jump to navigation

Pencemaran Kumbahan Khinzir – Rekod Baru Tercipta Di Selangor August 5, 2008

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, politik, Selangor.
Tags: , , , , , , , , ,
trackback

Sebenatar tadi, TV3 melaporkan dalam Buletin 1:30 bahawa selepas 4 bulan isu Kerjaan baru Selangor berkeras ingin membina penternakan moden khinzir, kini timbul pula masalah baru. Dilaporkan bahawa pantai Morib kini dicemari akibat dari aliran dari kumbahan najis khinzir dari penternakan ladang berdekatan sungai di situ.

Kalau ini perkara yang baru tiba-tiba berlaku, maka satu rekod baru tercipta di Selangor. Rekod yang meliputi dari bermulanya penternakan ladang khinzir secara haram yang kemudiannya menghasil pelbagai sisa yang mencemarkan masuk ke dalam sungai yang mengalir ke pantai Morib. Ini semua tiba-tiba sahaja berlaku dalam masa tempoh hanya 4 bulan. Ajaib!

Apakah boleh semua ini berlaku dalam masa yang amat singkat? Apakah tidak mungkin kerajaan BN sebelum ini tidak mempunyai saham dalam memupuk percambahan ladang-ladang penternakan khinzir secara haram ini berlaku?

Hasil dari beberapa panggilan telefon selepas menonton berita tersebut, IB mendapat maklumat yang jauh bercanggah. Menurut penduduk sekitar, pencemaran ini bukan isu baru. Sudah lama mereka menyuarakan bantahan mereka termasuk kepada YB di situ dan MB sendiri. Cadangan untuk membina komplek penternakan khinzir oleh kerajaan BN sebelum ini adalah antara hasilnya. Cuma kini yang terkena “tahi” akibat kerja orang dulu ialah kerajaan sekarang.

Malah, seorang pegawai dari sebuah jabatan kerajaan yang pernah satu masa dahulu ditugaskan untuk menyiasat aduan-aduan tersebut pernah membuat pelbagai saranan termasuk menutup semua penternakan haram tersebut. Tetapi mereka yang pernah memerintah dululah yang bersungguh “mengtong sampahkan” laporannya.

Kita tidak lupa kes laporan demi laporan yang dibuat berhubung isu serupa di Melaka tahun lepas. Sampai ke Ketua Menteri buat komen dengan komitmen hendak mengambil tindakan. Setelah disergah oleh pihak-pihak tertentu – isu itu kini tenggelam. Apa yang jadi kepada orang-orang Melayu yang terdedah dengan pelbagai masalah kari pencemaran kumbahan khinzir? Pak Lah dan Najib sendiri terpaksa mengalah!

Dalam kes di Morib ini, TV3 ingin menheretkan Sultan pula!

Sekian, IB

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a comment