jump to navigation

Mustapha Thahan Ingatkan Hadi Pesanannya Terhadap Anwar November 9, 2012

Posted by ibrahimbaba in Anwar, PAS, politik.
trackback

Bagi mereka yang terlibat dengan gerakan harakah (bukan surat khabar Harakah PAS!), nama Shaikh Mustapha Thahan sudah pasti tidak asing bagi mereka – terutama bagi penggerak era 70an dan 80an. Walaupun nama beliau jarang kita baca dalam paparan akhbar, Mustapha Thahan adalah merupakan pemikir dan strategis Ikhwanul Muslimin satu ketika dahulu.

IB yakin ramai yang pernah mengikuti ceramah beliau dalam program tamrin dan lain-lain perjumpaan tertutup. Begitulah cara beliau bergerak dan bersemuka dengan para pendakwah.

Dalam pertemuan ringkas yang tidak dirancang di suatu pagi di sebuah hotel di Istanbul, Mustapha Thahan, dalam umur yang agak lanjut namun masih tegap bersemangat, mengingatkan kembali kepada Presiden PAS, Haji Hadi Awang akan pesanannya beberapa tahun lampau supaya berwaspada dengan Anwar Ibrahim dengan memaklumkan beberapa perkara yang MESTI Hadi berjaga-jaga dengan Anwar. Shaikh Mustapha telah mengenali Anwar semenjak penglibatan Anwar dengan gerakan dakwah di awal 70an dan mula berjinak dengan Ikhwanul Muslimin pada ketika itu.

Perjumpaan kali ini, berlangsung ketika Anwar sedang bergelut dengan kes Liwat II dengan Syaiful Bukhari. Hadi tidak mampu berkata panjang hanya sekadar mempersetujui apa yang diingatkan oleh Shaikh Mustapha akan pesanan yang telah dibuat lama dahulu kepadanya.

Dalam penceritaan Haji Hadi kepada kami bertiga, Haji Hadi diteman oleh Dr. Samsuri Mokhtar. Apabila IB bertanyakan apakah yang telah dipesan oleh Shaikh Mustapha, Hadi hanya sekadar ketawa kecil seolah-olah menggambarkan kami semua sudah maklum perkaranya. IB pada ketika itu hanya mengagak sahaja di benak fikiran sambil tersenyum dan sama-sama menambah suasana ketawa di bilik kecil hotel 3 bintang di Kuala Lumpur itu.

Sekian, IB

sila baca jugak ni:

Comments»

1. Apa Yang Anwar Janjikan Kepada Husam? « Ibrahimbaba’s Weblog - December 20, 2012

[…] Mustapha Thahan Ingatkan Hadi Pesanannya Terhadap Anwar […]


Leave a comment