jump to navigation

Agihan Pakaian Sekolah Terengganu RM1,000 Seorang Pelajar? February 17, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, politik, Terengganu.
1 comment so far

Cuba tolong kirakan untuk IB.

Mat Said kata kos untuk “Program agihan bantuan pakaian sekolah … menelan kos RM12 juta”.

Seramai 12,000 pelajar yang layak menerima bantuan.

Maka, RM12,000,000/12,000 pelajar = RM1,000 seorang pelajar.

Bukankah begitu?

{laporan dari berita Bernama di bawah}

Apa yang terkandung dalam pakej program tersebut untuk seseorang pelajar?

Agak IB, jika kita ambil program MAIWP/Baitul Mal sebagai contoh:

a. pelajar lelaki diberi satu set pakaian sekolah beserta dengan kasut, dan satu set pakaian untuk sekolah agama i.e. baju Melayu beserta songkok dan kain samping.

b. pelajar perempuan pun begitu; cuma baju Melayu diganti dengan baju kurung dan tudung sebagai ganti songkok.

Berapa kos sepasang? Tidak lebih dari RM180 satu pasang.

Berapa pasang seorang?

Satu? Teruk sangat … macam tak nak beri je.

Tiga pasang? Munasabahlah, ataupun dua pasang pun boleh – seperti program Baitul Mal MAIWP (dua pasang seorang).

Lima pasang? Satu hari satu? Itu agak melampau.

Kalau tiga pasang … belum sampai RM600 seorang. Yang MAIWP punya tidak lebih RM400 seorang (maklumat terus dari pegawai yang terlibat dengan pengagihan bantuan BaitulMal.

Bagaimana sifir Mat Said menjadi RM1,000 seorang? Mungkin itu bajet untuk tabung pilihanraya …

Satu perkara lagi berhubung tarikh pengagihan.

Kalau sekarang ini sudah masuk bulan kedua persekolahan masih belum diagihkan pakaian apa gunanya lagi. Bila hendak diberi bantuan, kita bantulah sebelum ibubapa terpaksa bersusah-payah membeli pakaian dah. Agih selepas sekolah dah buka apa ertinya?

Apakah pelajar yang memohon tangguh beli pakaian? Nak pergi sekolah tanpa pakaian sekolah dulu sementara dapat tahu keputusan bantuan? Habis kalau sudah dibeli, nanti berlebihan pulak baju. Bukannya boleh simpan. Budak-budak ini semua membesar dengan cepat.

Hendak disalahkan permohonan bertindih?

Sekian, IB

*************

February 16, 2011 14:43 PM

Agihan Pakaian Sekolah Di Terengganu Ditangguh Kerana Pertindihan Permohonan

KUALA TERENGGANU, 16 Feb (Bernama) — Kerajaan Terengganu terpaksa menangguhkan pengagihan bantuan pakaian sekolah kepada pelajarnya disebabkan terdapat 2,654 permohonan bertindih beberapa kali.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata permohonan yang bertindih itu mungkin disebabkan ibu dan bapa murid sudah berpisah.

“Pertindihan mungkin berlaku apabila ibu buat permohonan, bapa buat permohonan, mungkin nenek pun ada buat permohonan kerana pelajar tinggal bersamanya,” katanya selepas mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri di sini Rabu.

Ahmad berkata perkara disedari apabila disemak melalui kad pengenalan dan surat beranak pelajar melalui data peribadi mereka.

Program agihan bantuan pakaian sekolah yang menelan kos RM12 juta itu sepatutnya bermula minggu depan terpaksa ditunda sehingga dua minggu lagi berikutan masalah yang berlaku itu.

Kini terdapat 106,000 permohonan bagi mendapatkan bantuan pakaian sekolah manakala yang layak adalah 12,000 pemohon, kata Ahmad.

— BERNAMA

Advertisements

‘Kecerdikan’ MB Mat Said Menonjol Lagi February 9, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, masalah sosial, Melayu, politik, Terengganu.
add a comment

Baru semalam IB tulis pasal “Lagi Satu Ide Bernas Dari Mat Said” merujuk kepada cadangan MB Terengganu untuk membawa pensyarah-pensyarah dari Mesir untuk mengajar para pelajar yang kini terpaksa balik ke Tanah Air kerana pergolakan yang berlaku di sana. (baca di sini)

Hari ini tersiar satu lagi berita yang menunjukkan “kecerdikan” akal MB dari Kijal ini.

Dengan paparan tajuk ‘E-books help bridge gap’ dalam NST hari ini, di akhir berita tersebut dipetik kata-kata MB:

“They proved it again when Penilaian Menengah Rendah candidates of Sekolah Menengah Agama Imtiaz in Kuala Berang achieved the best grade in last year’s examination.”

Mat Said dilaporkan berkata bahawa walaupun daerah Hulu Terengganu dikatakan kawasan yang terpencil, namun daerah ini telah mencapai keputusan terbaik dalam peperiksaan mereka tahun lalu. Dan contoh diberikan adalah kejayaan Sekolah Menengah Agama Imtiaz Kuala Berang (SMAIKB) yang mendapat keputusan terbaik dalam PMR lalu.

Persoalannya:

1. SMAIKB adalah sebuah sekolah berasrama penuh dan pelajar terpilih sahaja yang diambil masuk. Kalau setakat mendapat 4A dalam UPSR belum lagi boleh layak untuk memasukinya. Maka sudah pastilah dari pelajar-pelajarnya yang hanya terbaik sahaja dapat memasuki sekolah ini yang menghasilkan keputusan terbaik.

2. SMAIKB juga merupakan sekolah integrasi pendidikan agama dan kurikulum akademik biasa. Sudah banyak model sekolah-sekolah seumpama ini telah berjaya mencipta nama mereka. Antara yang satu masa dahulu tersohor adalah Sekolah Menengah Agama di Labu Negeri Sembilan, sebagai satu contoh.

Kalau MB hendak mengutarakan contoh sepatutnya gunalah hasil keputusan sekolah-sekolah biasa di daerah tersebut berbanding dengan (juga) sekolah-sekolah biasa di daerah lain dalam Terengganu (atau banding dengan daerah lain di negeri lain – jika hendak diperluaskan perbandingan). Takkanlah Mat Said tidak belajar kaedah “sampling” ketika mengambil kelas “Research Methodology” di USM dulu.

Kalau setakat hendak dikelentongkan orang-orang kampung mungkin bolehlah MB bercakap sedemikian. Namun, orang ramai kini semakin cerdik, mereka mungkin akan mengatasi kecerdikan MBnya sendiri dalam memikirkan dalihan politik untuk mencari nama sahaja.

Kalaulah kita terimalah ini sebagai kejayaan kerajaan yang memerintah, di manakah pula hendak kita menunding jari terhadap satu lagi kejayaan negeri Terengganu dalam mencipta nama dan dalam rekod gejala sosial, pergaulan dan seks bebas, fenomena anak luar nikah (tertinggi – seperti dilaporkan oleh media beberapa bulan lepas), tangkapan khalwat yang menjadi-jadi di sebuah pantai di Terengganu (yang dilaporkan tahun lepas), ribuan Mat Rempit yang berkeliaran (terutama pada hari Jumaat dan Sabtu) dan banyak lagi.

Apakah “rekod-rekod” ini kerajaan memerintah tidak mahu “claim” sebagai rekod mereka?

Sekian, IB

Lagi Satu Ide Bernas Dari Mat Said February 8, 2011

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Kelmarin MB Mat Said sekali lagi mengeluarkan pendapat BERNASnya!

Kerana keprihatinan beliau dan kerajaan negeri, beliau menyatakan bahawa kerajaan negeri sedang memikirkan untuk membawa pensyarah dari universiti-universiti Mesir untuk membolehkan pelajar dari Terengganu meneruskan pengajian mereka di Terengganu.

Wah! Bagus sekali cadangan itu!

Ide dari Mat Said sendiri? Sudahkah dia fikir betul-betul? Memang indah sekali bunyinya.

Apakah dia fikir membawa pensyarah dari Mesir datang kat Terengganu ni untuk ajar ratusan pelajar Terengganu itu macam ajar kelas tuisyen?

Apakah pelajar kita di sana semua belajar satu bidang?

Apakah semua mereka dalam satu kelas/tahun yang sama? Dan dari universiti yang sama?

Berapa ramai pensyarah yang hendak dia bawa?

Pensyarah yang hendak dibawa ini apakah mereka yang mengajar subjek-subjek tersebut di universiti-universiti tersebut untuk kelas-kelas pelajar kita itu sekarang?

Apakah Mat Said ingat seorang pensyarah itu akan datang mengajar sepuluh jenis kelas yang pelbagai?

Di mana hendak dia adakan kelas tersebut?

Di mana hendak dia tempatkan semua pelajar tu? Suruh ibu bapa pergi hantar setiap hari macam kelas tuisyen?

Berapa banyak kerajaan negeri hendak belanjakan?

Kerajaan negeri ada duit? Baik – kenapa tidak sahaja belanjakan kepada puluhan lagi pelajar kita yang memohon bantuan kewangan sebelum ini yang Mat Said kata tak ada duit. Siapa ada rakaman kata-kata kesat Mat Said kepada pelajar itu apabila mereka memohon kerajaan negeri bantu mereka kerana terputus sumbangan dana awal tahun lepas?

Kesian kat orang Terengganu mendapat MB semacam ini.

Umum di kalangan orang UMNO tahu jarak perbezaan pemikiran antara Mat Said dengan Derih Jusoh. Ramai mereka yang dulu menentang Derih semasa peralihan kuasa Derih-Mat Said, kini menyatakan kekesalan mereka dalam pemilihan Mat Said. Sudahlah idea tidak berapa ada. Kalau yang “tubik” tu pelik-pelik belaka! Dok masuk akal! Nampok sangat dok reti mmikir! … antara kata-kata mereka.

Mmikir pung dok habih!

Ada pula seorang sahabat graduan USM yang semasa dengan beliau dulu mengatakan “buat malu kat alumni USM je”.

Sekian, IB

***

Berita yang dipetik dari NST:

State mulls getting Egyptian lecturers


KUALA TERENGGANU: The state government is considering bringing lecturers from Egyptian universities to enable Terengganu students to continue with their studies here.

Students who went to Egypt on the Terengganu Foundation (YT) scholarships will be given priority in the programme.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said said the state government would hold discussions with Egyptian universities on the matter.
He said the state government was concerned about the decision of Egyptian universities to shut down operations for up to a year due to the unrest there.

“The students and YT will be on the losing end if nothing is done to enable them to continue with their studies here while awaiting the Egyptian universities to reopen.”

Ahmad was speaking after presenting e-books to 775 Alor Limbat constituency primary school pupils at SK Kampung Baru Serada here yesterday.
He said there were 247 Terengganu students sponsored by YT and the Terengganu Religious and Malay Customs Council in six Egyptian universities.

“So far, 197 of them have returned here, including the 78 who landed at the Sultan Mahmud airport on Friday. The rest will come home on later flights arranged by the Federal Government.”

He said YT has a secretariat in Jeddah with a 24-hour operation room to monitor the situation and provide feedback to the students’ families.
In Alor Star, the state government commended the Federal Government’s effort and commitment in ensuring the safety of Malaysians stranded in Egypt.

Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT September 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu, UMNO.
1 comment so far

KUALA TERENGGANU – Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Ahmad Said menuduh Jabatan Audit seolah-olah mensabotaj kerajaan negeri kerana maklumat laporan audit keatas syarikat Top IT Industries Sdn Bhd. terdedah kepada umum.

Ahmad dipetik Bernama berkata, beliau telah mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri memanggil pihak daripada Jabatan Audit yang dipercayai mendedahkan beberapa maklumat mengenai syarikat itu kepada pembangkang.

“Saya tidak faham mengapa Jabatan Audit telah memberi laporan berkenaan kepada pihak pembangkang jika ada berlaku perkara sedemikian. Apa tujuan Audit berbuat demikian seolah-olah hendak sabotaj kerajaan negeri dalam perkara ini?.

“Sepatutnya Audit memberi laporan terlebih dahulu kepada kerajaan sebelum mendedahkan kepada pihak lain jika ada sebarang perkara yang tidak kena berlaku,” tegasnya

Sebelum itu, Ahmad telah memberi pengesahan bahawa, kilang Top IT Industries Sdn Bhd, syarikat yang memasang e-Book adalah selamat dan tidak mendatangkan bahaya kepada pekerjanya.

Beliau berkata perkara itu disahkan oleh juruperunding dan pembinaan kilang itu mengikut peraturan yang ditetapkan.

Kilang itu hanya mengalami keretakan biasa pada dinding yang tidak mendatangkan bahaya kepada pekerja, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini Rabu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Buruk Dr Syed Azman Syed Ahamad Nawawi pada Khamis lepas bahawa kilang anak syarikat kerajaan negeri berharga RM12 juta itu tidak selamat kerana retak selain tidak ada sijil layak menduduki (CF).

Menteri Besar berkata: “Sekarang CF sudah tidak dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan lagi tetapi oleh juruperunding dan mereka menyatakan bangunan itu selamat untuk digunakan”.

Beliau menegaskan bahawa kilang berkenaan hanya berharga RM7.9 juta dan bukannya RM12 juta seperti didakwa.

sumber: http://www.buletinonline.net

Sebelum ini: Apasal MB Mat Said Takut?

Apasal MB Mat Said Takut? September 2, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Menurut laporan dalam akhbar The Star hari ini, Mat Said nak siasat bagaimana maklumat laporan audit bocor kepada parti lawan. Ada apa-apa rahsia yang dia takut sangat akan bocor tapi belum dihebohkan lagi? Kenapa dia takut sangat?

Kita tunggu next move Dr. Syed Azman.

Sekian, IB [berita susulan dari buletinonline: Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT]

*******

Laporan The Star 2hb September:

Ahmad Said orders probe over leak

KUALA TERENGGANU: The Men­tri Besar had ordered an investigation into how a confidential audit report on a state-owned computer firm was leaked to the Opposition.

Datuk Seri Ahmad Said was especially incensed because the Aug 26 report was leaked to the opposition even before the document was submitted to the state government.

“We believe this is an attempt to sabotage the state government, and meant to tarnish our reputation,” Ahmad said after chairing the weekly exco meeting here yesterday.

The state computer firm, Top IT produces the e-Book or digital notebooks that have been distributed free to thousands of primary school pupils here since 2009.

This was a move to lighten the heavy schoolbags of students, and to expose the young ones to the Internet.

Ahmad was responding to a recent online allegation that Top IT’s factory in Gong Badak was unsafe for use and incurred massive cost overruns while it was was being built.

The allegation was made by Batu Burok assemblyman Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Ahmad said it was inaccurate to say the construction cost of the factory for Top IT ballooned to RM12mil as the actual amount was only RM7.9mil.

On claims that the building was unsafe, Ahmad said cracks only appeared in certain parts of the building and this was rectified a long time ago.

The Mentri Besar said he was baffled how outside parties, with no expertise about safety of buildings, could conclude the factory was unsafe.

As for Dr Syed Azman’s claim that the factory begun operations without a Certificate of Fitness for Occupation (CFO), Ahmad said Dr Syed Azman was behind time.

“Top IT received certification on Sept 15, 2009 from a professional consultant that the building was safe.

“The company is awaiting the Certificate of Completion and Compliance (CCC) that replaces the CFO previously issued by the local authority,” he added.

4 ADUN Setiu Boikot Muhyuddin July 18, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Melayu, Terengganu, UMNO.
add a comment

Sepertimana umum sudah ketahui, empat ADUN UMNO kawasan Setiu telah memboikot Timbalan Presiden mereka sendiri dengan tidak menghadirkan diri majlis perasmian persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu.

Walaupun pelbagai laporan mengatakan kekecewaan para pemimpin UMNO terhadap keempat-empat mereka ini kerana tidak menghormati seorang Timbalan Presiden parti mereka yang juga seorang Timbalan Perdana Menteri, namun mereka tidak pula melaporkan ini sebagai UMNO BERPECAH!

Jika fenomena sebegini berlaku dalam senario parti-parti luar Barisan Nasional, maka akan gamatlah segala media melaporkan pelbagai gambaran negatif terhadap parti-parti tersebut. Ulasan demi ulasan bagi memburukkan lagi keadaan.

Begitulah …

Sekian, IB

Petikan dari Bernama:

Gagal Hadir Mesyuarat: Empat Wakil Rakyat Setiu Seolah-olah Tidak Hormat TPM

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) — Kegagalan empat wakil rakyat kawasan Setiu menghadiri persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu seolah-olah tidak menghormati Timbalan Perdana Menteri yang merasmikan majlis itu, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Seputeh di sini, beliau berkata majlis itu masih perlu dihadiri meskipun mereka mempunyai masalah dalaman.

“Itu bukan cara kita. Sekurang-kurangnya kita mesti menghormati perasmi, lebih-lebih lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menghormati bahagian kita kerana bahagian lebih penting daripada diri kita sendiri serta menghormati parti. Siapalah kita kalau tidak kerana parti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kekecewaan Muhyiddin apabila ADUN kawasan Jabi, Ramlan Ali, ADUN Permaisuri Abd Halim Jusoh, ADUN Langkap Asha’ari Idris dan ADUN Batu Rakit Khazan Che Mat tidak hadir pada persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu semalam.

Berkongsi kekecewaan dengan Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno, Hishammuddin berkata pihaknya akan menasihatkan keempat-empat wakil rakyat berkenaan.

“Kita akan sedarkan pihak berkenaan, kedudukan dan jawatan yang mereka pegang datang daripada sokongan orang ramai, datang daripada pengiktirafan terhadap parti. Apa juga alasan diberi mereka, boleh mencemarkan dan menjejaskan Setiu sendiri,” katanya.

— BERNAMA

Presiden PAS, keluarga selamatkan orang lemas February 17, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kuala Terengganu, PAS, Terengganu.
Tags: ,
1 comment so far
Harakahdaily

MARANG, 17 Februari: Bukan sahaja menyelamatkan aqidah umat tetapi sudah sampai kepada menyelamatkan nyawa manusia. Itulah yang dilakukan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama keluarganya apabila menyelamatkan nyawa seorang yang lemas di Pantai Rusila berhampiran rumahnya.

(Gambar atas: Abdul Hadi keletihan selepas menyelamatkan mangsa lemas)

Ia berlaku pada 14 Februari lalu kira-kira jam 6.30 petang di Pantai Rusila, Marang iaitu berhampiran dengan rumahnya.

“Hari itu, lepas solat Asar, Tok Guru pergi mengail di pantai depan rumahnya. Tiba-tiba dia tengok orang sedang terkapai-kapai lemas. Dia terus suruh anaknya terjun ke laut dan dia bersama-sama menarik orang itu,” cerita Haji Omar, Pengerusi Masjid Rusila, yang terletak di sebelah rumah Abdul Hadi.

Mangsa yang dikenali sebagai Pak Mat Jaga, kata Haji Omar, adalah penduduk Kampung Belubor, iaitu kampung berhampiran pantai Rusila itu.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 6.30 petang, Abdul Hadi bersama dengan anaknya iaitu Abdul Rahman dan Khalil serta menantunya Zaharudin sedang memancing di pantai itu.

Mereka berkumpul sambil memancing sementara menunggu untuk menyembelih kambing untuk aqiqah cucu Abdul Hadi.

Tiba-tiba mereka mendengar seorang wanita berteriak ‘orang lemas…orang lemas’ sambil menunjukkan tangannya ke laut.

Menurut Abdul Rahman, 28, anak Abdul Hadi, ayahnya terus menyuruh beliau terjun ke laut dan menyelamatkan mangsa lemas itu.

“Saya terus ambil pelampung dan terjun ke dalam laut…saya cuba campakkan pelampung itu kepadanya tetapi tidak berjaya kerana ombak besar pada ketika itu. Saya kemudian tarik tangan beliau. Abang Khalil dan Zaharudin datang membantu dan menyeret ke pantai.

“Ayah kemudian turun ke dalam air bersama-sama kami memapah mangsa itu ke pantai,” cerita Abdul Rahman kepada Harakahdaily.

Seorang penduduk tempatan yang kebetulan ada di situ telah merakamkan gambar keadaan Abdul Hadi bersama mangsa yang diselamatkannya dan memasukkannya dalam facebook beliau.

Ini adalah catatan beliau dalam facebooknya.

“Dalam usia 63 tahun, Presiden PAS Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang masih gagah dan pantas untuk menyelamatkan seorang pengunjung yang lemas di Pantai Rusila, Marang. Kejadian berlaku pada hari Ahad, 14 Februari baru-baru ini.

Pada saya, beliau adalah seorang ulama’ yang segani, pemimpin yang dihormati, dan hero yang tidak perlukan undangan atau dipuja…Kehidupan beliau amat sederhana, rutinnya tidak jauh berbeza seperti rakyat biasa. Memang suka berdamping dengan rakyat.

“Semoga Allah panjangkan usia beliau dan merahmati kepimpinannya.”

Zaihan Daud, Setiausaha Peribadi Abdul Hadi juga mengesahkan kejadian itu.

Sementara itu, mangsa lemas yang diselamatkan itu, Ahamad Mat Zin, 58, bersyukur kepada Allah dan terima kasih kepada Presiden PAS dan keluarga yang telah berusaha membantunya.

Menurutnya, pada mulanya dia mandi di kawasan biasa tetapi tiba-tiba dipukul ombak besar.

Beliau menjangkakan sekiranya tidak diselamatkan dalam tempoh 10 minit selepas diberi bantuan oleh keluarga Presiden PAS itu, mungkin sesuatu yang buruk berlaku kepadanya kerana sudah tidak bermaya lagi.

RUNTUH Lagi Di Terengganu – Apa Nak Jadi? December 21, 2009

Posted by ibrahimbaba in Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Empat Cedera Bumbung Kaca Terminal Bas Dalam Pembinaan Runtuh

HULU TERENGGANU, 21 Dis (Bernama) — Tiga buruh rakyat Bangladesh dan seorang buruh tempatan cedera apabila penghadang cahaya kaca di terminal bas baru Kuala Berang yang sedang dalam pembinaan runtuh Isnin.

Dalam kejadian pada kira-kira pukul 3.05 petang itu, difahamkan terdapat 15 pekerja di kawasan berkenaan dengan dua daripadanya sedang memasang kaca sebagai bumbung penghadang cahaya.

Kejadian itu menyebabkan dua buruh yang berada di atas bumbung dan dua lagi yang berada di bawah cedera ringan di kaki dan tangan akibat terkena serpihan kaca itu.

Penyelia tapak pembinaaan berkenaan, Zahir Hariri berkata kesemua yang cedera dihantar ke Hospital Hulu Terengganu dan dirawat sebagai pesakit luar.

“Ketika kejadian saya berada di pejabat tapak pembinaan dan saya terdengar bunyi kuat dari arah terminal itu. Apabila keluar, saya lihat kaca yang dijadikan bumbung penghadang cahaya jatuh dan pecah,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Beliau berkata kerja pemasangan kaca yang dimulakan sejak seminggu lepas itu hampir 80 peratus siap.

Kejadian dipercayai berlaku disebabkan penyambungan panel yang tidak sempurna pada penghadang cahaya itu, katanya.

Terminal bas berharga RM4.2 juta yang mula dibina pada Mac 2008 dan sepatutnya siap awal tahun depan itu merupakan projek Majlis Daerah Hulu Terengganu.

— BERNAMA

Amaran Najib Kepada Rosol September 5, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Melayu, Terengganu, UMNO.
Tags: , , , , , , ,
add a comment

“Jangan cabar saya macam Ibrahim Fikri cabar ayah saya dulu” begitulah lebih kurang bunyinya kata-kata Najib Tun Razak kepada Rosol Wahid ketika Rosol membawa suara tidak senang hati kem Derih Jusoh terhadap MB Ahmad Said kepada PM beberapa bulan lalu.

Tidaklah IB ingin ketengah sangat apa yang IB dengar dua bulan lalu kerana, tidak pasti kesahihannya. Kedua tidak pula dapat IB sahkan apa yang sebenarnya dikatakan oleh bekas Menteri Besar Terengganu Ibrahim Fikri kepada Tun Razak dulu (betul ke pernah ada perjumpaan seperti itu?). Pernah IB bertanya dengan beberapa orang yang pernah rapat dengan arwah Ibrahim untuk pengesahan – tidak pula dapat IB pastikan bahawa pernah berlaku Ibrahim Fikri mencabar Tun Razak. Maka IB tidak mahu teruskan khabar berita tersebut.

Namun dengan melihat kemelut di Terengganu semakin parah dan sukar untuk nampak arah penyelesaiannya walaupun dua pimpinan kanan pusat datang pun lebih separuh dari pimpinan negeri UMNO masih berkeras untuk boikot – sememangnya kalau benar ada sesi “cabar-mencabar” Rosol dengan Najib tu – mungkin adalah kebenarannya sedikit sebanyak kot. Memang bagai dikatakan IB dulu Terengganu Lebih Parah Dari Perak.

Sepertimana yang IB pernah sebut dahulu – negeri Terengganu semenjak ianya negeri miskin sehingga ianya menjadi kaya raya dengan hasil mahsul minyaknya, rakyatnya tetap tersisih akibat perebutan kuasa para pemimpin UMNO. Di zaman pemerintahan yang begitu lama Wan Mokhtar – saingan kerap dilihat datang dari Utara juga (Yusof Nor).

Sekarang pun di bawah pimpinan dari Kemaman – saingannya pun dari daerah Besut juga. Yang merana dan terabai ialah rakyat jelata. Yang mengaut keuntungan ialah di kalangan pimpinan. Sepanjang BN memerintah negeri Terengganu (walaupun kaya dengan hasil minyaknya) Terengganu kekal terperosok di tangga terakhir di kalangan negeri-negeri yang dipimpin oleh kerajaan BN.

Kalaulah cabaran Rosol dapat meletakkan Terengganu di atas semua negeri-negeri lain selari dengan pendapatan yang tinggi dari hasil minyak – berbaloilah. Mungkin Rosol boleh dapat satu sokongan dari IB.

Sekian, IB

“Idris Cap Ayam” June 19, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kuala Terengganu, politik, Terengganu, UMNO.
Tags: , , , , , ,
add a comment

dipetik dari Tranungkite Online

KUALA TERENGGANU, 18 Jun: Malang datang bertimpa-timpa kepada bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh. Yang terbaru, beliau disifatkan “Idris cap ayam” selepas beberapa projeknya terus-terusan memberikan masalah kepada Umno Terengganu sendiri.

Ia bermula dengan robohnya bumbung Sekolah Menengah Wakaf Tapai April 2008 lalu dan kemudiannya bumbung Stadium Sultan Mizan baru-baru ini.

Kolam renang yang menjadi pusat sukan akuatik di Batu Burok juga didakwa bocor oleh peniaga sekelilingnya apabila air tidak berhenti-henti membasahi kawasan perniagaan mereka yang terletak dikawasan kolam renang itu.


Ketiga-tiga projek ini dikaitkan dengan projek Wang Ehsan yang diuruskan kerajaan negeri dibawah Idris sebelum ini.
Kini Idris berdepan dengan tuduhan bahawa beliaulah sebenarnya di belakang bekas Setiausaha Politiknya, Datuk Ahmad Ramzi Ahmad Zuber yang kini sedang menghadapi tuduhan kes jenayah di mahkamah ekoran SMS ugutan kepada tiga Adun Umno.

Ramzi dituduh membuat ugutan bunuh kepada ketiga-tiga mereka di samping membuat fitnah kepada Ketua Setiausaha Sulit Menteri Besar Terengganu sekarang, Datuk Ahmad Said.


Dakwaan ini dikemukakan kepada Ramzi ekoran tiga Adun BN termasuk Datuk Rosol Wahid, menerima satu SMS ugutan terhadap nyawa mereka dari telefon bimbit yang nombornya dimiliki oleh Ketua Setiausaha Sulit MB Terengganu.


Selepas menerima SMS itu, Ramzi telah menemani mereka membuat laporan polis. Ekoran SMS ini juga, ketiga-tiganya membuat sidang akhbar dan mengajak Adun BN Terengganu memboikot sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu yang sepatutnya berjalan hari itu.
Ekoran itu, 14 Adun BN memboikot sidang Dun Terengganu yang gambarnya telah disiarkan di muka depan hampir semua akhbar.


Ia telah memalukan kerajaan negeri Terengganu pimpinan Ahmad Said dan beliau telah dipanggil menemui Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin di Kuala Lumpur.


Namun, selepas disiasat polis, didapati Ramzi didakwa orang yang sebenarnya menghantar SMS tersebut menggunakan komputer dan meletakkan Ketua Setiausaha Sulit MB sebagai sender (penghantar).
Ekoran itu, terbukti bukan pegawai Ahmad Said yang menghantar mesej ugutan tetapi dari kem Idris Jusoh sendiri apabila tertangkapnya Ramzi.


Tindakan Ramzi ini disifatkan sebagai usaha kem Idris untuk memalukan Ahmad Said dan seterusnya memaksa beliau meletakkan jawatan sebagai MB Terengganu.


Kini, bukan Ahmad Said yang malu tetapi Idris sudah digelar ‘cap ayam’ kerana ungkapan itulah yang selalu digunakan Idris semasa menjadi Menteri Besar dahulu terhadap apa-apa sahaja yang berkualiti rendah.