jump to navigation

Asri@MAZA Sokong Keputusan Hakim Benar Herald Guna Kalimah Allah? January 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in Anti-Islam, Islam.
Tags: , , ,
1 comment so far

Petikan dari blognya sendiri ini bertepatan dengan posting Isu kehilangan adab dalam penggunaan nama “Allah” : Jangan jadi naif!

Golongan yang keliru ini SELALUNYA datang daripada aliran yang menolak tradisi keilmuan Islam yang berusia lebih 1000 tahun, dan mereka ini lebih senang dikenali sebagai pemuka Salafiyyah/Wahabbiyyah dan juga Modenis/Reformis (political Islam).

Advertisements

Isu kehilangan adab dalam penggunaan nama “Allah” : Jangan jadi naif! January 4, 2010

Posted by ibrahimbaba in Anti-Islam, IFC, Islam.
Tags: , , , , , ,
add a comment

Satu penelitian yang baik sekali.

Golongan yang keliru ini SELALUNYA datang daripada aliran yang menolak tradisi keilmuan Islam yang berusia lebih 1000 tahun, dan mereka ini lebih senang dikenali sebagai pemuka Salafiyyah/Wahabbiyyah dan juga Modenis/Reformis (political Islam).

… umat Islam jangan jadi naif dalam isu ini kerana polemik ini membawa maksud de-Islamisasi yang tersirat!

Sekian, IB

________________

sumber asal: http://rausyanfikir.com

Saya masih ingat sewaktu mula-mula berjinak dengan gerakan dakwah, antara “hero” yang paling saya kagumi ialah Allahyarham Syeikh Ahmad Deedat. Sebelum beliau meninggal dunia, pesanan beliau pada kita semua ialah mempertahankan aqidah umat dari arus kristianisasi yang datang dari pelbagai rupa sama ada secara intelektualisme melalui penulisan golongan Orientalis mahupun berbentuk sosio-politik seperti gerakan kemanusian yang gencar dilaksanakan di kawasan krisis seperti Acheh, dan Darfur.

Pokok pangkal nasihat Syeikh Deedat ialah JANGAN JADI NAIF!

Lupakah kita akan Pope Benedict sendiri DENGAN SENGAJA menconteng arang kepada maruah umat Islam walhal beliau bukan jahil terhadap Islam memandangkan beliau merupakan seorang theologian dan ketua Roman Katolik dunia!

Sepanjang saya berdebat dan membahas isu ini, saya lihat yang menjadi masalah bukan sangat golongan Ad-Dholin itu sebab kerja-kerja menyesatkan dan mengelirukan ini adalah tugas hakiki mereka TETAPI yang lebih menyedihkan bila mana sesetengah ulama’ kita yang mempunyai pengaruh yang besar turut sama melihat isu ini secara naif dan penuh dengan kekeliruan!

Golongan yang keliru ini SELALUNYA datang daripada aliran yang menolak tradisi keilmuan Islam yang berusia lebih 1000 tahun, dan mereka ini lebih senang dikenali sebagai pemuka Salafiyyah/Wahabbiyyah dan juga Modenis/Reformis (political Islam).

Kedua-dua golongan ini SELALUNYA mengabaikan ilmu-ilmu penting yang telah bertindak sebagai tunjang tradisi keilmuan Islam seperti ‘ilm kalam, ‘ilm tassawuf, ‘ilm falsafah Islamiyyah (al-mantiq al-suri = formal logic) kerana sifat literalisme (bagi Salafiyyah/Wahabiyyah) dan sifat “minda tertawan” terhadap Naratif Agung Barat yang halus menusuk akal-budi mereka (bagi Modernis/Reformis).

Tanpa kefahaman yang tuntas berkenaan ilmu-ilmu ini kita akan senang tertipu, dan

terkeliru malah boleh tersesat dengan serangan falsafah sekularisme jajaan Tamadun Barat, dan gerakan Kristianisasi yang telah lapuk di Barat menjadikan ombak perubahan ini sebagai pemangkin kepada limpahan tajaan agenda liberalisme, pluralisme agama di Dunia Islam seperti mana yang teruk melanda Indonesia.

Sudah sampai masanya kita sama-sama mengkaji dan memetakan semula ontologi golongan kafir dan ahli kitab berdasarkan nas naqliyyah dan aqliyyah yang telah dirumus panjang lebar oleh para ‘ulama silam yang berwibawa. Untuk itu saya amat sarankan agar kita dapat membaca buku ini secara tuntas:

Buku “Al-Amthal dalam Al-Qur’an: Golongan Kafir dan Ahli Kitab” ini telah dirumus dengan baik oleh Ustaz Zainal Abidin Mohamad dan Ustaz Muhd Najib Abdul Kadir dalam memahami aspek ontologi (mahiyyah/the whatness) golongan kafir dan ahli kitab berdasarkan kupasan-kupasan para mufassirun, mutakkalimun, fuqaha’ silam seperti Imam Fakhr Din Al-Razi, Imam Al-Qurtubi, Imam Jalal al-Din al-Suyuti, Imam al-Baydawi dan banyak lagi.

Seperti yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah berkenaan hadith Nabi s.a.w berkenaan al-amthal yang termuat dalam Riwayat Imam al-Baihaqi:

“Al-Qur’an diturunkan dalam lima bentuk iaitu halal, haram, muhkam, mutashabihah, dan perumpamaan (Amthal). Maka beramallah dengan yang halal, jauhilah yang haram, ikutilah yang muhkam, berimanlah dengan mutashabihah, dan ambillah pengajaran daripada perumpamaan“. (Riwayat al-Baihaqi).

Al-Amthal dapat mendekatkan sesuatu gambaran dan hakikat sebenar supaya menjadi peringatan dan iktibar atau galakan dan dorongan kepada manusia berkenaan golongan tersebut.

Sesiapa yang rajin mengikuti blog ini, saya sudah mengupas panjang berkenaan hal ini berdasarkan hujah-hujah bukan sahaja dari autoriti Islam tetapi juga autoriti teragung Kristian ya’ni Saint Thomas Aquinas yang dikupas dengan tuntas oleh salah seorang anak murid Prof. Syed Naquib Al-Attas iaitu Dr. Sani Badron dalam entri ini.

Saya sarankan para pembaca sekalian merujuk entri yang sangat jujur dalam membongkar motif tersirat aliran Kristianisasi dalam blog Demi Negara.

Bagi memahami dampaknya pada masyarakat am dalam konteks Indonesia yang mengalami kecelaruan autoriti agama (tidak seperti kita yang empunya peruntukkan khas berkaitan agama Islam dalam Perlembagaan), rujuk tulisan ringkas da’ie yang cukup digerani puak liberalis agama di Indonesia iaitu Dr. Adian Husaini (anak murid Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud).

Dari segi dampak terhadap Islam sebagai Agama Persekutuan, rujuk tulisan Zainul Rijal, Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia.

Juga rujuk hujah golongan Kristian sendiri yang menolak nama Allah untuk diguna pakai dalam ibadat mereka.

Analisa menarik juga dari blog Another Brick in the Wall.

Sekarang baru saya faham kesan perubahan semantik Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia. Dengan “membuka” ruang daripada Melayu kepada Malaysia, tunjang semantik bahasa Islami yang terdapat dalam ta’rif Melayu bakal bercampur aduk dengan tuntutan kaum lain yang ingin mengguna pakai Bahasa Melayu yang telah diperluaskan menjadi Bahasa Malaysia untuk kegunaan pelbagai kaum dan agama di Malaysia.

Tanpa memahami dan menilai peri penting bahasa dalam pembentukkan pandangan alam Islam (ru’yat al-Islam lil wujud) yang menjadi teras akal-budi aqidah Islami, kita akan terlepas pandang daripada elemen asing yang cuba menerobos masuk ke dalam kerangka Bahasa Melayu yang terbina dengan kemas melalui proses Islamisasi dalam sejarah Nusantara (rujuk karya Islam and Secularism dan Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu tulisan Prof. Syed Muhammad Naquib Al-Attas).

Dengan menukar ta’rif bahasa kebangsaan daripada Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia, kita secara tak lansung membuka ruang pengsekuleran Bahasa Melayu kerana cuba memenuhi falsafah inklusif hasil daripada semantik perkataan “Malaysia” itu!

Inilah salah satu tanda-tanda de-Islamisasi yang amat halus! Pertahankan ta’rif Bahasa Melayu daripada diubah suai, diselewengkan menjadi Bahasa Malaysia yang lebih vague dan jauh daripada semantik bahasa Islami!

Sekali lagi saya tekankan, umat Islam jangan jadi naif dalam isu ini kerana polemik ini membawa maksud de-Islamisasi yang tersirat!

Angkuhnya Manusia Bernama Asri Zainal Abidin December 30, 2009

Posted by ibrahimbaba in Islam.
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
9 comments

Memang benar angkuhnya!

Mana-mana pihak atau agensi dan sesiapa juga yang tidak sehaluan atau yang dia rasakan menentangnya, dia akan memperleceh dan merendah-rendahkan agensi atau seseorang itu.

Sikap angkuh dan sombong melampaunya bukan suatu yang baru. Bagi sesiapa yang pernah menonton ceramahnya dalam Youtube atau mana-mana rakaman – pasti telahpun banyak yang dapat mengesahkannya. Itulah angkuhnya manusia yang bernama Dr. Mohd Asri Zainal Abidin @ Abdul Talib (MAZA) [komen lencongan sikit … pelik sikitlah Abdul kepada Talib … hmmm]

Contoh terbaru ialah berikut (yang dipetik dari tulisan terbarunya semalam – tak payahlah IB tambah “hits” dia dengan meletakkan pautannya [lagi tambah act dia]):

Pihak RTM 1, pula semalam (28 Disember 2009) menyiarkan siaran langsung Hj. Uthman Muhammady dan seorang penceramah yang tidak dikenali membuat tafsiran yang salah terhadap perbezaan pendapat dan usaha pembaharuan.

Ustaz Muhammad `Uthman El-Muhammady hanya dipanggil dengan Hj. Uthman Muhammady! Saya serahkan kepada pembaca menilainya. Begitulah dalam banyak petikan ceramahnya yang lain … termasuk apa yang dipanggilnya kepada Sheikh Jaafar Al-Barzanji – ada rakaman Youtube tu.

Kepada panelis kedua, Prof. Madya Dr. Fakhruddin Mukti, disebut oleh Dr. Asri hanya sebagai seorang “penceramah yang tidak dikenali“. Dia nak kata dia lebih dikenali … ikut dialah. Nama Dr. Fakhrudin terpampang di skrin TV. Dr. Fakhruddin seorang Profesor Madya. Dr. Asri tu sekadar pensyarah kanan je! Jangan duk act lah! Perbezaan antara seorang PM dengan setakat pensyarah kanan adalah kayu pengukur kesarjanaan. Yang mencari populariti dengan berbangga dengan hits di blog, muka disiar oleh akhbar, puak Islam Liberal memberi sokongan, Mahathir suka, telefon Marina Mahathir bila kena tangkap …. dan panjang lagilah … itu bukannya kayu pengukur kesarjanaan.

Dr. Asri (MAZA) dalam banyak tulisannya telah melacurkan kesarjanaan yang dia sendiri selalu berbangga dengannya. Dia selalu tidak jujur dalam penyampaian maklumatnya, kerap sengaja diputarbelitkan fakta, pick-and-choose mana yang dia rasa membantunya dan menyorok sesetengah fakta lain … apakah itu nilai kesarjanaan yang dicari dan diwarwarkannya? Bacalah salah satu sanggahan Dr. Asmadi: Ulasan Terhadap Artikel Dr. MAZA: Salah Guna Nama Ijmak.

Kalau RTM tak jemput dia jangan terus “kecewa kerana ada saluran media yang tidak bersikap positif“. Yang hang duk bayar kat Astro untuk siar kisah perahu hang tu? Yang Majalah-i tu penuh dengan tulisan-tulisan menentang arus perdana – hang kata “memberikan laporan yang positif dan adil“. Kerana ikut hang, hang OK. Tak siar muka hang, hang kata tak positif … apalah!

Kalau orang Teganu, MAZA ni bunyinya semacam “majal” seperti sial majal. Agaknya bunyi itu mengambarkannya … boleh kita katakan begitu?

Mereka yang sealiran dengan dia ni sememangnya begitu. Kadang-kadang tu, bila kita tengok muka mereka ni nampak macam dia orang “gong”lah … kata orang Teganu. Tengok sajalah bagaimana kebiadaban Dr. Fauzi Deraman dalam rakaman Al-Kuliyyah (yang Asri marah sangat tak disiar secara langsung – lihat nota tambahan di bawah). Dengarlah gelak ketawa penonton yang sealiran dengannya – siap ada yang tepuk tangan. Tak pe … tu bukan bidaah.

Sekian, IB

… bagi mereka yang mengikuti penulisan IB, kali ini gaya penulisan dan bahasa yang IB guna agak berbeza sikit … sebab geramlah!

Nota tambahan:

Ini yang IB telah tulis sebelum ini berhubung siaran rakaman Al-Kulliyyah:

Pasal rakaman ini, apa yang IB dengar, ianya mungkin tidak akan disiarkan kerana “orang-orang tertentu” merasakan rakaman ini tidak menyebelahi mereka. Malah asalnya “mereka” hendak siarkan secara langsung kerana dirasakan mereka bakal dapat “pukul” Ustaz Uthman secara “live” dengan dua orang tokoh mereka. Allah Maha Bijaksana dalam perancanganNya.

[dipetik dari komen IB kepada artikel Kebiadaban Spiritual]

JAIS: Dr Asri akan segera didakwa November 3, 2009

Posted by ibrahimbaba in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , ,
add a comment

Dakwaan pelbagai berita/blog bahawa JAIS gagal untuk membuat pertuduhan sehingga tengahari semalam ternyata tidak benar. Prosesnya masih dalam siasatan sebelum JAIS membuat pertuduhan sepertimana dinyatakan oleh Pengarah JAIS.

Persoalan yang dilontarkan oleh Najib tidak benar kerana disebut oleh Pengarah JAIS bahawa lebih 10 orang telah ditangkap sebelum ini … terutama di kalangan ustaz-ustaz PAS – dan terutamanya juga zaman Mahathir duk mengamuk dulu tangkap orang merata. Apa pulak la ni Mahathir bising-bising?

Sekian, IB

laporan dari Malaysiakini:

Dr Mohd Asri Zainul Abidin akan didakwa selepas Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selesai menjalankan siasatan terhadap bekas mufti Perlis itu berhubung kesalahan mengadakan kuliah agama tanpa tauliah daripada jabatan itu.

Pengarah jabatan itu Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata siasatan itu juga akan disegerakan memandangkan kes itu melibatkan tangkapan yang telah menjadi perhatian umum.

“Tapi kita mungkin akan ambil masa yang panjang sikit kerana melibatkan dakwaan-dakwaan (daripada pelbagai pihak).

“Kita kena siapkan kertas siasatan sebelum boleh buat pendakwaan,” katanya.

Bercakap pada sidang media di pejabatnya di Shah Alam hari ini, Mohammed Khusrin turut mempertahankan tindakan jabatan itu menggunakan khidmat polis ketika menahan Dr Mohd Asri.

“Tangkapan dibuat dengan dibantu polis kerana berlaku masalah untuk dapatkan kerjasama (Dr Mohd Asri).

“Kami telah dihalang oleh jemaah dan wakil rakyat kawasan, sebab itu kami dapatkan bantuan polis,” katanya.

“Kita telah jalankan tanggungjawab berdasarkan peruntukan undang-undang. Kami tidak buat lebih daripada sepatutnya.”

Dr Mohd Asri sedang disiasat bawah Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 atau mengajar agama tanpa tauliah.

“Tidak kisah apa juga ceramah yang berkaitan dengan agama Islam, yang tidak ada tauliah kita kena ambil tindakan,” kata Mohammed Khusrin.

Dr Mohd Asri ditahan malam tadi ketika menyampaikan kuliah agama di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang (foto kanan).

Turut hadir di tempat kejadian, ahli parlimen PKR bagi Ampang, Zuraida Kamaruddin dan ADUN PAS bagi Hulu Kelang, Saari Sungib.

Di sidang media itu, Mohammed Khusrin menjelaskan, Jais belum mendakwa Dr Mohd Asri kerana siasatan jabatan itu setakat ini belum mencukupi.

“Pagi tadi, kita bawa ke mahkamah bukan untuk mendakwa dia. Kita bawa pagi tadi untuk jaminan bon melanjutkan tempoh siasatan,” katanya.

Menurutnya, berdasarkan peruntukan dalam enakmen tersebut, jika siasatan tidak dapat disiapkan dalam tempoh 24 jam, Jais harus melanjutkan bon jaminan untuk meneruskan siasatan.

Beliau juga berkata, Jais tidak menerima tekanan daripada pertubuhan Islam dalam menjalankan tindakan ke atas bekas mufti itu.

“Tidak ada (tekanan), kita buat ini tanpa arahan sesiapa dan kita buat ikut arahan pentadbiran biasa.

“Sesiapa saja termasuk Dr Asri atau wakil rakyat yang buat ceramah agama di Selangor tanpa tauliah, kita akan ambil tindakan,” jelasnya.

Mengulas isu penyebaran ajaran Wahabi seperti didakwa sesetengah pihak, pengarah Jais berkata Jais tidak boleh membuat tuduhan ke atas Dr Mohd Asri walau bekas mufti itu menerima tuduhan tersebut kerana siasatan masih berjalan.

“Yang itu kita sedang siasat, saya tidak boleh tuduh orang. Setakat ini kita masih jalankan siasatan, dan kita akan maklumkan kemudian,” katanya.

“Dari segi kandungan, kita akan siasat, apa yang diceramah itu kita akan siasat. Tapi tindakan kita adalah kerana dia berceramah tanpa tauliah.”

Dalam satu memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini, sejumlah NGO Islam membantah Dr Mohd Asri dilantik sebagai pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) atas alasan beliau seorang yang tidak mengamalkan ajaran Ahlus Sunnah Wal Jamaah, menolak ulama dan bersikap ekstrem.

Dr Mohd Asri bagaimanapun menafikan semua dakwaan tersebut dalam sidang medianya semalam.

Mohammed Khusrin juga berkata: “Tidak ada kena-mengena dengan kes ini. Isu itu tidak ada kena-mengena dengan tindakan kita.

“Itu dakwaan daripada persatuan dan NGO, itu tidak ada kena-mengena dengan kita dan kita bertindak bukan kerana desakan daripada NGO-NGO berkenaan.”

Beliau turut menjelaskan, tindakan itu diambil berdasarkan aduan daripada pelbagai pihak, termasuk penduduk Taman Sri Ukay, lokasi Dr Mohd Asri menyampaikan kulia dengan disertai kira-kira 200 orang sehingga lewat malam tadi.

“Aduan ini datang dari pelbagai pihak dan kita tahu di Taman Sri Ukay ini memang menjadi pusat kegiatan mereka,” katanya.

Tambahnya, Dr Mohd Asri juga tidak pernah memohon sebarang tauliah daripada Jais walaupun telah diminta berbuat demikian.

“Sepatutnya dia hormati undang-undang agama Islam di Selangor dan kita telah tulis surat kepada Dr Asri lama dulu semasa beliau menjadi mufti (Perlis) lagi, dan dia pun tidak pernah mohon tauliah,” tambahnya.

Katanya lagi, jabatan itu telah membuat lebih 10 tangkapan terhadap penceramah yang mengadakan kuliah tanpa tauliah daripada Jais, tetapi perkara itu tidak dilaporkan media.

“Cuma hari ini, kebetulan, sebab (individu) yang kita tangkap semalam merupakan seorang bekas mufti, jadi isu besarlah,” katanya.

Jais: Dr Asri akan segera didakwa
// Salhan K Ahmad
Nov 2, 09
4:41pm

kemaskini 7.10pm Dr Mohd Asri Zainul Abidin akan didakwa selepas Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selesai menjalankan siasatan terhadap bekas mufti Perlis itu berhubung kesalahan mengadakan kuliah agama tanpa tauliah daripada jabatan itu.

Pengarah jabatan itu Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata siasatan itu juga akan disegerakan memandangkan kes itu melibatkan tangkapan yang telah menjadi perhatian umum.

“Tapi kita mungkin akan ambil masa yang panjang sikit kerana melibatkan dakwaan-dakwaan (daripada pelbagai pihak).

“Kita kena siapkan kertas siasatan sebelum boleh buat pendakwaan,” katanya.

Bercakap pada sidang media di pejabatnya di Shah Alam hari ini, Mohammed Khusrin turut mempertahankan tindakan jabatan itu menggunakan khidmat polis ketika menahan Dr Mohd Asri.

“Tangkapan dibuat dengan dibantu polis kerana berlaku masalah untuk dapatkan kerjasama (Dr Mohd Asri).

“Kami telah dihalang oleh jemaah dan wakil rakyat kawasan, sebab itu kami dapatkan bantuan polis,” katanya.

“Kita telah jalankan tanggungjawab berdasarkan peruntukan undang-undang. Kami tidak buat lebih daripada sepatutnya.”

Dr Mohd Asri sedang disiasat bawah Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 atau mengajar agama tanpa tauliah.

“Tidak kisah apa juga ceramah yang berkaitan dengan agama Islam, yang tidak ada tauliah kita kena ambil tindakan,” kata Mohammed Khusrin.

Dr Mohd Asri ditahan malam tadi ketika menyampaikan kuliah agama di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang (foto kanan).

Turut hadir di tempat kejadian, ahli parlimen PKR bagi Ampang, Zuraida Kamaruddin dan ADUN PAS bagi Hulu Kelang, Saari Sungib.

Di sidang media itu, Mohammed Khusrin menjelaskan, Jais belum mendakwa Dr Mohd Asri kerana siasatan jabatan itu setakat ini belum mencukupi.

“Pagi tadi, kita bawa ke mahkamah bukan untuk mendakwa dia. Kita bawa pagi tadi untuk jaminan bon melanjutkan tempoh siasatan,” katanya.

Menurutnya, berdasarkan peruntukan dalam enakmen tersebut, jika siasatan tidak dapat disiapkan dalam tempoh 24 jam, Jais harus melanjutkan bon jaminan untuk meneruskan siasatan.

Beliau juga berkata, Jais tidak menerima tekanan daripada pertubuhan Islam dalam menjalankan tindakan ke atas bekas mufti itu.

“Tidak ada (tekanan), kita buat ini tanpa arahan sesiapa dan kita buat ikut arahan pentadbiran biasa.

“Sesiapa saja termasuk Dr Asri atau wakil rakyat yang buat ceramah agama di Selangor tanpa tauliah, kita akan ambil tindakan,” jelasnya.

Mengulas isu penyebaran ajaran Wahabi seperti didakwa sesetengah pihak, pengarah Jais berkata Jais tidak boleh membuat tuduhan ke atas Dr Mohd Asri walau bekas mufti itu menerima tuduhan tersebut kerana siasatan masih berjalan.

“Yang itu kita sedang siasat, saya tidak boleh tuduh orang. Setakat ini kita masih jalankan siasatan, dan kita akan maklumkan kemudian,” katanya.

“Dari segi kandungan, kita akan siasat, apa yang diceramah itu kita akan siasat. Tapi tindakan kita adalah kerana dia berceramah tanpa tauliah.”

Dalam satu memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini, sejumlah NGO Islam membantah Dr Mohd Asri dilantik sebagai pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) atas alasan beliau seorang yang tidak mengamalkan ajaran Ahlus Sunnah Wal Jamaah, menolak ulama dan bersikap ekstrem.

Dr Mohd Asri bagaimanapun menafikan semua dakwaan tersebut dalam sidang medianya semalam.

Mohammed Khusrin juga berkata: “Tidak ada kena-mengena dengan kes ini. Isu itu tidak ada kena-mengena dengan tindakan kita.

“Itu dakwaan daripada persatuan dan NGO, itu tidak ada kena-mengena dengan kita dan kita bertindak bukan kerana desakan daripada NGO-NGO berkenaan.”

Beliau turut menjelaskan, tindakan itu diambil berdasarkan aduan daripada pelbagai pihak, termasuk penduduk Taman Sri Ukay, lokasi Dr Mohd Asri menyampaikan kulia dengan disertai kira-kira 200 orang sehingga lewat malam tadi.

“Aduan ini datang dari pelbagai pihak dan kita tahu di Taman Sri Ukay ini memang menjadi pusat kegiatan mereka,” katanya.

Tambahnya, Dr Mohd Asri juga tidak pernah memohon sebarang tauliah daripada Jais walaupun telah diminta berbuat demikian.

“Sepatutnya dia hormati undang-undang agama Islam di Selangor dan kita telah tulis surat kepada Dr Asri lama dulu semasa beliau menjadi mufti (Perlis) lagi, dan dia pun tidak pernah mohon tauliah,” tambahnya.

Katanya lagi, jabatan itu telah membuat lebih 10 tangkapan terhadap penceramah yang mengadakan kuliah tanpa tauliah daripada Jais, tetapi perkara itu tidak dilaporkan media.

“Cuma hari ini, kebetulan, sebab (individu) yang kita tangkap semalam merupakan seorang bekas mufti, jadi isu besarlah,” katanya.