dan pecah,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Beliau berkata kerja pemasangan kaca yang dimulakan sejak seminggu lepas itu hampir 80 peratus siap.

Kejadian dipercayai berlaku disebabkan penyambungan panel yang tidak sempurna pada penghadang cahaya itu, katanya.

Terminal bas berharga RM4.2 juta yang mula dibina pada Mac 2008 dan sepatutnya siap awal tahun depan itu merupakan projek Majlis Daerah Hulu Terengganu.

— BERNAMA

Stadium Runtuh – Hasil Kerja BN Cap Ayam? June 5, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kuala Terengganu, Pembaziran, politik, Terengganu.
Tags: , , , , , , , , , , ,
add a comment

dipetik dari Harakahdaily:

INSIDEN keruntuhan bumbung utama Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Kuala Terengganu, Selasa (2 Jun) lalu masih diperkatakan masyarakat, terutama di Terengganu. Selain ulasan dan pandangan pelbagai pihak masih diberi liputan lewat media cetak dan elektronik, isu itu juga masih memanaskan forum-forum informal dalam masyarakat.

Di mana saja wujud medan bual bicara, sama ada di anjung masjid dan surau, di atas wakaf dan hentian pengangkutan, di warung dan kafe, mahu pun di bengkel dan pejabat, cerita bumbung stadium runtuh meniti bibir rakyat. Pendek kata, hampir tidak ada warga negeri Terengganu yang mumayyiz dan akil baligh, yang tidak buta, pekak dan bisu, yang tidak ikut serta membicarakan isu tersebut.

Ia diakui pelbagai pihak sebagai isu besar dan menggemparkan. Sebab-musababnya sangat banyak. Pertama kerana kehadiran stadium itu terlalu hebat digemariuhkan, terutama oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), sebermula tercetusnya idea pembinaannya sejak tahun 2004 lagi.

Penuh papan tanda besar

Bayangkan, hampir tiada lokasi strategik sepanjang beberapa jalan utama sekitar Kuala Terengganu yang tidak dipacakkan dengan papan tanda besar memaparkan gambar stadium yang bakal dibina itu. “Nak stadium? Impian Kini Menjadi Realiti!” begitulah lebih kurang bait tertulis di atasnya.

Kata-kata itu disertakan dengan empat gambar projek besar BN yang kononnya sangat-sangat diimpikan seluruh rakyat, sedangkan ia hanyalah pemuas nafsu serakah dan ego para pemimpin BN sendiri. “Nak universiti? Nak lebuh raya? Nak lapangan terbang?” papan-papan tanda itu memasyhurkan projek mega BN itu.

Sebab itu boleh dikatakan hampir tidak ada rakyat Terengganu yang tidak tahu kehadiran stadium baru di negeri mereka. Setahun sebelum bermulanya kerja pembinaannya, cerita mengenainya sudah bertebaran serata negeri. Hinggakan nyaris nak termuntah rakyat mengulangbacanya bertahun-tahun.

Kedua, liputan media mengenai pembinaannya agak menonjol. Kos pembinaan stadium itu dikatakan RM292 juta. Ia memuatkan kapasiti penonton sejumlah 50,000 orang. Selain menempatkan padang bolasepak, ia juga menyediakan gelanggang tertutup untuk prasarana boling dan skuasy.

Banyaknya TER …

Uniknya, ada beberapa “TER …” yang dimiliki stadium itu. Antaranya penggunaan spesifikasi TERmoden, TERkini dan berteknologi tinggi dalam pembinaanya.

Ia merupakan stadium pertama di Pantai Timur menggunakan rumput TERmoden dikenali sebagai ‘cow grass’.

Sejarah lebih membanggakan bagi Terengganu ialah apabila SSMZA dikatakan stadium pertama di Asia menggunakan sistem bumbung tanpa kolum (space frame structure), yang mana kesemua 134 meter bumbungnya dibina tanpa tiang sokongan. Hebat! Hebat! Kalah semua stadium di Jepun, Korea mahu pun China. Tak usah disebut Thailand, Singapura atau pun Laos!

Ketiga, sebaik siap, stadium itu menjadi gelanggang utama temasya sukan tahunan yang paling berprestij dalam negara. Sukan Malaysia (Sukma) 2008 berpusat aktiviti utamanya di SSMZA. Maka cerita dan gambar pelbagai sudut stadium yang baru siap dibina itu memenuhi tidak sedikit ruang media dan turut menerobos ruang minda rakyat.

Keempat, lokasi kompleks sukan itu yang berdekatan dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) menyebabkan ia menjadi tumpuan untuk tujuan lain. Bermula musim haji lalu stadium tertutup bersebelahan SSMZA dijadikan tempat para hujjaj berhimpun sebelum bertolak ke tanah suci dari LTSM.

Terlopong dengan hebatnya stadium

Maka budaya rakyat yang gemar mengerah seluruh anggota keluarga menghantar sanak-saudara yang nak berangkat ke Makkah membantu memasyhurkan lagi stadium yang serba canggih itu. Setiap yang hadir, walau pun bukan atas hasrat menyaksikan acara sukan, ternganga dan terlopong dengan keperkasaan binaan SSMZA dan keunikan struktur bumbungnya. Cerita ketakjuban mereka terhadap stadium itu dibawa balik ke segenap pelusuk negeri.

Sebab itu apabila pada Selasa lalu ia runtuh, berita mengenainya sukar lekang dari bualan masyarakat. Macam-macam luahan dan soalan timbul. Bagaimana mungkin stadium yang baru siap sudah runtuh? Macam mana boleh stadium yang sangat canggih runtuh juga? Belum pernah berlaku dalam negara kita kse seperti itu.

Ada yang pernah tengok stadium itu, belum puas menengoknya dan berniat menengoknya sekali lagi. Ada yang baru dengar cerita mengenai kehebatannya dan sudah pasang niat nak ke Gong Badak menengok sendiri struktur unik itu. Tahu-tahu ia sudah runtuh.

Setakat ini semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan pembinaan SSMZA dipertanggungjawab dan dituntut memberikan penjelasan. Namun, masing-masing kelihatannya lebih berminat saling menuding jari.

Apa yang dapat difahami dari kenyataan pelbagai pihak itu, projek ini adalah di bawah kerajaan negeri Terengganu, bukan kerajaan Pusat. Bagaimana pun keaiban atas keruntuhannya turut ditanggung negara.

Sudah banyak aduan

Selaku ketua kerajaan negeri, Dato’ Ahmad Said menjadi orang paling “panas telinga”. Beliau mendedahkan telahpun beberapa kali memberi amaran kepada pihak bertanggungjawab mengenai kebimbangannya atas tahap keselamatan bumbung stadium itu. Malah, katanya, kerosakan itu telah pun beliau sedari sejak hari perasmiannya pada 10 Mei 2008 lalu.

Ahmad juga mempersoalkan ketelusan cadangan dan kelulusan daripada juruperunding yang memeriksa struktur stadium berkenaan kerana mereka dilantik pihak kontraktor. Sedangkan pada pandangannya pemilihan itu sewajarnya diputuskan Jabatan Kerja Raya (JKR).

“Konsultan yang buat pemeriksaan ini dilantik oleh kontraktor sendiri. Macam mana konsultan itu nak buat pemeriksaan terperinci (termasuk menolak apa yang dibuat kontraktor) sebab dia pun dibayar oleh kontraktor? Sebab itu struktur bangunan seperti ini perlu diperiksa oleh juruperunding bebas,” Ahmad meluahkan rasa tidak puas hatinya.

Ungkapan itu bagaikan tidak cukup memuaskan baginya menerangkan perasaan bengangnya atas insiden memalukan itu, menyebabkan beliau tidak segan melabelkan pihak terbabit sebagai ‘cap ayam’.

“Sebab itu sekarang ini banyak kita tengok projek yang tak berjalan dengan sempurna kerana konsultannya ‘cap ayam’,” Ahmad menzahirkan keperibadiannya yang sebenar.

Istilah ‘cap ayam’ adalah antara label yang laris digunakan di Terengganu. Ia bermaksud koman, tidak berkualiti atau tidak professional, malah tidak boleh digunapakai.

Dalam keadaan yang ada, memang mudah bagi Ahmad melonggokkan kesalahan pada pihak lain. Apatah lagi beliau tidak terlibat dengan idea pembinaan SSMZA dan kerja awalnya, termasuk pemilihan kontraktor dan konsultannya.

Bagaimana pun, sepertimana diakuinya sendiri bahawa kelemahan dan kerosakan pada binaan stadium itu telah pun disedarinya sejak tahun lalu, mengapa beliau sendiri mengambil masa terlalu lama memastikan ia diperbetulkan?

Apakah label ‘cap ayam’ itu tidak wajar turut diberikan kepada kerajaan BN yang seolah-olah tidak berupaya mengarahkan tindakan segera jabatan, agensi dan semua pihak terlibat dengan projek itu memperbaikinya?

Jika konsultannya dikatakan ‘cap ayam’, kontraktor yang melantiknya juga ‘cap ayam’. Maka bukankah kerajaan yang memilih kontraktor itu juga ‘cap ayam’?_

Runtuhnya kebanggaan BN June 3, 2009

Posted by ibrahimbaba in Ketelusan, Kuala Terengganu, Pembaziran, politik, Terengganu.
Tags: , ,
add a comment

dipetik dari Tranungkite Online

Semasa Terengganu di bawah Dato’ Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar, antara kebanggaan mereka ialah JUSA (iaitu Jalanraya/Lebuhraya, Universiti, Stadium dan Airport). Billboard atau papan tanda gergasi terpampang di mana-mana dengan slogan-slogan seperti “Nak Lebuhraya? Nak Universiti? Nak Stadium? Nak Lapangan Terbang?” Itulah projek mega yang sangat dibanggakan oleh kerajaan BN.

Hari ini pada kira-kira jam 9.00 pagi, Allah SWT telah menunjukkan kekuasaan-Nya apabila meruntuh dan meranapkan salah satu dari kebanggaan manusia itu iaitu Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak, Kuala Terengganu setelah kira-kira setahun ia digunakan.

Stadium tersebut telah dirasmikan oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei 2008. Ia menelan belanja RM270 juta dan telah digunakan buat kali pertamanya bagi program Sukan Malaysia (SUKMA) 2008 yang bermula pada 31 Mei hingga 9 Jun 2008.

Sebenarnya memang menjadi bualan orang, termasuk pihak yang bertanggungjawab dengan stadium itu sendiri bahawa ia tidak selamat untuk digunakan. Ada sebahagian mereka begitu berhati-hati ketika berada di stadium itu dengan memilih tempat duduk yang difikirkan agak ‘selamat’ sedikit.

Hari ini kekhuatiran itu telah terbukti apabila bumbungnya runtuh yang mengakibatkan sebuah kereta Kancil dan 4 buah motorsikal rosak dan tertimbus. Kerosakannya dikatakan berpunca daripada strukturnya yang tidak stabil.

Sejak selepas perasmian lagi ia telah mengalami kerosakan dan terpaksa dibaiki sehari selepas dirasmikan. Selepas itu, ada-ada sahaja pekerja duduk di bumbung untuk membaiki kerosakan yang berlaku.

Stadium Runtuh: Apa Manifestasinya? June 3, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kuala Terengganu, Pembaziran, Terengganu, UMNO.
1 comment so far

dipetik dari Tranungkite Online

Kalau kita menjadi rakyat yang cerdik, sudah cukup kita menghukum UMNO/BN dengan hal-hal penyelewengan dan rasuah dalam projek-projek pembangunan untuk rakyat. Di negara maju seperti Amerika Syarikat dan Negara Eropah yang lain, pembayar cukai menyedari hak mereka dan tidak teragak-agak menggunakan hak mereka untuk menghukum kerajaan yang korup.

Mereka tahu bahawa pembangunan negara menggunakan wang mereka yang dipotong dari cukai pendapatan dan ribuan cukai lain. Bezanya ialah wang rakyat itu bukan secara langsung keluar dari poket mereka. Kalaulah mereka berfikir sudah tentu mereka sedari bahawa wang mereka awal-awal lagi telah diambil oleh kerajaan melalui potongan cukai, duti import dan sebagainya.

Stadium runtuh adalah manifestasi pengurusan projek yang gagal. Sudah tentu berlaku penyelewengan dan urus tadbir yang tidak baik. Ini mengakibatkan kos yang melambung tinggi tetapi hasil kerjanya tidak memuaskan. Entah berapa juta lagi diperlukan pula duit rakyat untuk membaiki kerosakan. Rakyat, seperti dinyatakan tadi, tidak berasa apa-apa kerana duit tidak diambil dari poket mereka secara langsung.

Izinkan penulis, mendedahkan beberapa ‘projek menyakitkan hati’ di daerah Kemaman,  yang penulis lihat dan ketahui. Para pembaca lain sudah pasti mempunyai lebih banyak maklumat tentang projek-projek kerajaan BN yang menyakitkan hati ini. Antaranya, mercutanda ala UFO di depan Balai Bomba, Taman Chukai Utama. Setelah habis hampir RM5 juta, ada hasilnya sekarang? Indahkah UFO itu (umpama UFO rosak yang mendarat di Chukai)? Satu lagi projek BN. Duit siapa tu? Siapa kaut untung? Kedua, Jambatan Sungai Pinang yang terbengkalai sudah dua tahun. Sampai ke hari ini, pengguna yang berulang-alik setiap hari terpaksa menanggung seksa. Jalan sementara tidak diturap, berlopak apabila hujan dan berlubang-lubang. Duit sudah habis berjuta-juta untuk projek itu tetapi apakah hasilnya kini? Siapa untung dari satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional ini?

Ketiga, projek pembetungan sepanjang jalan Kampung Mak Chili Paya. Sudah berapa kontraktor yang meninggalkan tugas dengan tidak sempurna? Sudah berapa juta duit rakyat hangus tetapi kualiti buatannya amat menyedihkan. Ada tempat bertutup dan ada bahagian tidak bertutup sehingga membahayakan pengguna jalan raya. Itu belum pasti lagi pembentungan itu berjaya mengalirkan air ke sungai dengan sempurna. Sudahlah jalan di hadapan JPJ menghala ke arah parit dan jalan bertebingkan parit dalam yang tidak baiki. Apabila berlaku kemalangan dan kematian, barulah wakil rakyat BN turun padang.

Keempat, pergilah ke jalan dan lorong mana pun, sudah pasti kita akan sakit hati melihat jalan rosak yang tidak dibaiki. Rosaknya masuk berbulan-bulan tanpa tindakan kerajaan Barisan Nasional. Seolah-olahnya wakil rakyat tidak pernah melalui jalan itu dan wakil rakyat BN memang tidak peduli pun kesusahan rakyat. Mereka cuma ghairah hendak bagi projek besar kepada kroni-kroni mereka. Dan kontraktor kroni inilah yang membaham keuntungan untuk di bahagikan komisyen sesama mereka. Tengoklah Jalan Mak Lagam-Cheneh dan Pasir Gajah-Air Putih. Selesakah rakyat setelah habis wang berjuta.

Kelima, bocor di sana bocor di sini bermula dari Masjid Tengku Tengah Zaharah (Masjid Terapung) dan terkini Masjid Kristal kebanggaan Idris Jusoh. Macam mana projek yang melibatkan ratusan juta duit rakyat di bawah satu lagi projek Kerajaan Barisan Nasional boleh menjadi begitu rendah mutu buatannya. Apa yang dapat dibanggakan untuk pelancongan kalau pelancong didedahkan dengan baldi dan besen penadah air hujan.

Stadium runtuh adalah rentetan jambatan terbengkalai, pembentungan separuh masak, jalan beralun dan berlubang dan kebocoran di sana sini. Untuk dibaiki segala kerosakan ini, kerajaan akan menyuntik ratusan juta ringgit lagi. Poket dan akaun bank rakyat disedut lagi. Hanya rakyat yang tolol terus bermurah hati untuk memberi undi setiap kali pilihanraya untuk Barisan Nasional. Kalau kalian menjadi rakyat yang cerdik, penyelewengan dan korupsi dalam kerajaan sahaja pun sudah cukup untuk kalian menafikan undi untuk BN.