jump to navigation

Dalam PAS ada amalan syirik – Ismail Mina December 14, 2012

Posted by ibrahimbaba in Islam, PAS, politik, UMNO.
Tags: , , , , ,
2 comments

dari Antarapos:

SHAH ALAM: Ada syirik dalam PAS kerana terdapat ahlinya yang beramal dengan ajaran Syiah, liberalisme dan pluralisme, kata Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Malaysia (MUAFAKAT), Haji Ismail Mina Ahmad.

Beliau berkata demikian ketika membandingkan keadaan ini dengan Umno dalam Wacana Meja Bulat terbitan Antarapos yang membincangkan tajuk ‘Ulama Sebagai Pemimpin’ di sini, baru-baru ini.
“Pada hemat saya, kezaliman yang paling besar adalah syirik… Saya tidak nampak dalam Umno ada kesyirikan dalam pemikiran dan akidah. Tidak ada…
“Tapi dalam PAS ada syirik, di mana ada orang beramal dengan syiah… di mana ada orang yang liberalis dan pluralis..,” kata Haji Ismail yang mengaku beliau adalah ahli PAS seumur hidup.
Bagaimanapun hujah beliau itu disanggah seorang lagi ahli panel – Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang mendakwa pemimpin Umno jauh lebih liberal dan plural daripada PAS.
“Saya tak bersetuju la (PAS syirik)… jauh lebih liberal, jauh lebih plural dalam Umno kerana asas parti itu tak jelas… sedangkan dalam PAS, asasnya dah jelas kerana pemimpin-pemimpin Umno dahulu dah keluarkan kenyataan,” katanya.
Ismail Mina kemudian berkata dalam apa jua tindakan dan keputusan mana-mana parti sekalipun, fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah perlu dipegang dan diutamakan.
“Jadi maknanya, dalam kita memerlukan, dalam PAS, mana-mana parti pun (termasuk) Umno, dan saya juga, mesti meletakkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah,” katanya.
Sambil mendakwa tuduhan Ismail Mina bahawa PAS adalah syirik sesuatu yang tidak berasas, Khalid berkata sebenarnya Umno mengkhianati umat Islam dan perjuangan Islam.
“Saya rasa pasal yang disebut oleh Ustaz Ismail Mina cukup serius… dia menuduh PAS ini ada syirik dan sebagainya… saya rasa itu merupakan satu tuduhan yang tidak berasas.
“Kerana kita menolak (syirik), sedangkan dalam perlembagaan kita amat jelas… kalau nak cakap pasal mempertahankan dan mengembangkan Islam itu terlalu umum, kita tak merujuk kepada apa-apa.
“Dan dari segi tindakan Umno untuk mengkhianati umat Islam dan perjuangan Islam adalah amat jelas… dalam soal pelaksanaan hukum hudud yang telah diluluskan (di Kelantan)..itu sebahagian… kalau tolak sebahagian tak mengapakah?” soalnya kepada Ismail Mina.
Bagaimanapun Ismail Mina berkata, Umno tidak pernah menolak pelaksanaan hudud.
“Mereka bukan tolak, cuma tidak buat (laksanakan)…,” jawabnya.
Selain Khalid dan Ismail Mina, wacana kali ini juga disertai oleh bekas mufti Perlis Profesor Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Pengerusi Ulama Muda Umno (ILMU) Fadlan Othman.

 

Advertisements

Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT September 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu, UMNO.
1 comment so far

KUALA TERENGGANU – Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Ahmad Said menuduh Jabatan Audit seolah-olah mensabotaj kerajaan negeri kerana maklumat laporan audit keatas syarikat Top IT Industries Sdn Bhd. terdedah kepada umum.

Ahmad dipetik Bernama berkata, beliau telah mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri memanggil pihak daripada Jabatan Audit yang dipercayai mendedahkan beberapa maklumat mengenai syarikat itu kepada pembangkang.

“Saya tidak faham mengapa Jabatan Audit telah memberi laporan berkenaan kepada pihak pembangkang jika ada berlaku perkara sedemikian. Apa tujuan Audit berbuat demikian seolah-olah hendak sabotaj kerajaan negeri dalam perkara ini?.

“Sepatutnya Audit memberi laporan terlebih dahulu kepada kerajaan sebelum mendedahkan kepada pihak lain jika ada sebarang perkara yang tidak kena berlaku,” tegasnya

Sebelum itu, Ahmad telah memberi pengesahan bahawa, kilang Top IT Industries Sdn Bhd, syarikat yang memasang e-Book adalah selamat dan tidak mendatangkan bahaya kepada pekerjanya.

Beliau berkata perkara itu disahkan oleh juruperunding dan pembinaan kilang itu mengikut peraturan yang ditetapkan.

Kilang itu hanya mengalami keretakan biasa pada dinding yang tidak mendatangkan bahaya kepada pekerja, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini Rabu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Buruk Dr Syed Azman Syed Ahamad Nawawi pada Khamis lepas bahawa kilang anak syarikat kerajaan negeri berharga RM12 juta itu tidak selamat kerana retak selain tidak ada sijil layak menduduki (CF).

Menteri Besar berkata: “Sekarang CF sudah tidak dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan lagi tetapi oleh juruperunding dan mereka menyatakan bangunan itu selamat untuk digunakan”.

Beliau menegaskan bahawa kilang berkenaan hanya berharga RM7.9 juta dan bukannya RM12 juta seperti didakwa.

sumber: http://www.buletinonline.net

Sebelum ini: Apasal MB Mat Said Takut?

BN – Tun Razak Memulakan, Najib Mengakhirinya August 31, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Melayu, politik, PRU2008, UMNO.
add a comment

Terlanjur berbicara genapnya Teori RAHMAN dan diakhiri dengan kegusaran Najib akan kedudukan takhta pemerintahan politiknya yang kurang stabil maka izinkan IB sambung lagi dari perbicaraan yang lalu.

Selepas berlakunya 13 Mei, negara kita buat seketika diperintah di bawah pentadbiran MAGERAN dan Perlembangaan Persekutuan digantung. Kedudukan parti memerintah sebelum itu tergugat selepas PRU 1969. Kedudukan yang agak getir itu memaksa mereka memikirkan strategi baru untuk kekal memerintah negara Malaysia.

Gabungan parti-parti di bawah naungan Perikatan (UMNO, MCA dan MIC) gagal memperolehi majoriti 2/3. Untuk kekal selesa, sesuatu terpaksa dilakukan. Maka Rukun Negara di canangkan. Dasar Ekonomi Baru dilancarkan. Dan pengenapnya ialah semua parti-parti yang bertanding pada PRU 1969 menyertai satu gabungan baru. Hanya DAP satu-satunya parti yang kekal sebagai pembangkang.

Maka tercatatlah Tun Razak sebagai arkitek yang mencernakan Rukun Negara dan melaksanakan DEB. Nama Tun Razak juga tercatat sebagai pengasas gabungan parti-parti untuk suatu pemerintahan yang stabil atas nama Barisan Nasional mulai 1973.

Kini sudah 37 tahun ianya memerintah Negara kita. Walaupun terdapat beberapa parti nyamuk yang menyertai BN, yang paling ketara ialah apabila PAS tersingkir dari gabungan tersebut dan langsung kehilangan negeri yang mereka perintah pada satu ketika.

37 tahun bukan suatu tempoh yang terlalu lama. Parti gergasi di Jepun yang tidak nampak ada saingannya pada satu ketika sudahpun tersungkur. Begitulah juga keadaan di Indonesia.

Dengan suasana yang terhasil dari PRU 2008, kedudukan gabungan parti memerintah sekali lagi pada keadaan yang meruncing. Mungkin boleh dikatakan amat meruncing pada satu ketika. Desakan-desakan parti komponen BN sudah seolah-olah bernadakan pembangkang. Parti-parti yang dulunya digelar pembangkang kini sudah memiliki negeri-negeri mereka sendiri. Di parlimen, parti memerintah sekali lagi tidak kukuh tanpa majoriti 2/3.

Perubahan besar dalam polariti pengundi di negara kita kini semakin jelas memaksa pemimpin-pemimpin parti berebut-berebut melaungkan slogan menarik pengundi. Konsesi demi konsesi diberi untuk sesuatu pihak bagi menarik perhatian serta menagih undi.

Dengan desakan demi desakan dari pelbagai pihak ada juga suara-suara kebimbangan akan hak-hak yang bakal terhakis. Sesetengah komponen-komponen BN tidak semuanya setia dengan BN. Mereka pernah di luar parti memerintah. Tidak mustahil mereka kembali bergabung untuk memerintah dengan gabungan baru.

Jika ini berlaku, maka Najib sebagai pengenap Teori RAHMAN juga akan menjadi pengenap pemerintahan BN – SEBAGAI PEMIMPIN BN TERAKHIR YANG MEMERINTAH MALAYSIA.

Sekian, IB

Maka Genaplah Teori RAHMAN August 30, 2010

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Kerajaan, Melayu, politik, PRU2008, UMNO.
2 comments

Satu ketika “A” dalam teori RAHMAN, sebagai huruf pertama nama Perdana Menteri Malaysia, sudah pastinya milik Anwar (DSAI). Maka ternyatalah ianya tidak benar apabila peristiwa 1998 berlaku. Anwar yang sudah pun mencium kedudukan tertinggi politik tanah air akhirnya merundum terperosok di dalam penjara.

Apabila Mahathir melantik Pak Lah menggantikan Anwar, maka terasalah kembali benarnya teori tersebut. Dengan Najib kemudiannya menjadi timbalannya, semakin yakinlah orang ramai kebenaran teori tersebut sekali lagi.

Namun, apabila keputusan PRU lepas begitu mencemaskan BN, maka bertiup kencanglah apakah mungkin RAHMAN yang disebut sebenarnya perlu di”mad”kan dengan RAHMAAN.

Maka hidup bugar kembali cita-cita penyokong Anwar bahawa “A” yang kedua bakal milik Anwar dan membuat Najib amat gusar akan peluangnya yang bagaikan tidak menjadi.

Selepas Pak Lah mengundur maka lengkaplah penggunaan huruf pertama nama perdana menteri Malaysia untuk menjadi ejaan RAHMAN serta memperkukuhkan kebenaran teori tersebut – membuat Najib selesa buat seketika.

Tetapi kini RAHMAN sudah lengkap. Apakah pula huruf atau perkataan berikutnya untuk diteorikan sebagai pertanda bagi nama perdana menteri Malaysia?

Kalaulah dikirakan Muhyuddin sebagai pengganti Najib – kot mana pula hendak diteorikan.

Atau apakah mungkin dengan lengkapnya senarai RAHMAN maka lengkaplah pemerintahan BN/Perikatan? Jika sudah lengkap maka beralihlah pula parti memerintah kepada yang bukan BN?

Kalau inilah yang bakal berlaku maka pertukaran yang terdekat menampakkan kemungkinan yang tinggi. Ramai peneliti politik meramalkan BN cemas dan peluang PR cerah dalam PRU akan datang.

Jika tren PRK lalu seperti Hulu Selangor, Bagan Pinang dan Bukit Gantang diambil kira, trennya agak ketara dari segi perkaumannya. Melayu semakin nampak beralih kembali kepada UMNO (dan komponen BN) manakala PAS tidak dapat mengekalkan jumlah undi orang Melayu tetapi dapat menambah undi dari kaum bukan Melayu. Begitu jugalah undi untuk Zaid di Hulu Selangor. Walaupun calon Melayu lawan India, polariti pengundi agak ketara. Melayu Hulu Selangor nampak berpihak kepada calon India (dan tidak menyokong calon Melayu PKR) manakala kaum Cina dan sebahagian besar India memihak calon Melayu. Polariti ini ketara memilih parti bukannya kaum calon yang bertanding.

Apakah suasana ini bakal merubah lanskap politik tanah air kita buat selamanya? Kaum bukan Melayu akan bakal menjadi penentu pemerintahan negara?

Sekian, IB

sambungnya jika sudi membaca – di sini: BN – Tun Razak Memulakan, Najib Mengakhirinya

Khir Toyo Tidak Layak Pasal Bela Nasib Rakyat August 3, 2010

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Ketelusan, Melayu, politik, Selangor, UMNO.
add a comment

Petikan dari kenyataan akhbar pejabat Menteri Besar:

KHIR TOYO TERHALANG DARI SEGI MORAL UNTUK BERCAKAP PASAL KEPENTINGAN RAKYAT SELANGOR

Kerajaan Negeri Selangor sentiasa merai pandangan pelbagai pihak berkaitan pentadbiran dan dasar-dasar termasuk dasar pemberian diskaun, insentif dan sebagainya.

Apa yang penting bagi kerajaan ialah akhirnya rakyat Selangor yang layak, dapat menikmati hasil dari dasar dan ketetapan tersebut. Ini tidak terkecuali di dalam mencari jalan terbaik mengenai permasalah air di negeri ini.

Kerajaan Persekutuan harus ingat kemelut air di Selangor bermula apabila Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dibenarkan menaikkan tarif air tanpa mengambil kira beban tanggungan rakyat yang masih merangkak di dalam kemelut ekonomi global.

Kerajaan BN yang di pimpin oleh YB Dr Mohd Khir bin Toyo telah menandatangani perjanjian konsesi air dengan Syabas dimana syarikat itu dibenarkan menaikkan tarif sehingga 37% pada 2009, 25% pada 2012, 20% pada 2015, 10% pada 2018 dan 5% pada 2021.

Jelas, Kerajaan Pusat bukan sahaja gagal untuk membantu rakyat Selangor untuk mendapatkan kemudahan air yang murah malah gagal pula mengambil tindakan ke atas Dr Khir yang telah memberi konsesi secara cuai kepada syarikat kroni.

Dr Khir sepatutnya merasa malu untuk bercakap soal kepentingan rakyat Selangor dalam apa-apa topik sekalipun, baik air mahupun pasir kerana kecuaiannya telah menghalang hak rakyat Negeri Selangor daripada mendapatkan pekhidmatan air yang terbaik.

Akibatnya Kerajaan Pakatan Rakyat hari ini terpaksa berhadapan dengan syarikat konsesi yang tamak dan berani menuntut jumlah yang terlampau jika Kerajaan Negeri mahu mengambilalih pengurusan air Selangor yang bertujuan untuk memberi perkhidmatan air yang baik dengan harga yang berpatutan kepada rakyat.

Rakyat Selangor berhak untuk mengetahui cerita sebenar dan bagaimana Dr Khir seharusnya dihalang dari segi moral untuk memberi pandangan terutama dalam hal tatacara mentadbir negeri ini.

Oleh itu, Kerajaan Negeri menggesa agar mendeklasifikasikan dokumen perjanjian air dan segala laporan audit yang berkaitan agar rakyat tahu perkara yang sebenar. Kerajaan Persekutuan harus melihat perkara ini dengan serius apabila membincangkannya di dalam mesyuarat kabinet Rabu ini.

Kerajaan Negeri juga langsung tidak gentar dengan ugutan saman mahkamah RM1 billion yang dilakukan oleh Syabas walaupun mereka mendapat sokongan Kerajaan Pusat.

Sebaliknya, Kerajaan Negeri sentiasa membuka pilihan untuk mengambil tindakan mahkamah ke atas Syabas di atas kegagalannya memenuhi perjanjian konsesi dengan penuh tanggungjawab yang telah mengakibatkan kerugian tidak kurang dari RM8 Billion.

Kerajaan Negeri akan terus mengambil langkah-langkah wajar untuk memberi kefahaman kepada rakyat Selangor bagaimana kerajaan terdahulu telah menganiaya rakyat melalui pemberian konsesi kepada syarikat kroni ini.

Kita yakin rakyat Selangor menyokong  penuh usaha Kerjaan Negeri mempertahankan hak air ini dan sentiasa mendoakan kejayaan kita.

FAEKAH BINTI HUSIN

SETIAUSAHA POLITIK KEPADA MENTERI BESAR SELANGOR

Sekretariat Akhbar
Pejabat Dato’ Menteri Besar Selangor

4 ADUN Setiu Boikot Muhyuddin July 18, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Melayu, Terengganu, UMNO.
add a comment

Sepertimana umum sudah ketahui, empat ADUN UMNO kawasan Setiu telah memboikot Timbalan Presiden mereka sendiri dengan tidak menghadirkan diri majlis perasmian persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu.

Walaupun pelbagai laporan mengatakan kekecewaan para pemimpin UMNO terhadap keempat-empat mereka ini kerana tidak menghormati seorang Timbalan Presiden parti mereka yang juga seorang Timbalan Perdana Menteri, namun mereka tidak pula melaporkan ini sebagai UMNO BERPECAH!

Jika fenomena sebegini berlaku dalam senario parti-parti luar Barisan Nasional, maka akan gamatlah segala media melaporkan pelbagai gambaran negatif terhadap parti-parti tersebut. Ulasan demi ulasan bagi memburukkan lagi keadaan.

Begitulah …

Sekian, IB

Petikan dari Bernama:

Gagal Hadir Mesyuarat: Empat Wakil Rakyat Setiu Seolah-olah Tidak Hormat TPM

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) — Kegagalan empat wakil rakyat kawasan Setiu menghadiri persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu seolah-olah tidak menghormati Timbalan Perdana Menteri yang merasmikan majlis itu, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Seputeh di sini, beliau berkata majlis itu masih perlu dihadiri meskipun mereka mempunyai masalah dalaman.

“Itu bukan cara kita. Sekurang-kurangnya kita mesti menghormati perasmi, lebih-lebih lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menghormati bahagian kita kerana bahagian lebih penting daripada diri kita sendiri serta menghormati parti. Siapalah kita kalau tidak kerana parti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kekecewaan Muhyiddin apabila ADUN kawasan Jabi, Ramlan Ali, ADUN Permaisuri Abd Halim Jusoh, ADUN Langkap Asha’ari Idris dan ADUN Batu Rakit Khazan Che Mat tidak hadir pada persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu semalam.

Berkongsi kekecewaan dengan Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno, Hishammuddin berkata pihaknya akan menasihatkan keempat-empat wakil rakyat berkenaan.

“Kita akan sedarkan pihak berkenaan, kedudukan dan jawatan yang mereka pegang datang daripada sokongan orang ramai, datang daripada pengiktirafan terhadap parti. Apa juga alasan diberi mereka, boleh mencemarkan dan menjejaskan Setiu sendiri,” katanya.

— BERNAMA

Anak Presiden MIC Biadab May 26, 2010

Posted by ibrahimbaba in politik, UMNO.
add a comment

dipetik dari Utusan Malaysia

MUAR 25 Mei – Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan tindakan anak Presiden MIC, S. Vell Paari menuduh UMNO melakukan ‘pembunuhan politik’ (political assassin) untuk memecahbelahkan parti komponen Barisan Nasional (BN) itu sebagai biadab dan tidak bertanggungjawab.

Timbalan Perdana Menteri yang menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut menegaskan, kepimpinan BN dan UMNO tidak terlibat dalam masalah MIC.

Oleh itu, beliau yang juga Timbalan Pengerusi BN meminta supaya UMNO tidak dikaitkan dengan masalah dalaman parti yang diterajui Datuk Seri S. Samy Vellu itu.

“Jangan kaitkan UMNO dalam soal itu. Ia satu perbuatan yang bagi saya bukan sahaja tidak adil tetapi biadab,” katanya selepas merasmikan majlis ramah mesra Menteri Pelajaran bersama warga pendidik di Kompleks Sukan Pagoh dekat sini hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Presiden UMNO mengulas kenyataan Vell Paari semalam yang menuduh UMNO menggunakan ‘pembunuhan politik’ untuk memecahbelahkan parti komponen BN itu dalam wawancara dengan laman web Free Malaysia Today.

Sambil merujuk desas-desus mengenai kewujudan Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) mendapat restu pemimpin tertinggi UMNO, Vell Paari yang juga Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC menyelar UMNO kerana memulakan tindakan berbahaya.

Menurut Muhyiddin, tuduhan Vell Paari tidak adil lebih-lebih lagi ia dibuat kerana beliau mempunyai kepentingan sebagai anak kepada Presiden MIC.

“Dia bercakap kerana dia anak presiden, jadi jangan buat tuduhan melulu. Saya nak menafikan sekeras-kerasnya bahawa kita terlibat, kalau ada pun pihak-pihak yang membuat pengakuan, itu adalah pandangan mereka tapi kepimpinan BN dan UMNO tidak terlibat,” jelasnya.

Beliau berkata, pucuk kepimpinan BN dan UMNO sentiasa mengambil kira dan menjaga kepentingan semua parti komponen dan tidak menyebelahi mana-mana pihak.

“Kita tak mahu cari jalan yang lebih menimbulkan masalah, yang ada sudah cukup,’’ katanya dan menambah perbuatan menuding jari sebagai tidak bertanggungjawab.

Beliau menasihatkan Vell Paari supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut dan pada masa sama, Samy Vellu perlu memberi nasihat kepada anaknya agar tidak mudah melakukan sesuatu perkara yang menyentuh perasaan pemimpin-pemimpin parti lain.

Isu Kalimah Allah – Kesian Kat Anwar … January 27, 2010

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Islam, Kerajaan, Melayu, PAS, politik, UMNO.
Tags: , ,
4 comments

Di bawah ini adalah artikel yang dipetik dari The Star hari ini yang membicarakan tulisan Anwar Ibrahim dalam Wall Street Journal, Isnin lepas (klik). Selepas membaca tulisannya di WSJ dan ulasan yang dibuat oleh the Star (klik), IB merasakan kesian kat Anwar ini.

Memang nampak sangat agenda politiknya mengatasi segalanya bagi beliau. Itu yang IB kesian sangat.

Kenapa perlu dia terlalu apologetik dalam isu ini? Kenapa perlu memberi “peluru” kepada musuh Islam untuk menentang lagi Islam?

Dia sebut (dalam WSJ): “Over the last two weeks, arsonists and vandals attacked 10 places of worship, including Christian churches and Sikh temples” – habis kenapa tidak dia sebut yang surau pun kena bakar? [polis masih melakukan siasatan – belum 100% pasti siapa yang melakukan mana-mana yang disebut/yang tidak disebutnya]

Masih ramai yang ingat cara Anwar mengendali kes-kes sensitif isu agama dan isu perkauman semasa beliau dalam kerajaan. Apakah tindak tanduknya dulu tidak serupa dengan apa yang dia katakan sekarang? Kerajaan BN dulu dengan kerajaan BN sekarang tidak ada bezanya. Najib dulu orang Anwar jugak. Muhyuddin dulu orang Anwar jugak. Zaid Hamidi dulu orang Anwar jugak. Dan begitulah sebahagian besar orang-orang dalam pimpinan UMNO/BN/Kerajaan adalah orang-orang yang bersama Anwar dulu. Dan Anwar bersama mereka dulu.

Sememangnya kedudukan Anwar sekarang getir. Hidup mati masa depan politik amat tergantung kepada kes yang bakal didepani dalam masa terdekat ini. Tidak kiralah benar atau tidak tuduhan itu. Tidak kiralah adil atau tidak penghakiman (tenguk anda di belah mana – adil bagi seorang mungkin tidak bagi orang lain?). Yang pokoknya – keputusan tersebut boleh mematikan karier politiknya buat selama-lamanya. Mungkin jadilah Anwar seperti Ku Li yang banyak bersuara tetapi tetap kekal dengan “mantan bakal PM”.

Beberapa bulan lagi akan genap 2 tahun Anwar “hampir” menumbangkan kerajaan BN. IB pernah kata ianya “Now or Never” Bagi Anwar Ibrahim (klik) – dan “now” tersebut semakin jauh berjalan. Walaupun sebelum ini seolah-olah nampak seperti BN asyik kecundang setiap kali pilihanraya kecil, namun yang terakhir bulan Oktober lalu, episod kemenangan PR terhenti. Krisis dalaman PKR sendiri semakin sukar dibendung. Dibimbangi ianya “never”. Agaknya itulah dalam kepala Anwar – “never”(?)

Percaturan terakhir dalam isu kalimah Allah jugak tidak banyak memihak kepada PKR (mahupun PAS). Mungkinlah ianya memberi rasa keterbukaan PKR (dan PAS) terhadap Melayu liberal dan bukan Islam/Melayu. Tetapi tunjang pengundi untuk PAS dan PKR adalah orang-orang Melayu.

Pembahagian kawasan di kalangan parti-parti PR berdasarkan komposisi kaum. Kawasan yang ramai Melayu untuk PAS dan kawasan yang Melayu ramai dan bukan Melayu pun ramai diberikankan kepada PKR. Maka isu-isu sensitif untuk orang-orang melayu/Islam harus ditangani dengan sebaiknya mengikut waqiat tempatan.

Sebahagian besar orang Islam tidak senang dengan keputusan mahkamah berhubung isu kalimah Allah. Dan begitu pulalah mereka tidak senang dengan pimpinan PKR dan PAS yang beriya sangat memenangi hati puak liberal dan bukan Islam. Apakah mereka tidak sanjungi kesetiaan pengundi asal mereka yang dari dulu lagi memperjuangkan kedaulatan Islam? Apakah mereka rasa terlalu pentingkan sokongan orang luar yang belum pasti kesetiaan mereka bila sampai saat mengundi?

“Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan kita sampai bila-bila selagi kita tidak mengikut cara hidup mereka. Katakanlah, cukup petunjuk ALLAH bagi kami. Tetapi, jika kamu menuruti Yahudi dan Krtistian setelah datang ‘ilmu (Al Quran) kepada kamu, maka tiadalah petunjuk dan bantuan Aku bagimu. ” Al Baqarah:120.

IB amat takuti …

Sekian, IB

************************

Two approaches to ‘Allah’ issue

Articles in the Wall Street Journal by Datuk Seri Najib Tun Razak and Datuk Seri Anwar Ibrahim show their contrasting approaches and political styles.

DATUK Seri Anwar Ibrahim has been on the ceramah trail the past couple of weeks. The last time he was this busy was when making his comeback as Permatang Pauh MP more than a year ago.

His sodomy trial starts next Tuesday and all this political activity is a sort of pre-trial campaign to reach out to as wide an audience as he can.

The Opposition Leader’s oratory at these ceramah have assumed a certain pattern.

Apart from providing his take on the forthcoming trial, his chief target has been Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, the man who stands in the way of his political ambitions.

The PKR leader has also been at pains to explain his party’s stand on the controversial “Allah” issue and at times, has come across as rather defensive especially when the audience is Malay and rural.

An overwhelming majority of Malay-Muslims are very uncomfortable with the High Court ruling in allowing the use of the word “Allah” in The Herald and Anwar has been grappling with the Malay-Muslim sentiment on the ground.

But his stand would go down well with the Western liberals who want to see Islam in a way convenient to them.

This came across quite clearly in the Wall Street Journal which published two articles yesterday on the issue – one by Najib and the other by Anwar.

Najib’s piece was titled, “Finding Unity in Diversity” while Anwar’s carried the heading, “Muslims have no Monopoly over ‘Allah’.”

The articles were quite a contrast, not only in content but in reflecting the priorities and political styles of the two men.

The Allah issue has become very political and at the same time very personal to the religious beliefs of the various communities.

Najib chose not to take the political argument. He pointed out that citizen action and spirit had prevailed in helping to maintain calm and peace following attacks on places of worship.

There is no denying Najib has been under a great deal of pressure over this issue and he admitted there are passionate views on many sides and that this was a complex issue that the Government was trying to resolve .

He spoke about the reform path that his administration would take and said Malaysia’s society and the economy could only be built on that which unites rather than which divides.

His message was not about blame or justification but about unity, building bridges and looking forward.

As he put it: “I am determined that the vandalism of the places of worship and arson at the Tabernacle (the church that suffered the most damage) and the powerful response from everyday Malaysians can be transformed into a moment from which we can learn.”

Anwar, in his article, offered a concerted argument why Muslim do not own the word Allah.

But the politician in Anwar dominated in his article and he pinned the blame for what had happened squarely on reckless politicians, the mainstream media and NGOs linked to Umno.

He accused these quarters of fermenting fear to divert attention from controversial court decisions and missing jet engines.

It was the written form of what he had been saying at many of his ceramah, a political attack on his chief nemesis Najib and the ruling coalition.

He went beyond the Allah issue and pronounced this country as going down the drain because of corruption, incompetence and religious extremism.

He said the vision of Malaysia as a peaceful and stable location was in peril.

Anwar, some fear, is about to launch a repeat what he had done back in 1998 when he came under siege for charges of corruption and sodomy.

He blamed Tun Dr Mahathir Mohamad for his troubles and in his anger, he not only ran down the former Prime Minister but the system and the country on the international front.

Anwar, they say, should try to draw the line between his personal issues and his politics from that of the country’s interests.

There is no denying that race relations have been affected by what has happened. Malaysians of all races are concerned about the future.

Some are pessimistic, others more hopeful. But what everyone wants now are solutions rather than finger-pointing.

Everyone wants a peaceful and acceptable solution to the “Allah” issue and the politics of blame will not help.

Siapa Agen Amerika? Pendedahan Buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times December 24, 2009

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Kerajaan, Mahathir, politik, UMNO.
1 comment so far

Dengan hebohnya penahanan buku (dilaporkan The Star) yang telah dilancarkan 4 Disember 2009 , kita dapat menilai beberapa isu yang selama ini tersembunyi dan mungkin terus disorokkan:

The book on Tun Dr Mahathir Mohamad, “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” was withheld by the Port Klang branch of the Home Ministrys’ Quran Publication Control and Text Division.

Membaca ulasan-ulasan buku tersebut yang mudah dicapai melalui carian google antaranya akan menimbul beberapa persoalan sejauhmana persahabatan Mahathir dengan Amerika.

Bacalah satu dari ulasannya di sini:

Book Review: Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times

Written by John Berthelsen

Friday, 04 December 2009

by Barry Wain. Palgrave Macmillan, 363pp. Available through Amazon, US$60.75. Available for Pre-order, to be released Jan 5.

In 1984 or 1985, when I was an Asian Wall Street Journal correspondent in Malaysia, an acquaintance called me and said he had seen a US Army 2-1/2 ton truck, known as a “deuce-and-a-half,” filled with US military personnel in jungle gear on a back road outside of Kuala Lumpur.

Since Malaysia and the United States were hardly close friends at that point, I immediately went to the US Embassy in KL and asked what the US soldiers were doing there. I received blank stares. Similar requests to the Malaysian Ministry of Defense brought the same response. After a few days of chasing the story, I concluded that my acquaintance must have been seeing things and dropped it.

It turns out he wasn’t seeing things after all. In a new book, “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times,” launched Dec. 4 in Asia, former Asian Wall Street Journal editor Barry Wain solved the mystery. In 1984, during a visit to Washington DC in which Mahathir met President Ronald Reagan, Defense Secretary Caspar Weinberger and others, he secretly launched an innocuous sounding Bilateral Training and Consultation Treaty, which Wain described as a series of working groups for exercises, intelligence sharing, logistical support and general security issues. In the meantime, Mahathir continued display a public antipathy on general principles at the Americans while his jungle was crawling with US troops quietly training for jungle warfare.

That ability to work both sides of the street was a Mahathir characteristic. In his foreword, Wain, in what is hoped to be a definitive history of the former prime minister’s life and career, writes that “while [Mahathir] has been a public figure in Malaysia for half a century and well known abroad for almost as long, he has presented himself as a bundle of contradictions: a Malay champion who was the Malays’ fiercest critic and an ally of Chinese-Malaysian businessmen; a tireless campaigner against Western economic domination who assiduously courted American and European capitalists; a blunt, combative individual who extolled the virtues of consensual Asian values.”

Wain was granted access to the former premier for a series of exhaustive interviews. It may well be the most definitive picture painted of Mahathir to date, and certainly is even-handed. Wain, now a writer in residence at the Institute of Southeast Asian Studies in Singapore, is by no means a Mahathir sycophant. Advance publicity for the book has dwelt on an assertion by Wain that Mahathir may well have wasted or burned up as much as RM100 billion (US$40 billion at earlier exchange rates when the projects were active) on grandiose projects and the corruption that that the projects engendered as he sought to turn Malaysia into an industrialized state. Although some in Malaysia have said the figure is too high, it seems about accurate, considering such ill-advised projects as a national car, the Proton, which still continues to bleed money and cost vastly more in opportunity costs for Malaysian citizens forced to buy any other make at huge markups behind tariff walls. In addition, while Thailand in particular became a regional center for car manufacture and for spares, Malaysia, handicapped by its national car policy, was left out.

Almost at the start of the book, Wain encapsulates the former premier so well that it bears repeating here: Mahathir, he writes, “had an all-consuming desire to turn Malaysia into a modern, industrialized nation commanding worldwide respect. Dr Mahathir’s decision to direct the ruling party into business in a major way while the government practiced affirmative action, changed the nature of the party and accelerated the spread of corruption. One manifestation was the eruption of successive financial scandals, massive by any standards, which nevertheless left Dr Mahathir unfazed and unapologetic.”

That pretty much was the story of Malaysia for the 22 years that Mahathir was in charge. There is no evidence that Mahathir himself was ever involved in corruption. Once, as Ferdinand Marcos was losing his grip on the Philippines, Mahathir pointed out to a group of reporters that he was conveyed around in a long black Daimler – the same model as the British ambassador used – that the Istana where he lived was a huge mansion, that he had everything he needed. Why, he asked, was there any need to take money from corruption? Nonetheless, in his drive to foster a Malay entrepreneurial class, he allowed those around him to pillage the national treasury almost at will, which carried over into Umno after he had left office and which blights the country to this day.

Wain follows intricate trails through much of this, ranging from the attempt, okayed by Mahathir, to attempt to rescue Bumiputra Malaysia Finance in the early 1980s which turned into what at the time was the world’s biggest banking scandal.

In the final analysis, much as Lee Kuan Yew down the road in Singapore strove to create a nation in his own image and largely succeeded, so did Mahathir. Both nations are flawed – Singapore in its mixture of technological and social prowess and draconian ruthlessness against an independent press or opposition, Malaysia with its iconic twin towers and its other attributes colored by a deepening culture of corruption that has continued well beyond his reign, which ended in 2003. Mahathir must bear the blame for much of this, in particular his destruction of an independent judiciary, as Wain writes, to further his aims.

Mahathir, as the former premier said in the conversation over his mansion and his car, had everything including, one suspects, a fully-developed sense of injustice. He appears to this day to continue to resent much of the west, particularly the British. Wain writes exhaustively of Mahathir’s deep antagonism over both British elitism during the colonial days and the disdain of his fellow Malays (Mahathir’s parentage is partly Indian Muslim on his father’s side), especially the Malay royalty. That antagonism against the British has been a hallmark of his career – from the time he instituted the “Buy British Last” policy for the Malaysian government as prime minister to the present day.

Robert Mugabe, in disgrace across much of the world for the way his policies have destroyed what was one of the richest countries in Africa, remains in Mahathir’s good graces. Asked recently why that was, an aide told me Mugabe had driven the British out of Zimbabwe and was continuing to drive out white farmers to this day, although he was replacing them with people who knew nothing of farming. That expropriation of vast tracts of white-owned land might have destroyed Zimbabwe’s agricultural production. But, the aide said, “He got the Brits out.”

For anybody wishing to understand Mahathir and the nation he transformed, Wain’s book is going to be a must – but bring spectacles. The tiny type and gray typeface make it a difficult read. And a disclaimer: Wain was once my boss.

Dr. M Dapat Lihat Sendiri Kemusnahannya – Bagai Didoakan Ustaz Fadzil December 1, 2009

Posted by ibrahimbaba in Mahathir, Melayu, PAS, politik, UMNO.
add a comment

Kini Mahathir baru terkejut dengan apa yang telah terjadi kepada UMNO dan ahli serta para pemimpinnya. Harakahdaily menyiarkan berita bahawa Mahathir berkata “UMNO kini busuk hingga ke ususnya“.

Ketika ramai di kalangan kita tidak hairan dan terkejut dengan apa yang kini telah menimpa UMNO, mungkin kita terkejut kerana Mahathir baru terkejut.

Suatu masa dahulu ketika Dr. M menerajui UMNO, Shahnon Ahmad pernah memperkatakan tentang kebusukkan apa yang ada di dalam usus UMNO, ramai pemimpin dan ahli UMNO menentang dan marah. Kemarahan mereka dibawa hingga ke dalam teks khutbah Jumaat (di seluruh masjid negeri Selangor ketika itu).

Apakah ini seperti yang pernah IB sebut sebelum ini – Al-Marhum Ustaz Fadzil Doa Mahathir Dipanjang Umur … ?

Namun kemusnahan yang dialami UMNO kini berpunca tidak lain dari Mahathir sendiri. Dalam era pemerintahannya yang hampir suku abad itu telah sedikit demi sedikit merosakkan UMNO dari sistem hingga ke orang-orangnya sekali. Kemusnahan ini tidak terbendung di dalam UMNO sahaja malah wabak ini berjangkit hingga ke parti-parti komponen BN yang lain dengan apa yang kita dapat lihat hari ini.

Malangnya bagi negara kita, kerana kekuasaan BN dan kekuatan mereka, kemusnahan ini turut terkesan kepada kita semua rakyat yang biasa hinggakan boleh juga kita lihat tercerna pengaruhnya di dalam pemikiran sesetengah ahli dan pimpinan parti lawan (yang mungkin sebelum ini mereka pernah bergelumang dalam UMNO dan terikut-ikut dengan budaya sana) – dan PAS pun terkesan sama.

Mungkin ini menjadi suatu cerminan untuk pemimpin PAS memerhati perilaku dan budaya kita supaya tidak terikut-ikut kemusnahan yang dilalui UMNO.

Sekian, IB