jump to navigation

Hadi Hampa Tidak Dapat Jumpa Morsi July 24, 2012

Posted by ibrahimbaba in Kerajaan, PAS.
trackback

Sesetengah pihak mempertikai sikap kerajaan Malaysia yang dikatakan lambat mengucapkan tahniah kepada Mohamed Morsi Isa al-Ayyat yang baru dilantik sebagai Presiden baru Mesir.

Presiden Morsi diisytiharkan sebagai Presiden Mesir yang baru pada Ahad (24 Jun 2012) setelah menang tipis terhadap pencabarnya Ahmed Shafiq dengan 51.7 peratus undi.

Najib mengutuskan ucapan tahniah rasmi dari Kerajaan Malaysia pada 26 Jun 2012. Tidaklah IB rasa ianya lambat. Apa lagi yang hendak dipertikaikan perkara sebegini?

Fakhruddin, Khalied dan Morsi

Ditambah pulak Kerajaan Malaysia turut mewakilkan Menteri Pengajian Tinggi Mohamed Khaled Nordin, diiringi oleh Duta Malaysia ke Mesir, Dr Mohd Fakhruddin Abdul Mukti, untuk membuat kunjungan hormat ke atas Presiden Mesir Mohamed Morsy di pejabat Presiden di Kaherah pada 8 Julai 2012. Khaled di Kaherah sebagai Wakil Khas Perdana Menteri Najib Razak dan kerajaan Malaysia untuk menyampaikan mesej tahniah kepada Mohamed Morsy di atas kemenangan pilihan raya baru-baru ini sebagai presiden yang kelima.

Dalam laporan Harakahdaily, 10 Julai 2012, “rombongan kerajaan Kelantan yang diketuai Timbalan Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yaacob, untuk menghantar perutusan tahniah di atas kemenangan Presiden baru Mesir, Dr Mohamed Morsi telah berlepas kira-kira jam 4.30 petang semalam.”

Dalam laporan di blog rasmi http://presiden.pas.org.my, rombongan yang diketuai oleh Presiden PAS, Haji Hadi Awang bersama dengan rombongan kerajaan Kelantan hanya bertemu dengan pimpinan Ikhwan untuk menyampaikan ucapan tahniah.

Menurut laporan yang IB terima, rombongan Hadi tidak diterima oleh Morsi. Pejabat Morsi meminta rombongan tersebut mendapat kebenaran rasmi dari Wisma Putra untuk berjumpa dengan Presiden Morsi.

Nampaknya “hubungan erat” yang diklaim oleh parti PAS tidaklah sehebat mana. Hinggakan dengan mengirim rombongan yang diwakilkan oleh Presidennya sendiri pun masih tidak dapat berjumpa dengan Presiden baru Mesir. Walaupun untuk tujuan menyampaikan ucapan tahniah rasmi dari parti PAS.

Hampa Hadi hasrat mereka tidak tercapai kerana hanya menunggu di hotel menunggu keputusan dari Wisma Putra. Khaled Nordin dapat jumpa, Presiden PAS tidak dapat.

Sekian, IB

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a comment