jump to navigation

Sasaran Azmin 100,000 orang meleset January 9, 2012

Posted by ibrahimbaba in Anwar, Kehakiman, Ketelusan, politik.
trackback

Selesai sudah perhimpunan menunjukkan sokongan terhadap Anwar Ibrahim dengan Azmin mengerahkan 100,000 untuk hadir. Diberitakan hanya 10,000 yang hadir (tertakluk kepada sumber mana yang kita baca) – yang pastinya ia meleset jauh dari kerahan yang Azmin berhajat untuk lakukan.

Malah, ketika berbincang dengan beberapa pengerak Unit Amal PAS, mereka dari awal bimbang dengan angka yang besar diletakkan oleh Azmin. Ini kerana semasa sidang akhbar tersebut, dikhabarkan, PAS Pusat berpendirian untuk tidak mengerahkan sokongan untuk ahli hadir. Malah pada sidang itu, hanya Dr. Rani seorang sahaja – hanya sebagai ketua peringkat negeri (tiada dari pusat).

Dikhabarkan juga oleh sahabat IB ini bahawa, Haji Hadi tidak senang dengan tindakan Dr. Rani pada hari itu.

Apapun, apabila menjelang tarikh, maka jelaslah apa yang diberitakan oleh sahabt IB itu benar. Haji Hadi berkata bahawa dia akan hadir di mahkamah dan tidak di perhimpunan. Dan dia juga tidak akan mengarahkan ahli untuk hadir memberi sokongan. Terserah kepada mereka. (banyak implikasi yang Hj Hadi ingin elakkan dengan mengarah ahli untuk hadir – itu perbincangan lain yang panjang).

Malah ramai pengulas telah skeptikal pun dengan angka Azmi tersebutsejak dari awal lagi.

Seorang yang dipetik dalam Malaysian Digest:

… the planned rally is nothing but ploy and more politicization by Pakatan. Personally, I think that ‘901’ is just something created to stir chaos or deviate peoples’ attention from the main issue. It is also an agenda created to portray to the whole world that Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim is really innocent.

Dan seorang yang menulis di Malaysiakini berkata bahawa:

Even 10,000 would be considered a letdown – and getting 10,000 to show up is already a tall order. Such a shortfall would be an embarrassment not only for Azmin but also for Pakatan and Anwar. Their credibility could suffer. And what might have been an occasion to shore up public support for Pakatan – that is, the conviction that is expected to be meted out to Anwar – could have an opposite effect.

Maka apakah semangat reformasi 98 sudah tidak ada lagi? Apakah momentum seperti ini sudah mulai hilang “steam”nya? Apakah dengan pelbagai kemelut, satu demi satu baik dalam PAS atau DAP, dan yang berlaku sendiri dalam PKR, termasuk pelbagai “misadventure” (yang di”fitnah”kan ke atas Anwar turut menjadi faktor penyebab sambutan serta sokongan orang ramai terhadap perjuangan mengangkat Anwar adalah suatu yang tidak lagi RELEVAN?

Apakah keputusan mahkamah hari ini bakal memindahkan lagi sokongan orang atas pagar dari berpihak kepada Anwar dan merasa yakin akan sistem kehakiman semakin pulih?

Sekian, IB

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a comment