jump to navigation

Cikgu Azmi Kena Baca Fatwa Ust. Ghani dan Ust. Hadi Dalam Harakah May 10, 2012

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Islam, Ketelusan, PAS, politik.
add a comment

Akhir-akhir ini nampaknya Cikgu Azmi marah sangat dengan akhbar dalam isu Azmin Ali yang dilondehkan (sebenarnya siapa yang londeh siapa?). Beliau yang mengetuai Saf Anti Fitnah (SAF) wajar juga lihat kembali akhbar Harakah edisi tahun 2008. IB pernah menyiar berita sebegini sebelum ini di sini: Apa Kata Ustaz Abdul Ghani dengan SAFnya?

Ustaz Ghani (yang juga dalam SAF) pernah berkata bahawa keburukan calon pemimpin perlu didedah. Ini berdasarkan wawancara Ustaz Ghani sebagai Presiden Sekretariat Ulama Rantau Asia dengan Harakah yang disiarkan pada Mac 2008

Ini adalah apa yang disiarkan Harakah ketika itu:


1.       Keburukan pemimpin dan orang yang melakukan kejahatan moral sangat perlu didedahkan supaya masyarakat tidak mengundi dan memilih mereka’.
2.       Menjadi seorang pemimpin mesti di kalangan orang berilmu, bertakwa, ada intergriti moral, iaitu bercakap benar, jujur, amanah, boleh diharap, telus, cekap dan pelbagai sifat kepimpinan seperti yang dihuraikan dalam Al Quran. Seorang pemimpin yang menipu rakyat tidak mempunyai intergriti moral. Pemimpin seperti ini mempunyai kecacatan serius menyebabkan kepercayaan dan keyakinan masyarakat kepada kepimpinannya terhakis.
3.       Justeru, apa yang diterangkan oleh Presiden PAS berkenaan pimpinan PAS boleh mendedahkan keburukan calon BN selaras dengan tuntutan agama dan keperluan rakyat yang mendesak.

Lantaran itu, IB menyeru samada Cikgu Mi baca balik keluaran Harakah tersebut atau bertanya sahaja dengan Ust. Ghani.

Cikgu Mi boleh jugak tanya dengan Ustaz Hadi kerana Presiden Pas itu juga mempunyai pendirian yang sama. Malah, kalaulah Harakah semasa itu bertanya Nik Aziz, IB rasa MB Kelantan itu akan memberi fatwa yang lebih kaw lagi. Apa taknya kalau Allah tu dia kata samseng, tidak ada hal sangat kalau nak hentam Pak Lah masa itu.

Sekian, IB

Advertisements

Pelik Cara Anwar Solat Ketika Di Perkarangan Masjid Negara April 30, 2012

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Anwar, Islam, Ketelusan, politik.
Tags: , , , , , ,
add a comment

Anwar Ibrahim dikata berada di perkarangan Masjid Negara pada hari Bersih 3.0. Mereka berkumpul di situ bersama beberapa pemimpin PR lain. Apabila masuk waktu zohor, mereka ini dikatakan tidak masuk dalam masjid untuk solat berjemaah bersama orang ramai tetapi solat hanya di perkarangan masjid itu sahaja.

Soalnya:

1. Apakah dia terikut dengan perpecahan yang pernah berlaku dulu – kerana tidak mahu ikut imam kerajaan?

2. Apakah masa terlalu suntuk kerana sudah hendak mula Bersih? Kalau solat di dalam masjid nanti lambat. Imam baca surah panjang. Wirid lagi.

3. Apakah dia tidak larat kerana keuzurannya hendak berjalan jauh ke dalam masjid turun naik tangga? Maklumlah masih sakit belakang.

4. Apakah beliau malas nak buka kasut atau bimbang kasut beliau hilang bila tanggal kasut untuk solat di dalam masjid? Solat di luar masjid boleh solat sambil pakai kasut!

dan banyak lagi persolan dan kemungkinan lain.

Namun, apa pun sebabnya beliau tidak mahu solat dalam masjid itu terserahlah kepada dia dan “ahli jemaahnya”.

Yang peliknya ialah apabila dia solat di luar perkarangan masjid mereka solat beramai-ramai macam solat berjemaah tapi mereka solat sendiri-sendiri! Atau IB yang salah? Tolong betulkan.

Lihat gambar-gambar dari minag-jinggo ini:

a. Pemuda sebelah kiri ini mungkin nak beritahu arah kiblat. Bukankah lebih senang dalam solat masjid – mesti dah confirm arah kiblatnya.

b. Masing-masih bersedia untuk solat. Anwar menterbalikkan topi beliau. Orang sebelah kirinya mengikat sapu tangan di kepala.

c. Mereka mula bertakbir. Tunggu! Siapa imamnya? Nampak macam sebaris semua tidak ada imam di depan. Kalau orang yang sebelah kanan Anwar yang takbir dulu – mungkin dia imam kot?  Sungguh bersiap siaga sekali untuk “berperang”, sebab itu boleh solat dengan pakai kasut!

d. Mereka guna banner untuk alas solat. Kenapa tidak diterbalikkan banner tu – guna yang sebelah putih. Nasib baik teringat nak tutup sikit – kalau tak tercium muka Ambiga kat banner (?). Kesian dua orang dihujung sana – banner tak cukup besar.

e. Nak kata orang sebelah kanan Anwar jadi imam tidak betul juga. Sebab dia turun sujud lambat. Anwar yang sakit belakang nampak mengeran kesakitan bila nak sujud. Tambah pulak dengan pakai kasut – lagi sakit masa nak lipat turun dan duduk tahiyyat.

f. Bertahiyyat sama-sama. Solat bersama macam berjemaah. Pergerakan semua hampir sama – macam berjemaah. Tapi masing-masing solat bersendirian. Yang belakang tu – agaknya ikut siapa. Mereka tahu tak masing-masing di depan tu solat bersendirian? Mereka mengguna Mazhab yang memboleh dedah tangan semasa solat? (di Malaysia?) Kalau di Indonesia mereka kata “oh sikit aje nampak engak apa-apa”

Yang lain yang ramai lagi tu tak solat ke? Ramai lagi yang Melayu tu … tidak mengapa – menjadi taraf pemerhati!

Sekian, IB

Iran Bantu Assad Mengekang Revolusi Syria March 22, 2012

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Anti-Islam, Islam, Ketelusan.
add a comment

Bukti sudah pun ada. Namun bagi mereka yang sudah menganuti Syiah, mereka tidak akan percaya. Dan bagi mereka yang menyanjung Iran Syiah membuta tulli akan tetap juga tidak percaya.

[ini semua terbukti dari komen-komen terhadap posting IB sebelum ini: Masih Ada Yang Tidak Percaya Kebodohan Syiah Dalam Sambutan Ulangtahun ke33 Kepulangan Khomeini]

Baru-baru ini The Guardian memperolehi 3,000 emel yang beredar di kalangan orang-orang dalaman regim Assad termasuk juga emel-emel kepunyaan Bashar dan isterinya Asma sendiri.

Di antara emel-emel ini termasuk yang membongkar penglibatan rejim Syiah Iran dalam mengekang bantahan orang awam yang mengugat pemerintahan Assad. Nada nasihat yang diberi oleh pelbagai pihak dari Iran menyerupai gempar-gempur rejim Iran terhadap ancaman dan campurtangan Iran di negera mereka sendiri. Di antara nasihat termasuk mengunakan kekerasan yang melampau hingga mengorbankan banyak jiwa terutamanya dari golongan Ahli Sunnah yang disengajakan oleh dendam kesumat puak-puak Syiah ini.

Ya Allah selamatkanlah bumi ini dari fitnah akhir zaman.

Sekian, IB

Anwar tamak kuasa January 8, 2012

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Anwar, Kehakiman, Kerajaan, Ketelusan, politik.
3 comments

Jika dibaca dari berita yang dilapor dalam Malaysiakini:

Kita ada bincang perkara ini dengan pemimpin Pakatan (sekiranya dipenjarakan). Tapi adakah itu masalah sebenar? Tidak. Sebab jika kita menang, akan ada seorang PM sementara.

Beliau mengambil contoh tindakan yang dilakukan AK Party di Turki apabila parti tersebut memenangi pilihan raya pada 2002 ketika pemimpin parti tersebut, Recep Tayyip Erdogan, dipenjarakan.

Dan apabila membaca komen-komen dari Dr. Shamrahayu dan lain dalam Utusan hari – ada kebenarannya bahawa cita-cita untuk berkuasa yang melampau itu bolehlah dikategorikan sebagai tamak kuasa.

Sekian, IB

laporan Utusan:

Anwar tamak kuasa

KUALA LUMPUR 7 Jan. – Impian Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melantik Perdana Menteri sementara jika beliau dipenjarakan atas tuduhan meliwat sememangnya tidak realistik.

Ini kerana menurut Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu A. Aziz, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu melalui tiga syarat utama untuk melaksanakan hasrat tersebut iaitu memenangi pilihan raya umum beserta keputusan majoriti dua pertiga pembangkang.

Kedua jelasnya, Anwar perlu mendapat sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat diikuti mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong tanpa ada unsur-unsur paksaan.

“Namun, dalam Islam tiada orang yang berebut kuasa sampai begitu sekali sehingga mahu melantik Perdana Menteri sementara semata-mata gilakan kuasa.

“Anwar terlalu terdesak tamakkan kuasa. Kelakarnya, dia bercakap seolah-olah dia penentu segala-galanya. Adakah rakyat tidak nampak lagi siapa dia ini…hanya pentingkan diri,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Anwar semalam dalam wawancara dengan portal berita Malaysiakini berkata, sekiranya pembangkang berjaya membentuk kerajaan kelak beliau akan menjadi Perdana Menteri biarpun dipenjarakan kerana sementara menjalani hukuman tersebut beliau akan melantik Perdana Menteri sementara.

Namun, menurut Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah Politik Institut Kajian Rantau Asia Barat (IKRAB), Prof. Madya Dr. Kamaruzaman Yusoff, sekalipun Anwar berjaya meletakkan Perdana Menteri sementara itu, adakah beliau yakin individu berkenaan mahu melepaskan jawatan itu apabila tiba masanya.

“Inilah risiko terbesar untuk Anwar. Kita tidak boleh baca masa depan. Seperti yang kita tahu, pembangkang kalau sudah dapat kuasa tidak mudah nak lepas begitu sahaja, mungkin ini akan berlaku. Anwar kuat sangat main spekulasi,” katanya.

Ketua Kluster Governas, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara, Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood pula berkata, adalah tidak adil bagi rakyat untuk mempunyai seorang Perdana Menteri yang dilantik dengan cara seperti yang Anwar impikan itu.

“Mungkin adil bagi penyokong beliau atau bagi pengundi yang memilih beliau, tetapi bagaimana pula bagi rakyat yang tidak mengundi? Mereka mungkin menganggap cara ini satu tindakan yang tidak masuk akal,” katanya.

Pakar undang-undang, Prof. Salleh Buang pula berpendapat, Anwar hanya bermimpi di siang hari apabila mengatakan beliau akan tetap menjadi Perdana Menteri walaupun dipenjarakan.

Katanya, kenyataan Anwar itu hanya berdasarkan andaian-andaian yang dibuat sebelum mahkamah membuat keputusan terhadap kes liwatnya.

“Apa yang akan berlaku adalah atas keputusan mahkamah. Masyarakat boleh membuat penilaian tentang apa yang diandaikan itu. Ini seolah-olah mimpi di siang hari,” katanya

Apa Yang Ingin Dipromosikan Oleh Utusan? December 29, 2011

Posted by ibrahimbaba in akhbar, masalah sosial.
add a comment

Apakah nilai-nilai yang ingin dibawa oleh Utusan apabila di versi digital Utusan Malaysia hari ini memaparkan promosi parti pantai menyambut tahun baru dari sebelum maghrib hingga subuh keesokannya?

Gambar-gambar dari iklan itu jelas menunjukkan unsur gejala sosial yang sedang berleluasa sekarang seperti minuman arak dan seks bebas tanpa menggira waktu solat.

Bukankah di pantai-pantailah yang kerap didapati anak-anak muda ditangkap khalwat melakukan pelbagai aksi mencurigakan di larut malam?

Hantarkan bantahan anda segera ke Utusan Malaysia.

Gesa pihak berkuasa memantau.

Apakah Harakah Sanggup Memutar Fakta Jugak? December 29, 2011

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Islam, Ketelusan, politik.
add a comment

Tidak sangka Harakah sanggup terlibat dalam kerja-kerja memutarkan fakta. Berita yang dihebuhkan siang tadi ialah bahawa Hassan Ali sudah memohon maaf atas ketelanjurannya dalam kemelut sekarang hasil dari perjumpaan dengan Nik Aziz didapati.

BACHOK, 28 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Datuk Dr Hassan Mohd Ali telah bertemu dengan pimpinan tertinggi PAS semalam dan menarik balik segala kenyataannya terhadap PAS sebelum ini.

Beliau juga berkata, Hassan Ali juga telah meminta maaf dari pimpinan PAS mengenainya. (Harakadaily)

Namun, apa yang IB perolehi dari sahabat-sahabat adalah berita tersebut tidak benar. Malah Hassan Ali telah menafikan laporan tersebut.

SHAH ALAM: Former Selangor PAS Commissioner Datuk Dr. Hasan Alihas denied a HarakahDaily report that he went to Kota Baru solely to meet PAS top leaders and to apologise for his remarks against the party.

In a statement Wednesday night, he said he was disappointed in Harakah which had been reminded many times not to twist facts which could raise confusion and disunity.(the Star)

Di mana kejujuran dalam laporan dan nilai Islam sebagai media rasmi parti yang berasaskan Islam?

Maklumat dalaman yang IB perolehi, ada tangan-tangan ghaib yang menukar laporan asal Harakah tersebut. Kenyataan media asal tidak disiarkan. Malah seorang pembantu kanan Presiden pun mendapat arahan bukan dari Presidennya sendiri dalam hal ini. Boleh SMS dan SUA parti beri sedikit penjelasan?

Sekian, IB

Apasal MB Mat Said Takut? September 2, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Kerajaan, Ketelusan, Pembaziran, Terengganu.
add a comment

Menurut laporan dalam akhbar The Star hari ini, Mat Said nak siasat bagaimana maklumat laporan audit bocor kepada parti lawan. Ada apa-apa rahsia yang dia takut sangat akan bocor tapi belum dihebohkan lagi? Kenapa dia takut sangat?

Kita tunggu next move Dr. Syed Azman.

Sekian, IB [berita susulan dari buletinonline: Ahmad Said Marah Jabatan Audit Bocor Laporan Top IT]

*******

Laporan The Star 2hb September:

Ahmad Said orders probe over leak

KUALA TERENGGANU: The Men­tri Besar had ordered an investigation into how a confidential audit report on a state-owned computer firm was leaked to the Opposition.

Datuk Seri Ahmad Said was especially incensed because the Aug 26 report was leaked to the opposition even before the document was submitted to the state government.

“We believe this is an attempt to sabotage the state government, and meant to tarnish our reputation,” Ahmad said after chairing the weekly exco meeting here yesterday.

The state computer firm, Top IT produces the e-Book or digital notebooks that have been distributed free to thousands of primary school pupils here since 2009.

This was a move to lighten the heavy schoolbags of students, and to expose the young ones to the Internet.

Ahmad was responding to a recent online allegation that Top IT’s factory in Gong Badak was unsafe for use and incurred massive cost overruns while it was was being built.

The allegation was made by Batu Burok assemblyman Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Ahmad said it was inaccurate to say the construction cost of the factory for Top IT ballooned to RM12mil as the actual amount was only RM7.9mil.

On claims that the building was unsafe, Ahmad said cracks only appeared in certain parts of the building and this was rectified a long time ago.

The Mentri Besar said he was baffled how outside parties, with no expertise about safety of buildings, could conclude the factory was unsafe.

As for Dr Syed Azman’s claim that the factory begun operations without a Certificate of Fitness for Occupation (CFO), Ahmad said Dr Syed Azman was behind time.

“Top IT received certification on Sept 15, 2009 from a professional consultant that the building was safe.

“The company is awaiting the Certificate of Completion and Compliance (CCC) that replaces the CFO previously issued by the local authority,” he added.

Majoriti Kaum Wanita Mahu Saman Ekor Diteruskan August 29, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar.
add a comment

Dengan terbukti bahawa saman ekor mampu untuk “mengintip” perbuatan suami mereka yang bermain dengan wanita lain, mungkinkah kaum wanita akan sebulat suara menyokong saman ekor di teruskan? Maka akan gagallah usaha KASE (kempen anti saman ekor).

Laporan The Star:

Cheating hubby exposed thanks to saman ekor

KUALA LUMPUR: A man who was caught on camera for speeding turned out to be having a joyride with his lover.

His wife found out about the affair by accident after she and her husband went to MCA public services and complaints department head Datuk Michael Chong to complain about a saman ekor they had received.

The retired couple, in their 60s from Petaling Jaya, vehemently maintained that the police had mistakenly issued a summons to them, Chong said.

“They claimed they were never on the Karak Highway, so it was impossible for them to have been caught speeding there.

“The wife said they only drove the car to nearby places. Besides that, she was with her husband most of the time,” said Chong yesterday.

Upon hearing their dilemma, Chong advised them to get from the police a photo of the alleged offence although the husband was reluctant to do so.

“However, the wife decided to pay the RM10 that was required to check out the photo,” he said.

Chong said the couple came back to check the photo two weeks later, but the husband quickly grabbed the envelope with the photo.

“The husband refused to open the envelope and said they would open it at home as they did not want to waste my time,” he said.

However, Chong said the wife insisted on opening it in front of him because the wife was confident that there was a mistake in the summons and wanted him to settle the matter for them.

“To the wife’s shock, the photo clearly showed the husband driving the car with another woman sitting beside him,” said Chong.

Chong said the wife was furious and grabbed her umbrella to hit the husband.

“I quickly stood between them and asked the husband to leave. I do not know what happened to them after the incident,” he said.

… dan mereka kata kita berebut MAYAT!!! August 19, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Anti-Islam.
1 comment so far

Sekadar memetik akhbar the Star hari ini. Sebelum ini mereka selalu kata kita asyik berebut mayat…

***********

Group gatecrashes Christian funeral to give ‘friend’ a Hindu burial

KUALA LUMPUR: A Christian funeral for a taxi driver was abruptly halted when 10 men barged into a house in Pandan Utama, Ampang, and took his body.

In the noon incident yesterday, a few family members including one of the dead man’s sisters were injured when they tried to stop the men from taking the body.

The men who claimed to be close friends of the deceased, known only as Paul, had told the family they wished to perform a Hindu funeral for him.

Paul’s 45-year-old sister, known only as Jenifer, said the 10 men threatened to kill the family if they resisted.

“We told them to allow us to finish our prayers and then they can take him for their prayers before we bury him but they refused to listen.

“They claimed that they were his friends but real friends would not do such a thing to Paul or hurt his sisters,” she told reporters.

Jenifer added that after Paul’s body was taken away, her three younger sisters ran to the Ampang police headquarters located nearby to lodge a report.

Police traced the body to a home in Cheras where the second funeral was held for Paul.

Ampang Jaya OCPD Asst Comm Abdul Jalil Hassan who confirmed this, said a woman at the Cheras house told the police that she was Paul’s wife and she had the right to give him a Hindu burial.

As two families were staking claims to Paul’s body, he said the police took it back to the police headquarters at about 3.30pm.

ACP Abdul Jalil said the body was later returned to Paul’s sisters when the woman who claimed to be his wife could not produce a marriage certificate.

Police were looking for the 10 men who took Paul’s body, he said, adding that they ran away when they heard the police were on their way to the house in Cheras.

ACP Abdul Jalil said the 10 would be investigated under Section 457 of the Penal Code for breaking-in and theft.

It is learnt that 30-year-old Paul had died of an illness at the Ampang Hospital.

4 ADUN Setiu Boikot Muhyuddin July 18, 2010

Posted by ibrahimbaba in akhbar, Melayu, Terengganu, UMNO.
add a comment

Sepertimana umum sudah ketahui, empat ADUN UMNO kawasan Setiu telah memboikot Timbalan Presiden mereka sendiri dengan tidak menghadirkan diri majlis perasmian persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu.

Walaupun pelbagai laporan mengatakan kekecewaan para pemimpin UMNO terhadap keempat-empat mereka ini kerana tidak menghormati seorang Timbalan Presiden parti mereka yang juga seorang Timbalan Perdana Menteri, namun mereka tidak pula melaporkan ini sebagai UMNO BERPECAH!

Jika fenomena sebegini berlaku dalam senario parti-parti luar Barisan Nasional, maka akan gamatlah segala media melaporkan pelbagai gambaran negatif terhadap parti-parti tersebut. Ulasan demi ulasan bagi memburukkan lagi keadaan.

Begitulah …

Sekian, IB

Petikan dari Bernama:

Gagal Hadir Mesyuarat: Empat Wakil Rakyat Setiu Seolah-olah Tidak Hormat TPM

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) — Kegagalan empat wakil rakyat kawasan Setiu menghadiri persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu seolah-olah tidak menghormati Timbalan Perdana Menteri yang merasmikan majlis itu, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Seputeh di sini, beliau berkata majlis itu masih perlu dihadiri meskipun mereka mempunyai masalah dalaman.

“Itu bukan cara kita. Sekurang-kurangnya kita mesti menghormati perasmi, lebih-lebih lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menghormati bahagian kita kerana bahagian lebih penting daripada diri kita sendiri serta menghormati parti. Siapalah kita kalau tidak kerana parti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kekecewaan Muhyiddin apabila ADUN kawasan Jabi, Ramlan Ali, ADUN Permaisuri Abd Halim Jusoh, ADUN Langkap Asha’ari Idris dan ADUN Batu Rakit Khazan Che Mat tidak hadir pada persidangan perwakilan Umno Bahagian Setiu semalam.

Berkongsi kekecewaan dengan Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno, Hishammuddin berkata pihaknya akan menasihatkan keempat-empat wakil rakyat berkenaan.

“Kita akan sedarkan pihak berkenaan, kedudukan dan jawatan yang mereka pegang datang daripada sokongan orang ramai, datang daripada pengiktirafan terhadap parti. Apa juga alasan diberi mereka, boleh mencemarkan dan menjejaskan Setiu sendiri,” katanya.

— BERNAMA