jump to navigation

AWAS – Kedai Buku Di Kuala Terengganu May 16, 2009

Posted by ibrahimbaba in Islam, Kuala Terengganu, masalah sosial, Melayu, sosial, Terengganu.
Tags: , , , , , ,
add a comment

dipetik dari http://membelaislam.wordpress.com/2009/04/17/awas-kedai-buku-di-kuala-terengganu/

Sudah menjadi buah mulut orang ramai di bandaraya Kuala Terengganu namun masih ramai lagi mereka yang terus terperangkap dan tertipu. Pemilik sebuah kedai buku yang mempunyai beberapa rangkaian kedai di sekitar Kuala Terengganu didapati terlibat dalam usaha memurtadkan anak-anak gadis Melayu kita. Selain dari itu ramai juga mereka yang telah diperkosakan.

Pengakuan beberapa bekas pekerja yang sudah serik dicabul kehormatan menceritakan pengalaman pahit mereka. Pemiliknya memang lebih suka mengambil kakitangan-kakitangan perempuan, anak-anak gadis dari kampung sekitar yang kurang pendidikan agama, lemah iman dan yang mudah terpedaya dengan wang ringgit.

Sesetengah yang berani dan teguh iman, mereka sanggup berhenti dari terjerumus dengan maksiat yang berleluasa serta terancam keimannya. Malah semakin ramai dari mereka yang bersuara menceritakan kebobrokan nafsu serakah pemiliknya. Ada juga anak-anak gadis yang ternoda dan akhirnya terpaksa mengugurkan kandungan.

Seorang dari bekas pekerja mengaku turut pernah cuba dimurtadkannya. Kesedaran akhirnya menyelamatkan anak gadis yang sudah bersuami ini dari tersesat dan gugur imannya.

Walaupun sudah menjadi buah mulut ramai, namun di kalangan sesetengah orang-orang Melayu kita masih tidak sedar apa yang dilakukan oleh pemilik kedai dan terus memberi sokongan serta melanggani kedai-kedai buku ini. Dalam pada itu, sememangnya ada juga yang tidak sedar, namun sesetengah mereka yang telahpun maklum apa yang dilakukan oleh pemilik kedai terhadap anak-anak gadis, mereka tetap terus melanggani kedai-kedai buku ini.

Baru-baru ini, di antara para pelanggannya, didapati terpampan pelekat “Selamatkan Gaza” pada kereta Wiranya, walhal dia sendiri tidak sedar apa yang dilakukan oleh pemilik kedai yang dilangganinya itu mungkin lebih dahsyat dan lebih dekat di hati dari apa yang Israel lakukan nun jauh di sana.

Di kalangan “salegirls” yang diambil bekerja oleh pemiliknya diletakkan syarat mesti berpakaian seksi. Jurujual ini dihantar ke sekolah-sekolah untuk menjual buku sambil menarik perhatian guru-guru dengan pakaian dan lagak seksi mereka. Ramai guru-guru yang sudah merungut. Ada di kalangan pendidik yang sayangkan anak-anak gadis kita telah “ban”kan jurujual dari kedai ini untuk ke sekolah mereka. Namun, tetap ada pula guru-guru yang “agak gatal” patang dihulur “manisan” begini lapar menunggu.

Sesuatu tindakan drastik mesti dilakukan. Mereka yang peka dengan agama dan bangsa Melayu mereka MESTI bertindak untuk menyedarkan kawan-kawan serta sahabat handai mereka.

****************

Komen:

walaupun tidak disebut dengan jelas nama kedai, namun apabila dibaca komen-komen di blog asalnya – ramai yang meneka kedai yang dimaksud ialah Pustaka Seri Intan.

Advertisements

Ramzi Diburu Kerana Mengugut Rosol? May 12, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kuala Terengganu, Melayu, politik, Terengganu, UMNO.
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
add a comment

Maka Dr. Ramzi kini menjadi buruan polis bagi siasatan kes ugutan SMS kepada 3 orang ahli DUN Terengganu. Dari seorang setiausaha politik, kemudian kalah pilihanraya, akhirnya Datuk ini diburu polis. Apa hal ni?

Rakyat Terengganu umumnya menjadi tertanya-tanya:

  • Ramzi bekas SetPol Idris Jusoh semasa menjawat MB dulu
  • Ramzi kini diburu polis untuk siasatan kes SMS ugutan
  • Ramzi dipilih oleh bosnya bertanding lawan Haji Hadi – mengenepikan Man Bakar (giant-killer yang pernah kalahkan Haji Hadi)
  • Kes ugutan ialah pasal undi tidak percaya terhadap MB Ahmad Said
  • 3 ahli DUN yang terima SMS ugutan adalah dikatakan penyokong Idris Jusoh
  • 3 ahli DUN ini bersama beberapa lagi yang lain boikot sidang DUN kerana takut keselamatan mereka
  • Dulu dikatakan SMS tersebut dikirim dari pejabat MB Ahmad Said – kini polis dah buktikan tidak benar

Tetapi bagi mereka yang sudah boleh baca mainan politik ini – sudah tersenyum akan pergerakan mereka …

Jadi siapa sebenarnya ugut siapa? Apakah benar ini perancangan yang lebih besar hasil permainan Idris? Semakin kita teliti semakin aneh pergolakan politik UMNO di Terengganu.

“Oghang barat duk berlawang dengan oghang timur oghang kite jugok merana” kata seorang pakcik ketika berceritakan pertelingkahan antara mereka yang meyokong kem Besut dan kem Kemaman. Yang mana secara kebetulan Terengganu sudah sekian lama di perintah dari antara tokoh-tokoh dari Besut dan Kemaman – yang mana pertelingkahan antara mereka subur sepanjang masa – dengan strategi “peteh keting” dan slogan “padang muka“. Yang merana akhirnya mereka di Kuala Terengganu. Apakah UMNO ketandusan ketokohan seperti Ibrahim Fikri?

Sedih melihat suasana begini. Apakah anak seorangbekas mufti terlibat dengan politik kotor sebegini?

Sekian, IB

Terengganu Lebih Parah Dari Perak April 14, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, Kuala Terengganu, Melayu, politik, Terengganu, UMNO.
Tags: , , , , , , , , ,
4 comments

Menurut seorang ahli politik veteran Terengganu, sebenarnya kemelut di Terengganu adalah lebih parah dari apa yang kini dihadapi oleh kerajaan negeri Perak. Ini kalau mengikut versi UMNO.

Ianya bermakna, bagi orang UMNO, krisis di Perak adalah suatu krisis perlembagaan tetapi sekurangnya mereka telah pun “kembali berkuasa”. Walhal, krisis di Terengganu, ianya lebih parah kerana ianya krisis dalaman mereka sendiri. Krisis akibat perpecahan di kalangan ahli DUN mereka – atau perpecahan di kalangan ahli dan pemimpin di seluruh negeri. Krisis kepimpinan. Krisis kepercayaan sesama mereka.

Jika tersilap susun dan percaturan, mereka mungkin kehilangan negeri. Contoh sudah mereka tunjukkan bahawa ahli DUN sesuatu parti tidak perlu masuk parti. Cukup sekadar menjadi ahli bebas sudah cukup untuk menghasilkan peralihan kuasa.terengganu-in-crisis

Terdapat 14 ahli DUN yang masih bersama Mat Said. 10 yang bersama Derih dan Rasool. PAS mempunyai 8 orang. Memang cukup untuk berlaku peralihan kuasa. Malah mempunyai majoriti lebih besar dari Perak yang mereka perolehi akibat tindakan menjadi wakil bebas hanya oleh 3 orang.

Apa yang berlaku sekarang mungkin akibat sesuatu yang dijanjikan oleh Pak Lah dan Najib kepada Derih ketika terpaksa akur dengan keputusan Tuanku Mizan. Janji yang belum tertunai? Atau akibat 10 orang tersebut melopong kerana tersekat dana dan projek?

Veteran ini mempunyai banyak lagi ceritanya. Ada kesempatan, IB akan panjangkan.

Sekian, IB

petikan NST:

Terengganu in crisis as BN reps avoid assembly

KUALA TERENGGANU, Tues:

4.50pm: Barely 10 hours after three Umno assemblymen lodged police reports over death threats they received via SMS, the second day of the state assembly sitting today was rocked by the absence of 10 assemblymen during the morning session. Eight BN assemblymen failed to return for the afternoon session though two, including Jertih assemblyman and former Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh, attended in the afternoon.

The eight who stayed away are Datuk Rosol Wahid (Ajil), Datuk Din Adam (Bukit Besi, Alias Abdullah (Alur Limbat, Ramlan Ali (Jabi), Mohd Ariffin Abdullah (Paka), Muhammad Ramli Nuh (Tepoh), Mohd Zawawi Ismail (Kuala Berang), Halim Jusoh (Permaisuri).

Observers interpret the boycott as an attempt by a majority of this rebel BN camp to force Menteri Besar Datuk Ahmad Said to step down but this was later denied by the rebels.

There was also a heated debate following suggestions by the Opposition Pas that Menteri Besar Datuk Ahmad Said had lost the support of his BN colleagues.

Ahmad told reporters during the lunch break that he knew nothing of a “revolt” by the 10 assemblymen, or whether they had intentionally boycotted the sitting.

He went on to answer reporters questions with “I don’t know”, “I can’t comment”, and “That’s your interpretation” before cutting short the interview.

In the morning, the 10 Umno assemblymen had gathered at the Felda Residence hotel here, citing security concerns as the reason for their absence.

Eight said they were there to also lend their support for three of their colleagues, who late last night lodged police reports after receiving death threats over the SMS. The three are Rosol, Zakaria and Abdul Halim.

The trio was warned not to proceed with any attempt to table a motion of no confidence against Ahmad “if they valued their lives.”

Rosol lodged his report in Ajil, while the other two lodged theirs at the district police headquarters here.

While Rosol’s SMS was said to be sent through the Internet, which blocked the sender’s number, Zakaria and Abdul Halim claimed the SMS they received were sent by a senior official of Ahmad’s administration.

When met at the hotel, Rosol cited security concerns as the only reason why they failed to attend the sitting. “After the three of us received the SMS, the others also felt that their safety was being compromised. So, until and unless, that guarantee for safety is given by the police, we will not be attending the assembly sitting today.”

Rosol said they were now leaving it to the police to ensure their safety.

Terengganu police chief Datuk Shukri Dahlan, at a press conference later, told reporters that while a little more extra security would be provided in the assembly grounds, police have determined that those present would be safe.

This must have not convinced Rosol and the rest, as just before 2pm, they informed Speaker Datuk Tengku Putera Tengku Awang they were not attending the sitting on the same grounds – their security was not being guaranteed.

Meanwhile, at the assembly, the BN assemblymen’s no-show proved to an embarrassment for Ahmad and the few BN assemblymen that were present after they were chided non-stop by their Opposition.

“This is always the case when it comes to Umno, the infighting is becoming an embarrassment,” Abdul Wahid Endut, the Wakaf Mempelam assemblyman told the assembly.

Other Pas assemblymen, during their debate on the motion of thanks, also criticised what was going on within the Umno circle, although there were one or two who also sympathised with Ahmad.

Talk of a revolt against Ahmad’s leadership, through a vote of no confidence in this sitting; have been making around the rumour mill for several months.

When asked by Pressmen on Saturday, Ahmad warned those who went ahead with the motion would face disciplinary action, including expulsion from the party.

Hanya Penipuan Sahaja Yang Boleh Memenangkan BN January 17, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, PAS, politik, Terengganu, UMNO, Wan Farid.
Tags: , , ,
1 comment so far

Dengan izin Allah, P036 hampir pasti dimenangi Wahid Endut dengan majoriti yang besar – kecuali BN berjaya menggunakan pelbagai tektik penipuan yang sudahpun mereka sedia untuk melaksanakannya.

Berdasar kepada bertanya khabar rakan-rakan yang “on the ground” berkempen dan juga mereka menganalisa jauh dari KT, baik dari kem PAS mahupun dari kawan-kawan di UMNO/BN, keputusan malam ini pasti berpihak kepada calon PAS.

Terlalu banyak sebab dan faktor yang menjuruskan kemenangan itu akan menjadi berat sebelah. Faktor personaliti-personaliti yang bertanding, faktor parti-parti yang terlibat, faktor-faktor isu yang dibawa dan juga trend pengundi yang ingin perubahan.

Faktor utama arwah Razali menang Mac 2008 adalah juga kerana personaliti. Faktor tersebut dibebankan lagi dengan faktor Mat Sabu sendiri. Kita tolak penyokong setia PAS dan penyokong setia UMNO – yang kita tahu letak mana-mana calon sudah pasti akan mengundi parti mereka. Yang membezakan dan menentukan ialah pengundi yang tidak menyokong parti yang selalu dikategorikan sebagai orang atas pagar atau kelabu. Mereka ini tidak senang dengan calon luar seperti Mat Sabu. Ini ditambah pula faktor keperibadian arwah Razali yang disenangi orang ramai – terutama mereka di dalam bidang pendidikan (yang mana terdapat peratusan yang besar di Kuala Terengganu) – serta ‘track-record” beliau sepenggal sebelum itu.

Dalam PRK kali ini terdapat kemiripan faktor-faktor di atas cuma ianya terbalik. Wahid Endut diibaratkan Razali dan Wan Farid boleh disamakan dengan Mat Sabu. Wan Farid adalah orang luar bagi kebanyakkan orang biasa. Bila masanya Wan Farid tinggal dan berkhidmat di Terengganu? Personaliti yang tidak mesra masyarakat, gongnya, dan pelbagai lagi fator negatif.

Kemudian, Wahid pula mempunyai “track-record” lima penggal. Kalau ada keburukkan dan ada yang tidak kena – dalam 5 penggal tu pasti banyak yang orang ramai bercakap. Tetapi – sepakat orang ramai bahawa rekod Wahid bersih.

Satu lagi faktor yang difikirkan oleh orang-orang atas pagar yang memahami serba sedikit cara-cara pemilihan dalam parti UMNO sudah pasti amat fahambahawa tidak semudah itu untuk Wan Farid naik memegang jawatan dalam parti. Mereka yang telah selama-lamanya bersama UMNO bahagian boleh tersingkir – sudah pasti ada sesuatu senjata yang Wan Farid punyai untuk menang. Umumnya sepakati senjatanya kotor.

Malah semua yang negatif ada pada Wan Farid untuk menang sedangkan semua yang semua yang positif ada pada Wahid untuk menang – maka pasti Wahid akan diumum sebagai wakil rakyat untuk P036 malam ini. Dengan izin Allah.

Sekian, IB

Jauh Bezanya Arwah Razali Dengan Wan Farid January 9, 2009

Posted by ibrahimbaba in Kuala Terengganu, Melayu, PAS, politik, PRU2008, Terengganu, UMNO, Wan Farid.
Tags: , , , , , , ,
5 comments

Bolehlah IB katakan bezanya antara arwah Razali dengan Wan Farid adalah umpama bumi dengan langit. IB berani berkata demikian kerana IB kenal kedua-dua mereka.

Arwah yang biasanya IB panggil dengan nama Abang Zzali sahaja adalah seorang yang amat mudah didekati. Amat jauh bezanya dengan Wan Farid yang IB panggilnya dengan panggilan Yek tidak semudah itu – terlalu banyak berkira dan berprotokol. Kini hendak dipanggil Yek pun nampak reaksinya tidak begitu menerima begitu …

Yek IB kenali semenjak kami kecil. Hisham (Wan Hisham) abangnya pun sama-sama kita sekampung dulu. Hisham lebih tua dan Yek lebih muda dari IB. Kalau dulu kita mudah berkawan – tetapi kini itu semua sudah sukar. Semasa Hisham kerap ke pejabat TDM di Menara Promet – pernah beberapa kali IB cuba mendekati. Teramat sukar untuk membuat temujanj – macam tak pernah kenal pula jadinya.

Yek pun tidak jauh bezanya dengan abangnya. Gonglah kata orang Terengganu. Manalah dia nak layan IB kerana masing-masing tahu perbezaan parti yang kita sokong (walaupun IB tidak menganggotai mana-mana parti politik). Namun IB tahu bahawa IB tidak mampu membawa undi apatah lagi business untuknya – malah dirasakan pula IB hendak menempel tumpang cari business darinya.

Abang Zzali pula jauh lebih tua dan hanya IB kenali sekitar lebih 10 tahun lalu. Kami kerap berkomunikasi. Kami sentiasa bersembang dan selalunya memikirkan nasib anak-anak muda dan isu-isu sosial. Sekadar menghantar SMS sahaja, pasti arwah akan telefon balik apabila dia mempunyai masa jika tidak dia akan jawab SMS tersebut. Malah beberapa minggu sebelum beliau menghembus nafasnya beliau ada memberitahu sesuatu yang memang IB tabik arwah dan mengkagumi sikap dan keperibadiannya.

Arwah menceritakan bagaimana beliau menghadapi pemilihan parti di bahagiannya. Mengetahui bahawa lawannya mempunyai bekalan dana yang besar untuk memastikan pengundi berpihaknya, arwah bertekad untuk tidak mengguna sebarang umpan wang untuk meraih undi. (antara sebabnya beliau sendiri tidak mempunyai dana untuk kempen tersebut hanya sekadar mempertaruhkan air liur, maruah dan keperibadiannya)

Malah Menterinya sendiri bersedia memberi serta menawarkan sumbangan untuk arwah berkempen dalam pemilihan bahagian tersebut. Namun, arwah berkeras tidak mahu mengguna sebarang wang untuk membeli undi – walaupun mengetahui lawannya telah menabur  dana.

Arwah memberitahu Menterinya bahawa beliau menolak tawaran tersebut kerana mahu membuktikan sendiri bahawa budaya politik wang tidak wujud di dalam UMNO sekurang-kurangnya jika beliau menang. Namun, ternyata beliau gagal membuktikannya dengan kekalahannya itu.

Di atas kekuatan peribadi Abang Zzali lah yang telah memenangkan beliau dalam PRU2008 lalu walaupun majoriti undi kepada calon-calon di keempat-empat DUN dalam P036 berjumlah lebih 2000 beliau tetap menang di Parlimennya walaupun menentang tokoh dari PAS seperti Mat Sabu.

Untuk Yek mengulangi kejayaan arwah – IB yakin ianya suatu yang amat sukar. 2000 orang yang mengundi calon PAS di DUN dan memilih arwah Razali untuk P036 sudah pasti memilih Wahid Endut. Jika Razali menang atas modal personalitinya maka Wahid juga akan menang atas personalitinya juga. Dan begitulah juga Yek akan tersungkur atas sebab keperibadiannya.

Sekian, IB